تعریف شما از یه فیلم رازآلود و پیچیده چیه؟ شمام از تماشای فیلمای رازآلود پر از پیچیدگی حال می کنین؟ اگه جواب شما مثبته با ادامه مطلب همراه باشین.خط داستانی پیچیده می تونه یه نتیجه کار بسیار دلچسب و استادانه باشه اگه خوب و به درستی شکل گیرد. پرواضحه که با تماشای فیلمای معمایی و رازآلودی مانند «آینه» (The Mirror) و دیدن چالشا و پیچیدگیای درون اون معنی یه فیلم رازآلود و پیچیده رو درک کنین. اما لیستی که در ادامه این مطلب ارائه می شه نگاه متفاوتی داره.
این فیلما درست مانند یه هزارتوی پرپیچ و خم عمل میکنن.

شاید درک داستان این فیلما اونطور که به نظر می رسه هم سخت نباشه یا خیلی سخت تر از تصور شما باشن اما هر کدوم از اونا مطمئنا مانند یه دالان هزار تو هستن؛ با داستانایی چند گانه که به شکلایی کمتر قابل لمس به همدیگه ربط دارن. این فیلمای رازآلود و پیچیده می تونن رازهای زیادی در خود داشته باشن که دایره وار پشت سر همدیگه قرار می گیرن اما میشه اونا رو با کمی تلاش و دقت فهمید. از یه جایی داستان شروع می شه و در اول درک داستان مشکله اما در آخر اتفاقاتی میفته که واسه تماشاگر به طور کاملً قابل درک میشه. اینجوری از شما دعوت می کنیم که با ۱۰ مورد از بهترین فیلمای پیچیده و رازآلود تاریخ سینما آشنا شید. قسمت اول این مطلب رو هم می تونین در لینک ۱۰ مورد از بهترین فیلمای رازآلود و پیچیده تاریخ سینما رو بشناسین [قسمت اول] بخونین.

۵- نشویل (۱۹۷۵)- رابرت آلتمن

رابرت آلتمن رو به خاطر تنوع کاری اش می شناسن اما بسیاری فیلم «نشویل» (Nashville ) پیچیده ترین فیلم اون می دونن که همه شخصیتای زیاد اون واسه همزمان واسه گرفتن توجه و جلب نظر شما تلاش می کنن. اما در طول نزدیک به ۳ ساعته فیلم و به مدت ۵ روز در داستان صبر می کنیم تا با شخصیت اصلی داستان (هال فیلیپ، کاندیدای سیاسی انتخابات) آشنا شیم و از اون خبری نیس.
در واقع ما در حال تماشای نقش همه شخصیتای موثر در این کمپین انتخاباتی هستیم.

همه صنایع مورد بحث در فیلم واکنشای متفاوتی دارن و نشون دادن همه این هرج و مرج و درگیری فقط از راه موسیقی بر هیستریک بودن فیلم اضافه می کنه.
البته به عنوان تماشاگر می تونیم به مبل تکیه بدیم و نگران نباشیم چون این استرس و نگرانی مربوط به شخصیتای داستانه. شاید اولین چیزی که پس از تماشای این فیلم به ذهن شما برسه این باشه که نزدیک به ۳ ساعت مشغول تماشای مورچهایی بودین که دور خونه خود بالای یه تپه در حال رفت و اومد بودن.

۴- پرایمر (۲۰۰۴)- شین کاروث

فیلم «پرایمر» یا «شروع کننده» (Primer) به فیلم کالت محبوب طرفداران ژانر علمی تخیلی تبدیل شد چون به ایده سفر در زمان اجازه می داد که هسته دورنی و ماهیتی خود رو زنده زنده ببلعد. فیلمای مربوط به سفر در زمان تا حالا به عواقب دستکاری در زمان به عنوان یه روند خطی پرداخته ان؟ بعضی وقتا این اتفاق اتفاق افتاده اما «پرایمر» یکی از نمونه های قوی در این موضوع درباره یافته های ناتموم آزمایش بحث سفر در زمان در همون مراحل اولیه س. این فیلم پنجره ای باز رو به تناقضا و ناهنجاریایی فراوون، مخصوصا با نظم غیر عادی خوده.

نوشته دیگر :   جزییات جدید از موشک های نقطه زن سپاه و موشک سفارشی برای حاج قاسم

هم اینکه امکان بودن موجودیتایی هم هست که در این واقعیت باقی موندن خود رو از دست میدن اون طور که می تونه باعث پاک شدن راه قبلی باشه. واسه ساختن فیلمی که تا به این به مضرات و عواقب ناخوشایند سفر در زمان معطوفه باید تیمی بسیار قوی داشته باشین. حالا خوبیش اینه قسمت بزرگی از کارای مربوط به ساخت این فیلم به وسیله خود کاروث انجام شد و به خاطر همین ایشون تونسته دیدگاه منحصر به فرد و هوشمندانه اش رو با پیچیدگی خاصی در سراسر فیلم حفظ کنه.

