برند نام آشنای آدیداس که سال هاست در بخش ورزش فعالیت می کنه، تقریبا تونسته بخش بزرگی از بازار اجناس ورزشی رو در دست بگیره. با هم با اهمیت در حال افزایش نقش ورزش در زندگی مردم، شرکت آدیداس هم قدرت مندتر از دیروز جای خود رو درمیان ورزشکاران و مردم عادی باز کرده. این برند پیشرو به صاحبان اون کمک می کنه تا با گذر از محدود کردنا، نقش خود رو در دنیای ورزش پررنگ تر کنن. آدیداس باور داره که با ورزش می تونه زندگی افراد رو عوض کنه. در این مقاله با اهداف، مأموریتا و راه حل شرکت آدیداس بیشتر آشنا می شید.

 

  • دراپ باکس چیه و چرا تا این حد موفق شده؟
  • ۵ افسانه بزرگ در دنیای کار و کاسبی
  • کتاب ایلان ماسک: تسلا، اسپیس اکس و سعی واسه آینده ای شگفت انگیز

مأموریت آدیداس: بهترین شرکت ورزشی دنیا بودن

منظور از بهترین بودن اینه که بهترین اجناس ورزشی و تناسب اندام با بهترین خدمات و تجربه واسه ورزشکاران، طراحی، تولید و فروخته شه. بهترین یعنی چیزی که مشتریان، ورزشکاران، شرکا و رسانه ها میگن. زمانی که مردم بگن برندی بهترینه، سهم بازار و سودآوری هم به دنبال اون میاد. چند تا نکته مهم واسه برسی به این هدف:

۱. برندهای ورزشی قوی

آدیداس به دنبال خلاقیت و نوآوری مخصوص خود در سبک زندگی ورزشیه. مثلا، آدیداس و ریبوک(به عنوان زیرمجموعه ای از آدیداس)، هریک هویت برند خاص خود رو دارن و بر امتیاز رقابتی خودشون متمرکز هستن. این راه و روش به آدیداس اجازه می ده تا با توجه به نیاز مشتریان خودش، اجناس رو طراحی و تولید کنه.



۲. سرمایه گذاری متمرکز بر پنهون ترین بازارها

آدیداس در همه بازارها به دنبال کسب بهترین جایگاهه. این شرکت با توجه به احتمال رشد و سودآوری در دراز مدت، سرمایه گذاریای خود رو اولویت بندی می کنه. ازهمین رو، فرصتای خوبی رو در آمریکای شمالی و آمریکای لاتین واسه برسی به سهم بازار بزرگ شناسایی کرد. چین و اروپای غربی هم از دیگر اولویتای این شرکت هستن.

۳. ایجاد یک زنجیره تأمین چابک

نرمی و سرعت عمل، دو عامل مهم واسه پیروزی در رقابت هاست. شرکت آدیداس با توجه به همین دو نکته، جدیدترین و مناسب ترین جنسا رو به دست مشتریان خود میرسوند. این شرکت خود رو پایبند می دونه که با برخورداری از جدیدترین نوآوریا و واسه انواع نیازای مشتریان، طیف بزرگی از جنسای ورزشی رو در رنگا و سایزهای مختلف و با استانداردهای کیفی خیلی بالا تأمین کنه.

۴. نوآوری

بخش تحقیق و پیشرفت آدیداس همیشه واسه مقابله با مشکلات و طراحیای بهتر، فعاله. افزایش کیفیت خدمات رسانی به مشتریان و بهبود روند کاری آدیداس، از دیگر عوامل پیشرفت این شرکته.



۵. تمرکز بر پیشرفت پایدار

این شرکت همیشه به دنبال ایجاد برابری بین منافع سهامداران و انتظارات کارکنان و کارفرمایانه. توجه به محیط زیست و نیازای جامعه همیشه در اولویت هستن.

۶. ایجاد ارزش سهام در درازمدت

این موضوع، روند تصمیم گیری آدیداس رو تعیین می کنه. این شرکت همیشه درنظر میگیره که از چه راه میشه به درآمد، سودآوری و رشد پایدار رسید.

