شاید واسه شما باحال باشه که بدونین، مرداد ۹۴، معاونت زنان و خونواده نهاد ریاست جمهوری، هم جهت با طرح توانا سازی حقوق دختران و بانوان ایرونی، برنامه هایی رو در دستور کار خود قرار داد که چند مورد اون، با بازتابای رسانه ای زیادی در داخل و بیرون مرز کشور همراه شد.

یکی از اقدامات حقوقی این معاونت واسه پشتیبانی از حقوق بانوان کشور، تدوین پیش نویس پروژه اجرایی پیشگیری از ختنه دختران ایرونی بوده که از اون به عنوان پروژه جلوگیری از ناقص سازی جنسی زنان یاد می شه.
هم اینکه این معاونت تلاش کرده تا کمیته پیشگیری و اقدام علیه روشای سنتی مضر واسه سلامت دختران ایرونی رو تاسیس کنه تا به طور منظم، با ناهنجارهای فرهنگی و اجتماعی این بخش مقابله کنه.

به خاطر مقابله با روش بد و در حال افزایش ختنه دختران در اقصی نقاط جهان، این معاونت در سال ۲۰۱۵ میلادی، به عضویت کمپین جهانی مقابله با ختنه دختران ملحق شد.

به دنبال تدوین پیش نویس طرح اجرای پیشگیری از ختنه دختران ایرونی به وسیله معاونت زنان، فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در آذر ماه سال گذشته، فاطمه مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خونواده رو به خونه ملت احضار کرد تا درباره این طرح و تفاهم اسمای بین المللی این معاونت، توضیحاتی رو دریافت کنه.

یکی از مواردی که مورد اختلاف فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و معاونت زنان نهاد ریاست جمهوری بود، بحث ختنه دختران ایرانیه. فاطمه رهبر، درباره دلیل تدوین پیش نویس اجرایی جلوگیری از ختنه دختران گفته بود که مگه آمار انجام این کار چقدره که معاونت امور زنان و خونواده مبادرت به تدوین پیش نویس کرده؟

مولاوردی در جواب به این سوال اعلام کرده بود که حتی ۱ مورد ختنه دختران هم در ایران زیاده. البته موارد دیگری هم مانند ازدواج زیر سن قانونی هست و همه این موارد واسه نظام اسلامی ما مورد پسند نیس و باید اونو کاهش بدیم.

گر چه حدود ۱ سال از اعلام نوشتن این طرح پیشگیری از ختنه دختران ایرونی میگذره، اما هنوز، اطلاعات دقیقی از جزئیات این پیش نویس و مراحل پایانی نوشتن اون در دسترس نیس و با امید به اینکه معاونت زنان، واسه آگاهی فکرا عمومی درباره این موضوع مهم، اطلاع رسانی بهتری در ماه های پایانی سال ۹۵ در دستور کار بذاره.

به هر حال براساس مشاهدات میدونی و بررسیای رسانه ای، در بعضی از مناطق کشور مانند جاسک و بندر کنگ در استان هرمزگان، ختنه دختران طبق باور و رسمی قدیمی، صدها ساله که رواج داره و گر چقدر اون در چند دهه گذشته کم شده، اما به قول معاون زنان رئیس جمهور، حتی ۱ مورد ختنه دختران ایرونی که در سال صورت میگیره، زیاده.

قبل از ادامه بحث توجه شما رو به مشاهده مستندی درباره ختنه دختران در کشور آفریقایی غنا جلب میکنیم.

روز جهانی مقابله با ختنه دختران

۳ ماه دیگه یعنی در ششم فوریه، روز بین المللی مقابله با ختنه دختران رو داریم که در اون، صدها کشور دنیا به جهت مقابله با اندازه در حال افزایش ختنه زنان و دختران، برنامه هایی رو در دستور کار قرار میدن.
واسه به دست آوردن جزییات بیشتر درباره این روز به سایت رسمی سازمان ملل در این لینک مراجعه کنین.