۳- داستان بیشتر پسند (۱۹۹۴)- کوئنتین تارانتینو

کوئنتین تارانتینو تحت تاثیر موج نوی سینمای فرانسه میخواس که با فیلم «داستان بیشتر پسند» یا «پالپ فیکشن» (Pulp Fiction) سبکی تایید نشده و کم طرفدار رو وارد سینمای هالیوود کنه.
تماشا و درک این فیلم کار بسیار سختی نیس اما دیدن تشکیل رخدادها و چگونگی وقوع اونا بسیار تازه و جذابه. در این فیلم تماشاگر یه داستان نیستیم بلکه در حال نظاره و بررسی شخصیتایی هستیم که تو یه دنیای جرم و جنایت گرفتار شده و به هم در رابطه هستن.

با پایان فیلم دچار پریشونی میشیم چون با یادآوری صحنه ابتدایی فیلم هیچ وقت فکر نمی کردیم که با پایانی اینطوری روبرو شیم. «داستان عامیانه» فیلمی در مورد شانس، خوبی و بدی و حماقته. این فیلم از اون دست فیلمای رازآلود و پیچیده س که شدیدا از اون لذت برده و هیچ وقت اونو فراموش نمی کنین.

۲- کد زمان (۲۰۰۰)- مایک فیگیس

ما قبلاً هم تماشاگر ساخت فیلمای چند داستانه بوده ایم اما کمتر دیده ایم که همه داستانا به طور همزمان نقل شن. با این وجود در فیلم «کد زمان» یا «زمانبندی» (Timecode) بیننده تماشاگر ۴ داستانه که به طور کاملً همزمان با هم پیش می رن و انگار که همه اونا طی یه برداشت فیلمبرداری شدن و دیالوگا هم به طور کاملً بداهه پردازی به نظر می رسن. در حال تماشای فیلمی از یه دوربین مداربسته هستیم یا یه موزیک ویدیو ساده؟ این پیچیدگی به وجود اومده به وسیله نبود نظم در داستان هاست یا مقدار به طور کاملً دقیق و مناسب از نظم و هارمونی.

فیلم «کد زمان» اونقدر در ساختار داستانی خود جاه طلبانه عمل کرده (همه داستانا دور محور شرکت تولیدیه) که درک همه اون تو یه بار دیدن کار بسیار سختی به نظر می رسه. با این وجود، میکس صوتی شما رو به سمت درک مهم ترین داستان این ۴ مجموعه در هر لحظه ای از تماشای فیلم هدایت می کنه.
شاید بهتره که خود رو از راهی که تعیین شده جدا کرده و خودتون راهی واسه ایجاد رابطه با داستان فیلم پیدا کنین.

نوشته دیگر :   ۱۵ هنر پیشه ای که برای نقش آفرینی در فیلمی خاص متحمل افزایش وزنی قابل توجه شده اند

۱- قاچاق (۲۰۰۰)- استیون سودربرگ

بسته به برداشت شما از فیلم «قاچاق» (Traffic)، دستکم ۳ داستان از فعالیتای متفاوت گروه های قاچاقچی موارد مخدر به طور همزمان روایت می شن.
در این فیلم تماشاگر چگونگی برخورد یه افسر پلیس در مکزیک با کارتل مواد مخدر هستیم و در داستانی دیگه روش کنار اومدن یه مامور بلندپایه دولتی در بخش مواد مخدر با پست جدیدش هستیم در حالی که در خونه هم با مشکل معتاد بودن دختر خودش روبرو شدن. یه زن سرشناس و محترم هم به خاطر فعالیت شوهرش در مورد قاچاق مواد مخدر با مشکلاتی مانند ورود مامورین تحقیق به خونه اش مواجه می شه که شدیدا آبروی اونو تهدید می کنه.
البته داستانای زیاد دیگری هم در حال وقوع هستن که همه بر جذابیت فیلم اضافه می کنن.

اما هر کدوم از این داستانا یه رنگ زمینه متفاوت داره که اونا رو از هم جدا می سازه: رنگ تصاویر مربوط به مکزیک زرده و داستانای مربوط به مامور بلندپایه دولتی با پس زمینه آبی روایت می شه؛ در حالی که داستان مربوط به استراق سمع خونواده زن سرشناس به رنگ پیش زمینه قهوه ای نشون داده می شه.
اما بعضی وقتا این سه رنگ با هم مخلوط شده یا کلا پنهون می شن.
بعضی وقتا تماشاگر تغییر پس زمینه زرد به آبیس هستیم و بعضی وقتا هم واسه لحظاتی تصویر  سبز پررنگ می شه.
اینا همه نتیجه مقابله با قاچاق مواد مخدره و شاهراهای متفاوت می تونه به مقاصد متفاوتی منتهی شه.
این فیلم یکی از بهترین فیلمای راژآلود و پیچیده در ژانر جناییه که نباید از اون گذشت.

۱۰ مورد از بهترین فیلمای سال ۲۰۱۸ تا حالا که شاید ندیده باشین [قسمت اول]

کامل ترین و بهترین فیلمای هر ژانر سینمایی تموم دوران رو بشناسین [قسمت اول]

فیلمایی که در کمال ناباوری موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم نشدن [قسمت اول]

با بهترین فیلمای جنگی تاریخ سینما آشنا شید