مطلب مرتبط :   استرس زنان؛ ۱۰ تاثیر مخربی که استرس می‌تواند بر روی بدن خانم‌ها بگذارد

انتخابای هدفمند

هدف اول: فرهنگ

خلاقیت، اعتماد به نفس و همکاری کلید موفقیت آدیداسه. این فرهنگ که با راه حلا و کارکرد کارکنان معنی پیدا میکنه، بر اشتیاق آدیداس واسه رسیدن به رضایت مشتری و سود پولی اثر می ذاره. در این شرکت، کارکنان زیادی با گذشته های فرهنگی و عقاید مختلف فعالیت می کنن و همین موضوع باعث درک بهتر نیازای متفاوته.



هدف دوم: سرعت

خیلی مهمه که مشتریان در هر کجای دنیا به سرعت به جدیدترین اجناس دسترسی داشته باشن. آدیداس قصد داره تا سال ۲۰۲۰ به سریع ترین شرکت ورزشی دنیا تبدیل شه. این موضوع، مزیتای رقابتی آدیداس رو افزایش می ده. مثلا:

  • افزایش دردسترس بودن محصول: این موضوع باعث می شه که مشتریان آدیداس در هر جا و زمان به اجناس این شرکت دسترسی داشته باشن.
  • کاهش خطر اتمام محصول: با افزایش سرعت ارسال اجناس به مغازها، خطر پایان یافتن یهویی اجناس کاهش پیدا میکنه.
  • ایجاد سود بیشتر و خالص: تأمین نیازای مشتریان در کوتاه ترین زمان ممکن، به فروش و سود بیشتر منتهی می شه.
  • افزایش تخفیفا: با افزایش میزان فروش میشه قیمت کالا رو کم کرد.

در سال ۲۰۱۶، آدیداس در عرضه مدلای «نئو»ی خود «برنامه سرعت» رو اجرا کرد. حالا این شرکت قصد داره، واسه همه مدلای خود به ویژه در دسته بندیای فوتبال، دویدن، تمرینی و اصلی این برنامه رو اجرا کنه. این شرکت ۳ راه و روش مهم واسه حضور در بازار داره:

  1. هیچوقت موجودی انبار به پایان نرسه: اجناس آدیداس باید همیشه دردسترس مشتریان باشه.
  2. آمادگی واسه نیازای احتمالی: آدیداس با بررسی دقیق آمار فروش در اول هر فصل، درباره سفارشای احتمالی فصل بعد پیش بینی می کنه. پیش بینی نیازای مشتری اهمیت خیلی داره.
  3. خلاقیت در هر فصل: آدیداس سعی می کنه با بررسی روند بازار و محصول بقیه شرکتا، طراحیای خلاقانه و غیرمنتظره بکنه.

استفاده از فناوریای به روز و مدلای تجاری جدید در افزایش سرعت عرضه اجناس آدیداس نقش مهمی اجرا می کنه. این شرکت تا الان چندین کارخانه با فناوریای جدید و سریع در آلمان و آمریکا ساختهه و به دنبال افزایش تعداد آنهاست.

  • رابطه با مشتری: یکی از اقدامات آدیداس، همکاری مستقیم با باشگاهای جورواجور ورزشیه. مثلا، آدیداس با همکاری نهاد فوتبال آمریکا و باشگاه فوتبال نیویورک سیتی، تا ۵ سال آینده ۵۰ زمین بازی در این ایالت می سازه.
  • اجناس: سیاست آدیداس در تولید، انجام راه حل چندجانبه است. این شرکت با هم بر تولید انواع اجناس و عرضه اجناس در سرتاسر دنیا متمرکزه.
  • فعال سازی: آدیداس همیشه بر رفت و امد دائمی با مشتری تأکید داره. دفاتر این شرکت در سرتاسر دنیا سعی می کنن تا واسه مشتریان لحظات ویژه ای ایجاد کنن. مثلا در سال ۲۰۱۶، این شرکت کفش جدیدی در لندن عرضه کرد که فقط مشتریان خاص با پیش ثبت نام در اپلیکیشن این شرکت می تونستن این کفش رو امتحان کنن.
  • تجربه خرده فروشی: مغازه های آدیداس محیط مناسبی رو واسه مشتریان فراهم می کنن تا اجناس رو امتحان کنن. مشتریان می تونن نظرها و انتقادهای خود رو بگن.
  • اهداف: آدیداس قصد داره تا سال ۲۰۲۰، شمار دفاتر و مغازه های خود رو در سرتاسر دنیا زیاد کنه. آدیداس به دنبال ۲ برابر کردن درآمد خود در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۵ه.
مطلب مرتبط :   استارتاپ های موفق خارجی و نکته‌هایی جذاب درباره آنها



