دانلود پایان نامه

دانلود پایانامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :   مطالعه تطبیقی تفاسیر و قرائت‌های جدید از حکومت اسلامی در آراء و اندیشه‌های دکتر عبدالکریم سروش و آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی

تکه ای از متن پایان نامه :

-1-2)تعدد قرائت ها:

تعدد قرائت‌ها نظریه‌ای در باب فهم و تفسیر متون دینی می باشد که بر اساس آن، متون(ازجمله متون مقدّس) معانی متعددی را برمی‌تابند تا جایی که از متون واحد، فهم‌های دستگاهواره ای متفاوت و احیاناً متناقض صورت می‌گیرد و همه‌ی فهم‌ها نیز از حجیت و اهمیت برخوردارند(صادقی رشاد،37،1379).

نظریه‌ی تعدد قرائت‌ها در مقابل قرائت رایج و متداول از دین و متن دینی که در ادبیات روشنفکری معاصر«قرائت رسمی از دین» نامیده می‌گردد، قرارگرفته می باشد که بر اساس آن، هدف از تفسیر متن، درک مراد مؤلّف می باشد و ما برای درک آن سراغ متن می‌رویم تا بفهمیم صاحب اثر چه گفته می باشد. این هدف در خصوص متون دینی بسیار بیشتر مورد تأکید قرار می‌گیرد. برای عالم دینی و فرد متدین بسیار مهم می باشد که بداند برداشت و تفسیری که از آیه می‌کند، واقعاً تفسیری می باشد که امام معصوم و خداوند آن را اراده کرده می باشد. سرّ اهمیت این نکته در هویت دین‌داری نهفته می باشد؛ چراکه جوهر تدیّن تسلیم و لبیک گفتن به پیام دین می باشد؛ پس، یکی از مشخصه‌های اصلی مسئله‌ی قرائت رایج و متداول از متن، این می باشد که مفسّر بایستی به دنبال درک مراد صاحب سخن باشد و به تعبیر دیگر، بایستی مؤلّف محور باشد. ویژگی دیگر تفسیر رایج از متن، این می باشد که دخالت دادن ذهنیت مفسّر در فهم، ممنوع و غیرمجاز می باشد؛ یعنی«تفسیر به رأی» جایز نیست. در شیوه‌ی رایج و متعارف متن، مفسّر به دنبال معنا سازی نیست، بلکه به دنبال درک معناست. مفسّر گیرنده‌ای می باشد که می‌خواهد پیام متن را بگیرد نه آنکه فعّالی باشد که با فاعلیّت خویش می‌خواهد معنا سازی کند. در حقیقت اگر بخواهد پیش‌داوری‌ها و ذهنیت‌های خودش را محور قرار بدهد، متن را تفسیر نمی‌کند، بلکه ذهنیت خود را بر متن تحمیل می‌کند(خسرو پناه،152،1381-151؛ عباسی،40،1382).

مطلب مرتبط :   دانلود پایانامه کارشناسی ارشد : بررسی تطبیقی تعامل مردم با حاکم از دیدگاه امام خمینی و امام محمد غزالی

4-1-2)تفسیر:

تفسیر در لغت یعنی توضیح، اظهار، توضیح و تبیین و در قرآن هم یک‌بار به این معنی به‌کاررفته می باشد(فرقان،32)؛ در اصطلاح علوم قرآنی، چندین تعریف برای تفسیر ارائه داده‌اند که عبارت‌اند از:

  • علم فهم قرآن.

الف) خود قرآن.

ب) سنّت رسول‌الله(ص) و در عرف شیعه، سنّت معصومین علیهم‌السلام.

اهل سنّت قول صحابی و قول تابعی را نیز جزو مصادر تفسیر می‌شمارند. شیعه در پذیرفتن احادیث تفسیری از صحابه و تابعین تسامح بیشتری دارد تا سایر احادیث آنان(خرمشاهی،48،1376- 47).

5-1-2)تأویل:

تأویل، لغتاً از اوّل به معنای رجوع می باشد. این کلمه در قرآن مجید به‌کاررفته می باشد(آل‌عمران7، نساء59 و چند آیه دیگر). در قرون اوّلیّه بین تفسیر و تأویل فرقی نبوده می باشد. چنانکه حتّی طبری همواره در تفسیر خود از کلمه‌ی تأویل بهره گیری می‌کند و مرادش همان تفسیر می باشد. غزالی در مستصفی می‌نویسد: «تأویل گاه در تأویل کلام و معنی به کار می‌رود. چنانکه در مورد آیات متشابه و گاه در تأویل رؤیا و احلام، چنانکه در قصه‌ی

 مطالعه تطبیقی تفاسیر و قرائت‌های جدید از حکومت اسلامی در آراء و اندیشه‌های دکتر عبدالکریم سروش و آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

پایان نامه : مطالعه تطبیقی تفاسیر و قرائت‌های جدید از حکومت اسلامی در آراء و اندیشه‌های دکتر عبدالکریم سروش و آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی