سئو منفی چیست؟ راهکارهای مقابله با انواع سئو منفی

سئو منفی حقیقت داره؟ بایست نگران اون بود؟ راه هایی هست که از سئو منفی در امان بود؟ در این مطلب به جواب همه این سوالات می پردازیم.

تهدید سئو منفی واسه سایتا بعید به نظر می رسه، اما در عین حال دلهره آور هم هست. ضربه زدن به رتبه سایت شما از طرف رقبایتان چقدر آسونه و چیجوری باید از این خطر در امان بود؟ قبل اینکه به شروع این مطلب بپردازیم، باید روشن کنیم که سئو منفی واقعا چیه.

سئو منفی چیه؟
سئو منفی به مجموعه فعالیتایی می گن که با هدف کاهش رتبه سایت شما در یافته های جستجو شکل میگیره. این اقدامات بیشتر خارج از سایت شما انجام می شن (مانند ساخت بک لینکای غیر طبیعی و یا سرقت و پست دوباره محتوای شما). اما در بعضی مواقع هم ممکنه این کار از راه هک کردن سایت شما و تغییر محتوای اون انجام شه.

بک لینک

سئو منفی در بیشتر مواقع توضیحی بر کاهش رتبه یهویی سایت شما نیست. قبل اینکه تصور کنین که شخصی از روی عمد در حال ضربه زدن به رتبه سایت شماس، اول به بقیه عوامل موثر بر کاهش رتبه سایت توجه کنین.

سئو منفی خارجی
این نوع سئو منفی یک سایت رو بدون دخالت در محتوای داخلی اون هدف قرار میده. اینجا به معرفی عادی ترین شکل های جور واجور سئو منفی خارجی می پردازیم.

۱٫ مزرعه لینک (Link farms)
مزرعه لینک و سئو منفی
یه یا دو لینک اسپم هیچ آسیبی به رتبه سایت نمی زنه. واسه همینه که حملات سئو منفی بیشتر شامل درگیر کردن سایت با تعداد خیلی از بک لینک از گروهی از وب سایتای در رابطه یا مزرعهای لینک می شه. معمولا این لینکا دارای انکر تکست برابری هستن. هم اینکه این انکر تکستا ممکنه به طور کامل نا مربوط به موضوع سایت مورد حمله باشن. شاید هم این اینکا دارای کلمات کلیدی باشن که به طور واضحی مثل سازی به نظر برسن.

سیب

چند وقت پیش این اتفاق واسه سایت WP Bacon که یه پادکست بر اساس وردپرسه، افتاد. در زمان کوتاهی این سایت دارای بک لینکای بسیاری با انکر تکست دانلود فیلم شد. در طول ۱۰ روز رتبه متوسط این سایت در یافته های جستجو ۵۰ پله سقوط کرد. البته این ماجرا پایان خوشی داشت. وبمستر این سایت متوجه این مسئله شد و با disavow کردن این بک لینکای اسپم، رتبه سایت دوباره به جایگاه اول خود برگشت.

اسپم

افت رتبه به وجود اومده توسط سئو منفی
چیجوری از این جور حملات در امان بمونیم: جلوگیری از این جور حملات سئو منفی در محدوده قدرت شما نیس، اما با شناسایی به موقع اون میشه به خنثی کردن اثر این حملات پرداخت. واسه این کار باید به طور منظم رشد بک لینکای خود رو زیر نظر بگیرین. مثلا با به کار گیری نرم افزار SEO SpyGlass میشه این کار رو انجام داد. این نرم افزار، تعداد کل بک لینکا و تعداد دامینای لینک شده رو به شما اعلام می کنه و این اطلاعات رو به شکل یه نمودار هم نشون میده. جهش یهویی تعداد لینکا در این نمودار می تونه هشداری به شما باشه که لینکای خود رو بررسی کنین.

نرم افزار SEO SpyGlass و سئو منفی
واسه این کار به قسمت بک لینکا رفته و با مرتب کردن لینکا براساس تاریخ کشف اونا، لینکایی که از تاریخ جهش نمودار به بعد ایجاد شدن رو بررسی کنین.

نرم افزار SEO SpyGlass و سئو منفی
اگه نمی دونین که این لینکا از کجا میان، بد نیس به قسمت Penalty Risk برید. به این تب رفته و بک لینکای مشکوک رو بررسی کنین. با بروزرسانی کردن اطلاعات این صفحه، به بک لینکاتون از ۰ تا ۱۰۰ نمره ای داده می شه که نشون دهنده درصد مشکوک بودن لینک هاست. این عدد نشون میده که هر لینک چقدر احتمال پنالتی شدن سایت رو زیاد کرده یا واسه مزرعه لینکه.

نرم افزار SEO SpyGlass و پیدا کردن لینکای مشکوک
بعد از این کار و شناسایی لینکای اسپم لیستی از اونا ایجاد کرده و اونا رو به وبمستر گوگل معرفی کنین. در گوگل وبمستر به قسمت Disavow رفته و این لینکا رو در اونجا به گوگل معرفی کنین تا اثر منفی اونا از بین بره.

