نوامبر 23, 2020

نقد و بررسی فضیلت ابوبکر بر اساس آیه هفده سوره مبارکه لیل از …

1 min read

دستاویز قرار دادن آیات قرآن بدترین و مهمترین روشی است که محافل علمی اهل سنت برای اقناع اذهان موافقان و مخالفان از آن استفاده کرده و بدین شیوه پیروان عوام خود را تعبدی و تحصیل کرده ها را شرعی و عقلی به کرنش و تسلیم بی چون و چرا در مقابل مذهب خود وا می دارند.آن چه که تا کنون علماء اهل سنت از طرفداران عامی و حتی تحصیل کرده خود پنهان نمودند و بدین وسیله حق را باطل و باطل را حق جلوه می دادند،علماء مکتب تشیع از گذشته تا کنون آن ها را نشانه رفته و با خلق آثاری بر نقد عقاید مذهب سنت و جماعت و برپایی مجالس مناظره و احتجاج،باعث هدایت و استبصار طرفداران مذهب اهل سنت شده اند و به همین جهت آنان دیگر بافته های رهبران مذهب خود را که به آنان تلقین می کردند نپذیرفته و بدنبال حقیقت می باشند.پس حال که اقبال عمومی به سمت مرام و مسلک تشیع و عقاید آنان گسترش یافته است لازم است با پرداختن به موضوعات تحقیقی همانند پژوهش حاضر،جرقه های تفکر در اذهان خفته ایجاد شود.چرا که اگر فضایل خلفاء سه گانه مذهب سنت و جماعت بر اساس قرآن و منابع خود آن ها مردود شمرده شود اصل این مذهب مورد انکار همگان قرار می گیرد.
اگر به منابع اهل سنت در خصوص فضایل اصحاب پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم به ویژه خلفاء سه گانه دقت نظر انجام گیرد،ملاحظه می شود برخی از صحابه را چنان به او فضیلت و شخصیت بخشیدند که حتی مقام او را از پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم بالاتر و مستحق ستایش بی شمار دانستند و برای استناد گفته خود آیات قرآن را در همین جهت و طبق اهداف خود تفسیر کرده اند اما نام برخی از صحابه حضرت صلی الله علیه وآله وسلم که شأن و مقام آن ها نه انکار شدنی است و نه فراموش شدنی بسیار کم رنگ و مختصر آمده است.
در حال حاضر لازم است که با سلاح قلم و با استفاده از تفاسیر و منابع و گفته های اهل سنت،راه هر نوع تحریف و تدلیس به حقایق قرآنی و روایی و تاریخی بسته شود.با پرداختن و پاسخ به فضایل خلفاء ثلاث بر اساس آیات قرآن،ریشه تحریفات و جعلیات مدرسه خلافت از اساس سست و خشکانده می شود.
سابقه و پیشینه مسئله تحقیق
ابن جوزی به صراحت بر این مطلب تصریح دارد که در شأن ابوبکر احادیثی نبوده است و بعدا فضائلی را به او نسبت می دهند:«قد تعصب قوم لاخلاق لَهُم یدعونَ التَّمَسُّک بِالسنهِ فوضعوا لابی بکر فَضَائِل وَفِیهِمْ من قصد مُعَارضَه الرافضه بِمَا وضعت لعَلی عَلَیْهِ السَّلَام … .»[۷] حماعتی که خیری در آن ها نیست و مدعی پیروی از سنت نبوی هستند،تعصب به خرج داده و روایاتی را در فضائل ابوبکر ساخته اند،و میان این افراد کسانی بوده اند که قرضشان مقابله کردن با شیعیان بوده است نسبت به روایاتی که در مقابل فضائل علی بن ابیطالب علیه السلام ساخته اند.
