به عنوان نگهدارنده سگای ارتش و یکی از اعضای نیروهای خاص دریایی آمریکا، با خیلی از بهترین و آموزش دیده ترین سگای جهان کار کردم. این سگا می تونن بمبایی که زیر زمین دفن شدن رو پیدا کنن، مواد مخدری که در کاشیای سقف مخفی شدن رو بو بکشن، مردی با سه برابر اندام خود رو از پای دربیارن و رد افراد رو روزا بعد پیدا کنن تا در آخر بتونن شک دارین به انجام جنایت و کودکان گمشده رو پیدا کنن. به عنوان نگهدارنده ای که با یه سگ کاشف مواد منفجره همراه بوده ام، وظیفه من آموزش، موندگاری مهارت ها، سالم نگه داشتن و تمرین دادن این سگ بوده.

بعد از فارغ التحصیلی از کالج نگهداری سگ، باید خود رو به حد تواناییش می رساندم تا بتونیم تیم موثری رو تشکیل بدیم. وقتی که به اون حد رسیدم می تونستم چیزای جدیدی به اون یاد دهم تا تیم مون رو به یه مرحله بالاتر ببرم. هر چند شما قرار نیس سگ تون رو واسه پیدا کردن بمب در گل و لای یا مواد مخدر مخفی شده در سپر خودروها آموزش بدین اما تعدادی نکته کلیدی در آموزش سگا هست که بدون توجه به چیزی که می خواین به سگ خود یاد بدین عملی و کاربردی هستن.

۱- باید یه رابطه با سگ تون شکل بدین

اولین چیزی که هنگام شروع آموزش یه سگ نظامی یا غیرنظامی باید بدونین اینه که باید اول از هر چیز یه رابطه دوستانه رو با اون شکل بدین. اگه سگ شما یه توله بسیار کوچیک باشه هم باید در همون روزای اول بردنش به خونه با اون رابطه برقرار کنین. آسونترین روش واسه ایجاد اینجور رابطه ای غذا دادن به سگه و در ارتش هم هر نگهدارنده سگ به طور نوبتی روزی دو بار به سگا غذا میدن.
اما وقتی که سگ جدیدی در اختیار فرد قرار میگیره بهترین راه حل اینه که در روزای اول به وسیله همون فرد تغذیه شه تا یه رابطه دوستانه عمیق بین اون دو شکل گیرد. اینجوری سگ شروع به همگام سازی شخصیت اون فرد با چیزای خوب می کنه.

این کار در مورد سگای تهاجمی و بدعنق اهمیت بیشتری پیدا می کنه.
هر چند سگامون واسه خساست و تندخویی آموزش ندیده ان اما دوستانه ترین رفتارای سگی رو هم نداشتن. اونا یه کار جدی واسه انجام دادن دارن و همین موضوع باعث شده که سگایی بسیار جدی باشن. دیده ام نگهدارندهایی رو که به وسیله سگای خودشون بیشتر از چند بار گاز گرفته شدن. دو نفر از بهترین اعضای اولین تیم من به خاطر گاز گرفته شدن به وسیله سگای خودشون زخمی شده بودن. آموزش سریع و سختگیرانه سگی که هنوز به شما اعتماد نداره می تونه باعث ناامیدی دو طرف شه و معمولاً به یافته های دلخواهی هم منتهی نمیشه.

