هممون همیشه شنیده‌ایم که آفتاب و نور خورشید اشعه‌های مضری واسه پوست و چشم داره که باید از اونا مراقبت کرد.
با عینک‌های آفتابی اصل که قدرت بستن تابش‌های یو‌ایشون رو دارن می‌توان از چشم‌ها مراقبت کرد و واسه پوست هم می‌توان دست به دامن ضدآفتاب شد.

اما در کنار همه این آمادگی، آفتابِ گرم و تابنده ممکنه واسه بعضی سرطان پوست بدنبال داشته باشه و واسه یه سریای دیگه شرایط دردناکی به نام: خارش خورشیدی.

خارش خورشیدی در واقع حساسیت به نور خورشیده. چندین حساسیت متفاوت باعث ایجاد خارش پوست در اثر تابش نور خورشید می‌شه که از جمله عادی‌ترین اونا «فوران نور چندشکلی» (PMLE) است؛ شرایطی که پوست بدن بدون این دست اون دست کردن پس از قرار گرفتن در برابر آفتاب دانه می‌زند و خارش می‌گیرد.

از دیگر حساسیت‌های پوستی به نور خورشید که با دانه‌های ریز و خارش همراه س می‌توان به PMLE ارثی اشاره که بیشتر در آمریکا مشاهده می‌شه.

کهیر خورشیدی هم حساسیت نادریه که در زنان جوون و به صورت تاول و کهیر ظاهر می‌شه.

نشونه‌های حساسیت پوست به نور خورشید چیه؟

در عکس العمل آلرژیک PMLE پوست دانه‌های ریز و قرمز می‌زند که خارش دارن. بعضی وقتا ممکنه سوزش هم داشته باشن و در گرما ورم کنن و تاول بزنن. این حساسیت بیشتر در سینه و گردن ظاهر می‌شه اما ممکنه روزی بازوها یا ران پاها هم ظاهر شه.

از دیگر نشونه‌های PMLE باید به احساس سرما، سردرد و حالت تهوع اشاره کرد.

حساسیت به آفتاب PMLE حدود در بین ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت جهان عمومیت داره و هر نژاد و قومیتی ممکنه به اون گرفتار شه.
آدمایی که این حساسیت رو دارن تو یه زمان مشخص در هر سال به اون گرفتار می‌شن که بیشتر فصل بهار و اول تابستانه.

نوشته دیگر :   عشق با ما چه می‌کند؟

دلایل ایجادکننده حساسیت به نور خورشید چیه؟

 

حساسیت به آفتاب

 

آدمایی که زیر نور خورشید پوستشون دانه می‌زند و خارش می‌گیرد به نور حساسیت دارن. یعنی در واقع به نور خورشید آلرژی دارن. دلیل اینکه به چه دلیل بعضی افراد اینجور حساسیتی دارن معلوم نیس اما عامل اصلی این اشعه‌های ماورابنفش هستن.

اشعه‌های خورشید از سه نوع تابش ماورابنفش تشکیل شده‌ان: UVA، اشعه UVB و اشعه UVC .

تابش‌های UVC نمی‌تونن دلیل شکل‌گیری حساسیت پوستی باشن چون طول موج اونا کوتاهه و هیچوقت به زمین نمی‌‌رسند. اما در مقابل، اشعه‌های UVA  عامل اصلی شکل‌گیری PMLE هستن. با اینکه گفته می‌شه که بعضی مردم به تابش‌های UVB هم حساسیت نشون میدن.

این افراد شاید به دستگاه‌های سولاریوم هم آلرژی دارن چون این دستگاه‌ها تابش UV دارن.

وقتی فردی که حساسیت خورشیدی داره در بهار یا اوایل تابستون زیر نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرد، پوست اون حساسیت نشون داده و بدون این دست اون دست کردن دانه‌های ریز و خارش‌دار می‌زند.

جالبه بدونین زنان مخصوصا اونایی که زیر ۳۰ سال هستن بیشتر از بقیه مردم در برابر این حساسیت قرار دارن.

تحریک پوست در اثر تابش نور خورشید به چه روشی درمان می‌شه؟

حساسیت پوستی به آفتاب بیشتر یه یا دو ساعت پس از قرار گرفتن در برابر خورشید ظاهر می‌شه. این عکس العمل پوستی که با خارش و دانه‌های ریز همراه س عموما پس از دو تا سه روز از بین می‌رود، اما ممکنه بیشتر در بعضی موارد بیشتر از یه هفته هم ادامه داشته باشه.

حالا خوبیش اینه این دانه‌ها هیچ اثری از خود به جا نمی‌گذارن و پوست پس از درمان به حالت عادی خود برمی گرده.

نوشته دیگر :   فشن تک؛ انقلابی نوین در عرصه لباس های هوشمند

از درمان‌های خونگی حساسیت به آفتاب می‌توان به کمپرس آب سرد، پماد هیدروکورتیزول و مصرف آنتی هیستامین اشاره کرد.
هم اینکه می‌تونید قرص‌های ضدالتهاب مثل آسپرین یا ایبوپروفن استفاده کنین. تلاش کنین محل دانه‌ها رو با گاز استریل بپوشونین و از خاروندن اونا دوری کنین.