مفسرین در کنار آیات،روایات را به گونه ای قرار دادند که سبب نزول صحیح و واقعی آیه را از مسیر خود منحرف ساخته و در مسیر اهداف سیاسی قرار گرفت.پس مرحله کاربردی آن در تفاسیر انجام گرفت و از آن پس هر کس می خواست توصیفی از صحابه داشته باشد،برای آن آیه ای همراه با گفتار مفسرین نقل می کرد.(البته این داستان در مورد ذم برخی صحابه هم وجود دارد)
مفسرین مکتب امامیۀ اثناعشریه برخلاف تفاسیر اهل سنت شأن نزول واحدی را ذیل آیه شریفه «وسیجنبهاالاتقی» بیان کرده و آن را با روایات صحیح مستند ساخته اند. لذا در برخی تفاسیر همانند مجمع البیان شیخ طبرسی و المیزان علامه طباطبایی و تفسیر نمونه مکارم شیرازی پاسخهایی به ادعای مفسرین عامه ارائه شده است.
از مهمترین دستاوردهای مدرسه امامیه در تبیین مسائل خلافی فریقین بویژه منزلت خلفاء و دیگر صحابه پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم موارد زیر می باشد که قسمتی از این منابع اختصاص داده شده است به پاسخ اجمالی منزلت ابوبکر بر اساس آیه هفده سوره مبارکه لیل:
الاستغاثه.مؤلف:أبو القاسم علی بن احمد بن موسی الکوفی رحمه الله علیه(۳۵۲هـ)(علاوه بر نقل تاریخ صحیح،روایاتی که در فضیلت صحابه گفته شده است نقد می کند)
الاعتقادات فی دین الامامیه‏.مؤلف:شیخ صدوق رحمه الله علیه (۳۸۱ هـ‏)
مسأله فی نص علی علی علیه السلام.مؤلف:شیخ مفید رحمه الله علیه (۴۱۳هـ)
الإفصاح فی الإمامه.مؤلف:شیخ مفید رحمه الله علیه (۴۱۳ هـ‏)
الشافی فی الامامه.مؤلف:الشریف المرتضى رحمه الله علیه (۴۳۶هـ)
التعجب من اغلاط العامه فی مسأله الامامه،مؤلف:محمد بن علی بن العثمان الکراجکی رحمه الله علیه ‏(۴۴۹ هـ)
إعلام الورى بأعلام الهدى. مؤلف : الشیخ الطبرسی رحمه الله علیه (۵۴۸هـ)
الطرائف‏،خیام‏. مؤلف: سید بن طاووس حسنى‏ رحمه الله علیه (۶۶۴ هـ‏)
کشف الیقین فی فضائل أمیر المؤمنین علیه السلام.مؤلف:علامه حلى رحمه الله علیه (۷۲۶ هـ‏)
الصراط المستقیم إلى مستحقی التقدیم، مؤلف: زین الدین أبی محمد علی بن یونس البیاضی رحمه الله علیه (۸۷۷ هـ)
الصوارم المحرقه فی الصواعق المحرقه،الشهید نورالله التستری رحمه الله علیه (۱۰۱۹ هـ)
عبقات الأنوار فی إثبات إمامه الأئمه مؤلف: میر سید حامد حسین رحمه الله علیه (۱۳۰۶ هـ)
نقض رسالهالحبل الوثیق فی نصره الصدیق للحافظ جلال الدین السیوطی.مؤلف:السید حسن الحسینی آل المجدد الشیرازی رحمه الله علیه
قصص الخرافهفی فضائل الصحابهوالتابعین.مؤلف:العلامه السید عبد الحسین الأمینی رحمه الله علیه
معجم الامامه فی أهم الکتب الکلامیه،مؤلف: السید علی المیلانی رحمه الله علیه
لازم به ذکر اس