۲- سگ خود رو هر روز قشو بزنین

قشو کردن و تیمار کردن سگ باعث می شه که رابطه ای بین شما و سگ تون شکل گیرد، سگ شما تمیز و سالم بمونه و به شما اجازه میده که از نوک بینی تا نوک پاها اونا رو واسه هر گونه مشکل احتمالی بررسی کنین. با در نظر گرفتن اینکه سراسر بدن سگا از مو پوشیده شده ممکنه سگ دچار مشکلات بسیاری شده باشه که پیدا نبوده و فقط با قشو کردن و شونِه کردن موها متوجه اونا میشین. اگه سگ شما در مناطق دارای درخت و جنگلی رفت  اومد داره، گوش هاش، پنجه هاش و درزهای بین اونا رو واسه پیدا کردن کنها و دیگه موجودات انگلی نگاه کنین. حتی با داروهای پیشگیرانه هم کنها می تونن سگا رو گاز گرفته و اونا رو به بیماریای زیادی دچار کرده که می تونن نتیجه ای خراب کننده و حتی مرگبار به دنبال داشته باشن.

نوشته دیگر :   ۹ عادت موثر که با به کارگیری آنها به بهبود وضعیت پوست تان کمک خواهید کرد

حتی یه برش کوچیک در پنجه ها هم در صورت درمان نشدن به موقع و مناسب می تونه به یه مشکل بسیار بزرگ تر تبدیل شه و سگایی که حس خوبی نداشته باشن دانش آموزان خوبی نیستن. یکی از سگامون در شکم مادرش به یه مریضی کنه ای گرفتار شده بود که نزدیک بود اونو بکشه. هر چند ما هیچ وقت کنه ای در بدن اون نیافتیم اما آزمایشات «بابزیا» (Babesia) ی انجام شده روی اون مثبت بود. اون فقط به خاطر این زنده موند که نگهدارنده اش متوجه بی حالی همیشگی سگ خود درزمان سه روز متوالی شده بود. از اونجایی که اون با دقت و از نزدیک مراقب سگ خود بود، متوجه بی رنگ شدن لثه و زبون سگ شد که نشون دهنده مشکلی بسیار جدی بود. این سگ به سرعت به دامپزشکی برده شد و درمانای تهاجمی جون اونو نجات داد. ریکاوری اون بسیار طولانی و مشکل بود و در آخر به بازنشستگی اون منجر شد.

۳- ثبات و ادامه یه نکته کلیدیه

درزمان دوران ایجاد رابطه عاطفی و عمیق با سگ تون، بنیانای آموزشی که می خواین به سگتان بدین رو بذارین. نذارین به خاطر کارایی که بعداً براتون قبول کردنی نیس قسر در برن. رفتارای خوب رو با جایزه، توجه، بازی و نوازش کردن جواب بدین. وقتی که آموزشا شروع شد، ثبات و موندگاری اونا واسه رسیدن به عواقب مناسب بسیار لازمه. اگه می خواین نشستن رو به سگ خود یاد دهد تلاش کنین با انجام هر بار این تمرین تو یه جای برابر و مشخص، امکان موفقیت رو بالا ببرین. صداتون رو مشابه دفعات قبلی نگه دارین، سبک دستور دادنتون رو تغییر ندین. تا وقتی که واسه جایزه دادن آمادگی ندارین به اون دستور ندین.

۴- آموزش زمان بره

در آموزش سگا نمی تونین عجله کنین، بعضی از سگا چیزها رو زودتر از بقیه یاد می گیرن. سگای نظامی به مدت ۴ تا ۷ ماه در مورد مهارتای پایه آموزش می بینن تا اینکه به عنوان سگای نظامی به اونا گفته شه.
اگه سگ شما کارای پایه ای و ریشه ای رو یاد نگیره نمی تونین به وظایف و آموزشای سخت تر و سخت تر برید. اطاعت پذیری ریشه ای که شامل دستورهای نشستن، دراز کشیدن و ایستادنه ریشه ای ترین آموزشا واسه رفتن به مراحل بعدی هستن. واسه رسیدن به مهارت در آموزشای ریشه ای وقت بذارین و هر چند وقت یه بار اونا رو از نو تکرار کنین. سگای نظامی سگایی با چند سال تجربه هستن و تقریباً هر روزه آموزشای تکراری و به اصطلاح «زنده کننده» (refresher) اطاعت کردن از نگهدارنده خود رو دریافت می کنن. حفظ مهارت بسیار آسون تر از حل کردن مشکل به دلیل کنار گذشتن آموزشا به مدت طولانیه.