نوشته دیگر :   ۱۵ داستان هولناک در مورد کودکان و نوجوانانی که مرتکب قتل های فجیع شدند

سازمان ملل واسه مقابله با ختنه دختران، هشتگی رو هم در توییتر طراحی کرد که در این نشانی دنبال کنین. این هشتگ: #ENDFGM اسمشه که مخفف FEMALE GENTIAL MUTILATIONه.

در اروپا هم، سازمانی واسه مقابله با ختنه دختران راه اندازی شده که به وسیله ۱۶ کشور عضو اتحادیه اروپا، هدایت می شه.

این سازمان رو در این لینک ببینین.

به گفته یونیسف، تا سال ۲۰۱۵ میلادی، نزدیک به ۲۰۰ میلیون زن و دختر در سراسر جهان ختنه شدن که نصف اونا در مصر، اتیوپی و اندونزی زندگی می کنن.

به گفته یونیسف، شمار ختنه دختران در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۷۰ میلیون نفر بیشتر از آمار قبلی ۲۰۱۴ میلادیه. مجمع عمومی سازمان ملل در دسامبر ۲۰۱۰ میلادی، قطعنامه ای رو با اتفاق آرا به تصویب رساند که در اون، خواهان ممنوع بودن جهانی ناقص کردن اندام تناسلی زنان شده بود.

اقدامی که به نظر می رسه، صدها سال در فرهنگ جوامع سابقه داشته و از این باور ناشی می شه که ختنه کردن دختران، موجب کنترل امیال جنسی زنان شده  و باروری رو زیاد می کنه.

سازمان ملل می خواد تا موضوع ختنه دختران تا سال ۲۰۳۰ میلادی از بین ورداشته شه.
اما یونیسف اخطار داده که اگه روند الان ادامه یابد، شمار زنان و دخترائی که مورد ختنه قرار می گیرن، تا ۱۵ سال آینده به اندازه قابل توجه ای زیاد شه.

در گزارش آگوست ۲۰۱۶ میلادی یونیسف، آمار تفکیکی کشورهایی که در اون، ختنه دختران انجام می شه منتشر شد.
بعضی از رسانه ها هم، اتفاقای واسه تنویر فکرا عمومی جهان واسه مقابله با این پدیده بیریخت علیه حقوق زنان برگزار کردن.

بدیش اینه، حجم بیشتری از عملای ختنه زنان و دختران در کشورای آفریقایی و خاورمیانه انجام می شه که در بعضی از نقاط ایران هم، اینجور مواردی گزارش شده و با امید به اینکه با فرهنگ سازی درست، تماشاگر حذف این ناهنجاری فرهنگی از دامن حقوق زنان و دختران این مرز و بوم باشیم.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، روزانه هزاران دختر در سراسر جهان ختنه می شن و از دلایل منطقی نشون دادن ختنه دختران، به درد بخور بودن اون از نظر بهداشتی اعلام شده که افزایش لذت جنسی مردان رو هم به دنبال داره.

ختنه دختران چیه؟

به گفته سازمان بهداشت جهانی، بریدن تموم یا بخشی از اندام تناسلی خارجی زنان یا هر گونه آسیب ای به ارگانای تناسلی اونا به هر دلیلی، ختنه تعریف می شه.

ختنه در واقع قطع ناحیه ای از آلت تناسلی زنان به نام کلیتوریسه که با قطع اون، حس زنونگی در دختران از بین رفته و زن تا آخر عمر از دریافت لذت جنسی محروم می شه.
معمولاً در مناطق دهاتی، ختنه به وسیله افراد سن بالا و قابلها انجام می شه.

در بعضی از مناطق دور افتاده آفریقا که بعضی وقتاً فیلمای مستندی از اونم منتشر شده، آدمایی با وسایل غیر بهداشتی مانند شیشه، چاقو، سنگ نوک تیز و بدون به کار گیری هیچ داروی بیهوشی، این کار رو انجام میدن.