نوشته ای دیگر :   فایل - بررسی بازنویسی ها و بازآفرینی های کلیله و دمنه برای کودکان و نوجوانان، منتشر شده ...

دانلود کامل پایان نامه در سایت pifo.ir موجود است.

ت در منابع مذکور و دیگر منابع شیعی،پاسخی که ارائه شده است بیشتر از جنبه تاریخی می باشد ولی بررسی فهم الحدیثی و یا قرآنی و عقلی بسیار اندک بوده که از اهداف این پژوهش رفع این نقائص و دستیابی به پاسخ کامل و جامع می باشد.البته رسیدن به این هدف با مشکلاتی همراه بوده است از جمله:
در برخی منابع شیعه،مطالبی مستند به روایات اهل سنت بیان شده بود که در ارجاعات،منابع اهل سنت فاقد آن مطلب یا روایت بوده و یا در نسخه های قدیمی یافت می شد.لذا لازم بود به چاپ قدیم منابع مراجعه شود که گاه در نسخ قدیمی روایت و یا مطلب مشاهده شده بنابراین مورد استفاده قرار می گرفت اما نسبت به برخی مطالب به جهت اینکه منابع مذکور فاقد آنها بوده،مجبور به چشم پوشی و ترکشان بودیم.
برجستگیهای اثر
چون نوع تحقیق حاضر،نقد و بررسی آراء و نظرات می باشد از دو چیز غافل نبوده ایم:
برای استحکام پاسخ دهی،رجوع به منابع لغت و بلاغت مفید فایده خواهد بود.لذا تعریف لغوی برخی واژه ها ما را سریعتر و دقیق تر به هدف می رساند.
بین بحث تفسیری،روایی و تاریخی خلط نشود و تمامی پاسخ ها به کتب مرجع و اصیل اهل سنت مستند باشند.
خواننده گرامى با مطالعه این مطالب ملاحظه خواهد کرد که پژوهش حاضر واقع گرا و پیراسته از تعصب مذهب بوده،با توجه به نتایج و آثار، پاکیزه را از پلید، سالم را از تحریف شده و صحیح را از ناصحیح جدا می سازد.
خواننده گرامی با مطالعۀ این اثر به رغم عدم بضاعت علمی نویسنده،می تواند نقد آراء اهل سنت را بسیار ساده انگارد و در این راه از مظاهر خشم، غوغا و فریادى که براى خاموش کردن نور و حقیقت و محوِ درخشش و فروزش آن از سوى باطل به پا مى شود و بدان متوسل مى شوند، بیمى به خود راه نخواهد داد.
پژوهش حاضر از استحکام سندی و متنی برخوردار است زیرا بر پایه منابع اصیل و مرجع اهل سنت استوار گشته و بیان اکثر مطالب بر یک منبع اکتفاء نشده بلکه نقل گفتارها از منابع متعدد می باشد.
پرداختن به این موضوع تحقیق فتح بابی می باشد برای دیگر پژوهشگران که می خواهند تحقیقات قرآنی روایی ارائه دهند تا بدین وسیله از مذهب حقه تشیع دفاع نمایند.چرا که اهل سنت از آیات در جهت رسیدن به اهداف خود بسیار استفاده کردند.
۴٫۱٫ سؤالات تحقیق
در تحقیقاتی که بر نقد و بررسی آراء و نظریاتی می پردازند غالبا دو سؤال اصلی وجود دارد.یکی در خصوص ادعایی که شده و دیگری پاسخی که به ادعا داده شده است.پس برای این تحقیق که نقد و بررسی نظر اهل سنت در خصوص تفسیر آیه ای از قرآن می باشد دو سؤال زیر مطرح است:
۱٫۴٫۱٫ سؤال اصلی
سوال و محور اصلی بحث این است که:
دلیل فضیلت ابوبکر بر اساس آیه هفده از سوره مبارکه لیل از منظر اهل سنت و نقد بر آن چیست؟
برای پاسخ دادن به سوال اصلی ، سؤالات دیگری نیز مطرح می گردد که در تشریح ابعاد مهم مسأله مفید واقع می گردد و ما را در پاسخ دهی کامل به مسأله کمک می کند:
۲٫۴٫۱٫ سؤالات فرعی
۱٫۲٫۴٫۱٫ استدلال اهل سنت بر فضیلت ابوبکر بوسیله آیه«وسیجنبهاالاتقی»چه تناقضی با آیات قرآن دارد؟
۲٫۲٫۴٫۱٫ روایاتی که اهل سنت در ذیل آیه«وسیجنبهاالاتقی»بر اثبات فضیلت ابوبکر بدان استشهاد و استناد می کنند چه نقدی بر آن ها وارد است؟

نوشته ای دیگر :   بررسی رابطه بین دانش مشتری و وفاداری مشتریان با میانجگری ارزش مشتری۹۳- قسمت ۳۶

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.