نوشته دیگر :   هزینه‌های سفر زمینی ارزان به ارمنستان با اتوبوس

۵- سگا روزای بد هم دارن

شاید بگید که هفته هاست مشغول آموزش سگ خود هستین. کارکرد اون در این مدت خوب بوده اما یهو از همکاری با شما سر باز می زنه. نمی شینه، کسل، بی حال، خسته، دستپاچه یا تنبل به نظر می رسه. در این صورت نباید دیوونه شید و اگه تلاش هاتون واسه اصلاح رفتارش بیفایده بود بر اون اصرار نکنین. بعضی وقتا اونا دوست ندارن کار کنن. اگه اونا رو مجبور به همکاری کنین، ناامید و عصبانی میشین و عواقب خوبی در انتظار شما نیس.
شاید یه مشکل مربوط به سلامتی و بهداشت سگ در میان باشه. سگای مریض معمولاً دانش آموزان مشتاقی نیستن. درزمان آموزش ام در آخرین پایگاهی که بودم، یکی از سگا نمی نشست. نگهدارنده سگ بعد از چندین بار تلاش اصلاح هنوزم نمی تونست سگش رو مجبور به ایستادن کنه.
ارزیاب به سگ نزدیک شده و دریافت که سگ روی لونه مورچه نشسته و مورچها پاهای اونو نیش زده ان. تلاش واسه اصلاح رفتار سگ در اینجور مواردی بین نتیجه بوده و به رابطه عاطفی که بین سگ و نگهدارنده ایجاد شده آسیب میزنه. باید بدونین که سگ هم یه موجود زنده س که احساسات و احساسات داره.

۶- سگا هم به تفریح نیاز دارن

سگا، همونطور که گفته شد، موجودات زنده ای هستن که نفس میکشن و به خاطر همین به تفریح نیاز دارن. اگه سگتان تنها هنگام جلسات آموزشی شما رو می بینه شما بخش بزرگ و مهمی از رابطه خود با اونو از دست دادین. سگ تون رو بیرون ببرین و بذارین بچرخد، زیر آفتاب لم بده، کمی تفریح کنه و یه سگ باشه. این موضوع باعث می شه سگی خوشحال داشته باشین که هنگام آموزش، واسه خوشحال کردن شما کار درست رو انجام میده. تو یه تیم سگی قوی، میل سگ واسه خوشحال کردن نگهدارنده خود به اندازه انگیزه سگا واسه گرفتن جایزه می تونه موثر و اثر داشته باشه. در اینجور شرایطی سگا خوب زمان بازی و کار رو درک کرده و بین اونا فرق قایل می شن و به این باور می رسه که اگه کاری که از اون خواسته می شه رو انجام داده و نگهدارنده اش رو خوشحال کنه اتفاقات خوبی براش می افته.

۷- همه سگا نمی تونن شکلای جور واجور مهارت ها رو یاد بگیرن

بدون توجه به نژاد سگ، باید بدونین که همه سگا نمی تونن سگای آموزش دیده خوبی باشن و به دلایلی جور واجور می تونن در این مورد شکست بخورند، از مریضی گرفته تا مشکلات رفتاری. مثلاً در ارتش هم با سگایی روبرو میشیم که گاز گرفتن افراد رو دوست ندارن. یادتون باشه که بعضی از سگا به خاطر اشتیاق و علاقه شون به یادگیری شناخته می شن و همه سگا اینجور ویژگی ندارن. سگی که سابقه آموزش و یادگیری داره رو نباید به خونه برده و به مدت طولانی در خونه نگه داشت و واسه همینه که خونه شما به وسیله سگ خراب می شه.
پس باید سگی رو انتخاب کنین که با سبک زندگی شما سازگاری داشته باشه.