در میان کشورها، ختنه سودانی، معروفیت بیشتری داره.

نوشته دیگر :   بازیگرانی که بهترین نقش آفرینی ها را در فیلم های ترسناک داشته اند [قسمت دوم]

ختنه سودانی چیجوریه؟

یکی از روشای ختنه دختران، روش ختنه سودانیه. در این روش،‌ کلیتوریس، به کلی ورداشته می شه و دهانه مجرای تناسلی، موقع ازدواج باز می شه.
وقتی که زن شوهر خود رو از دست میده، دوباره بسته می شه.
این راه، به نظر معتقدان به این سنت، اصلاح با فکر واسه تضمین باکرگی دختر  و رابطه نداشتن اون با هیچ مرد دیگه تا زمان ازدواج با بعد از فوت شوهره.

از جمله مشکلات ختنه زنان باید به آسیب‌رسانی به مجرای ادرار، عفونتهای خونی،‌ ایدز ، یرقان، تشکیل کیست و دمل در ناحیه مجاری ادرار و یا دهانه مجرای تناسلی، خونریزی، ایجاد شوک و حتی تلف شدن فرد به دلیل به کار گیری وسایل غیربهداشتی و استفاده نکردن از داروهای موضعی، عفونتهای طولانی یا متناوب مجرای ادرار و لگن، خطر عقیم شدن زنان ، افسردگی ، سردمزاجی، کاهش میل جنسی، تجربه نکردن لذت جنسی، قطع قائدگی، جمع شدن خون قائدگی در شکم و یا به تاخیر افتادن و سختی دوران قائدگی و حتی مرگ دختران اشاره کرد.

بیشتر از ۸۷ درصد دختران و زنان بین ۱۵ تا ۴۹ سال سودانی، تخت عمل ختنه قرار می گیرن و این رقم در مناطق دهاتی بیشتر گزارش شده.

البته در بریتانیا هم این موضوع در سالای گذشته، ‌بازتابای رسانه ای بسیار داشته که در این ویدیو می تونین در این رابطه با اون اطلاعات بیشتری به دست بیارین.

ختنه دختران: شوخی یا جدی؟

ختنه دختران در ایران، در بعضی از نقاط کشور انجام می شه و همونطور که گفته شد، حتی اگه هرساله ۱ مورد هم اتفاق بیفته، خیلی زیاده و نقض رو حقوق زنونه. در رسانه ها،‌ از بعضی نقاط جنوبی کشور در این بخش یاد می شه که اطلاعات دقیقی از اون در دسترس نیس و بعضی وقتاً،‌ گمانه زنی رسانه ایه.

از معاونت زنان ریاست جمهوری انتظار میره که واسه مقابله با این پدیده بیریخت، براساس طرح اجرایی اعلامی در این گزارش، اقدامات اساسی رو در دستور کار بذاره و با هماهنگی مجلس شورای اسلامی و دیگه نهادهای اطلاعاتی، قضایی، فرهنگی و امنیتی، در این میدون اطلاع رسانی و شفاف سازی کرده تا از همه ظرفیتا واسه مقابله با این پدیده ناراحت کننده استفاده شه.

حضور فعالانه ایران به صورت عملیاتی و اجرایی در کمپینا و برنامه های بین المللی مقابله با ختنه زنان و دختران در کشورای خاورمیانه و به خصوص آفریقا،‌ بحث ایه که از دولت انتظار میره و با در نظر گرفتن اینکه بعضی از این اقدامات، در کشورای مسلمون اتفاق می افته‌، درخواست رفتار مسئولانه تر کشورای عضو سازمان کنفرانس اسلامی واسه مقابله با این رقابت جهانی در دستور کار دبیرخانه دائمی سازمان قرار بگیره.

به نظر شما واسه مقابله جهانی علیه ختنه دختران، چه کارایی باید در اولویت قرار بگیره؟