هدف سوم: منبع باز

منبع باز، یه جور نوآوری بر اساس همکاریه. آدیداس مدعیه که درِ این شرکت به روی همه طراحان بازه و از همه دعوت می کنه تا واسه ساخت آینده ورزشی بهتر همکاری کنن. منبع باز، بر اساس خلاقیت، همکاری، یادگیری و اعتماده. این شرکت با اجرای این مدل اهداف زیر رو دنبال می کنه:

  • دسترسی همه به وسیله ها و منابع موردنیاز واسه طراحی و ساخت (مثل مواد، وسیله، اطلاعات، کارشناس، بستر اجتماعی و مدل تجاری)
  • استفاده از دیدگاه های جدید، مهارت ها و علم افراد مختلف؛
  • کشف بازارهای جدید واسه سرمایه گذاری؛
  • بهبود نگاه مشتریان به برند آدیداس؛

آدیداس سه راه حل رو در مدل منبع باز در نظر داره:

۱. همکاری خلاقانه

همکاری خلاقانه با هدف استفاده از وسیله ها، محیطا و ایده های جدید انجام شده. در این روش، افرادی که طراح رسمی آدیداس نیستن هم می تونن ایده های خلاقانه خود رو به شرکت ارائه دن. مثلا در «مرکز خالق بروکلین»، از جوونا باانگیزه و خلاق دعوت می شه تا نوآوریای خود رو عرضه کنن. در سال ۲۰۱۶، همکاری بین آدیداس و کانیه وست، خواننده مشهور، بازار رو غافلگیر کرد. این بزرگ ترین همکاری یک برند ورزشی با یک ستاره غیرورزشیه.



۲. همکاری ورزشی

هدف از اجرای این راه حل، ایجاد رابطه با ورزشکاران و ساخت آینده شون با آدیداسه. این شرکت در سالای گذشته با «پل پوگبا»، ستاره فوتبال و «جیمز هاردن»، ستاره بسکتبال قرارداد همکاری بست. آدیداس به دنبال تقویت همکاری با ورزشکاران خانمه.

۳. همکاری مشارکتی

یکی از راه حلای آدیداس، افزایش علم در بخش ورزشی از راه همکاری با بهترینا در بخشای گوناگونه. این شرکت با کارشناسان در بخشای مختلف ازجمله ورزش، سرگرمی، تولید، امور مشتریان و سلامت ورزشی همکاری می کنه. مثلا، شرکتای آدیداس و پارلی اوشن طبق حفظ محیط زیست با همدیگه همکاری داشتن. در سال ۲۰۱۶، بازیکنان تیمای بایرن مونیخ و رئال مادرید با کفشای مارک آدیداسی بازی کردن که پلاستیک اونو شرکت «پارلی اوشن» تولید کرده بود. پلاستیک موجود در این کفشا از بازیافت زبالهای پلاستیکی موجود در اقیانوس تهیه شده. آدیداس پایبند شد که تا پایان سال ۲۰۱۷، یک میلیون جفت از این نوع کفش عرضه کنه.



نقش بازارهای جهانی

یک تیم بازاریابی حرفه ای، راه حل فروش جهانی شرکت آدیداس رو تهیه می کنه. این شرکت امیدواره که بتونه تا سال ۲۰۲۰، توان رقابتی خود رو در بازارهای جهانی زیاد کنه و به اهداف خود برسه. چار هدف کلی این شرکت موارد زیره:

  1. گسترش: آدیداس قصد داره حضور خود رو در بازارهایی که حرف اول رو در اونا می زنه بازم زیاد کنه. کشورهایی مثل ژاپن، کره جنوبی و روسیه در این دسته قرار می گیرن.
  2. رهبری: آدیداس مصممه در کشورهایی که حضور پررنگی داره اما هنوز نتوانستهه حرف اول رو بزنه؛ رهبری بازار رو به دست بیاره و به برند اول در بازارهای اروپای غربی، چین و بازارهای نوظهور تبدیل شه.
  3. رشد: آدیداس به دنبال افزایش فرصتای رشد و تصرف سهم بیشتری از بازارهای فروش در آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، جنوب شرق آسیا و اقیانوسیهه.



مدیران و همکاران خود رو مدیریت کنین


دسته‌ها: Uncategorized

دیدگاهتان را بنویسید