۲٫ سرقت محتوا
سرقت محتوا در سئو منفی
سرقت محتوای سایت شما و منتشر کردن اون در دیگه سایتای اینترنتی، یکی دیگه از کارهاییست که رقبای شما می تونن واسه آسیب به رتبه سایت شما بکنن. وقتی گوگل چندین نسخه از یه محتوا رو در چندین سایت جور واجور میبینه، معمولا نسخه درست رو واسه گرفتن رتبه انتخاب می کنه، مگه اینکه نسخه به سرقت رفته زودتر از مال شما پیدا شه. این کاریست که سارقین محتوا انجام میدن. اونا محتوای جدید رو به صورت خودکار پیدا کرده و اون رو در دیگر سایتا منتشر و ایندکس می کنن.

چیجوری با این جور حملات مقابله کنیم: سایت Copyscape که اون رو در وسایل سئو هم معرفی کردیم، یکی از وسایل لازم در شناسایی مطالب کپی شده وب سایتمانه. در صورت یافت نسخه هایی از مطالب خود در دیگه وب سایتها، با وبمستر گوگل رابطه برقرار کرده و از اونا بخواین که ان قسمت رو از ایندکس خود حذف کنن. هم اینکه می تونین از راه وسیله DMCA گوگل، محتوای کپی شده رو گزارش بدید.

واسه جلوگیری از به سرقت رفتن پستای وبلاگتان می تونین کش سایت رو به شکلی فعال کرده تا این پستا چند دقیقه بعد از منتشر کردن به نمایش در لیست مطالب سایت در بیان. در این فاصله می تونین نشانی پست جدید رو در وبمستر گوگل ایندکس کنین.

۳٫ پایش رباتا
پایش رباتا و سئو منفی
دیده شده که بعضی از وبمسترها تلاش می کنن که با فرستادن همیشگی رباتا به سایت رقبا و پایش دائمی اون، فشار زیادی روی سرور اونا ایجاد کرده و اونا رو از کار بندازن. اگه گوگل چندین بار به یه سایت مراجعه کرده و نتونه به اون دسترسی داشته باشه، مطمئنا رتبه اون رو کم می کنه.

چیجوری از این خطر در امان بمونیم: اگه احساس کردین که سایت شما به طور ملموسی افت سرعت داشته و ناپایدار گردیده، با شرکت هاستینگ خود رابطه برقرار کرد و از اونا دلیل رو جویا شید. واسه حل این مشکل راه حلای متنوعی هست. یکی از اونا اینست که با نصب فایروال روی سایت خود و بلاک کردن User-agent رباتا، جلوی این نوع سئو منفی رو بگیرین.

راه حل

سئو منفی داخلی
اجرا حملات بر اساس سئو منفی داخلی بسیار سخت تره. لازمه این نوع حملات، هک کردن سایت شما و ایجاد تغییراتی در اون هستش. اینجا به معرفی تهدیداتی که یه هکر در سئو منفی می تونه داشته باشه می پردازیم.

هک

۴٫ تغییر در محتوای سایت
شاید شما تصور کنین که با تغییر در محتوای سایت، شما مطمئنا متوجه اون میشین. این تغییرات میتونن بسیار زیرکانه و به طور کامل نامحسوس صورت گیرند. یه هکر می تونه کدهای اسپمی رو به محتوای سایت شما اضافه کنه و اون رو با کد “display:none” در ظاهر سایت مخفی کنه. پس شما قادر به مشاهده اون نیستین، مگه اینکه نسخه Html سایت رو ببینین.

سناریوی دیگری که درزمان این جور حملات ممکنه اتفاق بیفته اینست که هکر، سایت شما رو به سایت مورد نظر خود ریدایرکت کنه. این اتفاق واسه سایتای کوچیک بعیده بیفته، اما در سایتا بزرگ و پربازدید احتمال انجام شدن داره. هکر واسه افزایش پیج رنک صفحه مورد نظر خود و انتقال بازدید کنندگان به اون، سایت شما رو ریدایرکت می کنه. اگه گوگل قبل از شما متوجه این اتفاق شه، احتمال پنالتی شدن سایت شما بسیار زیاد می شه، چون که شما ناخواسته در حال ریدایرکت کاربران به یه سایت داغون کننده هستین.

چیجوری از این حمله در امان بمونیم: بررسی همیشگی سایت با ابزارهایی مانند WebSite Auditor می تونه بهترین راه واسه شناسایی این جور حملات باشه. با هر بار تست سایت با این نرم افزار، گزارشی از وضعیت سایت از دید مخاطبین به شما داده می شه. با به کار گیری این گزارشا می تونین لینکای داغون کننده رو شناسایی کرده و متوجه ریدایرکتا شید.

وسیله WebSite Auditor و سئو منفی
۵٫ جلوگیری از ایندکس شدن سایت
جلوگیری از ایندکس شدن سایت و سئو منفی
تنها یه دستور کوچیک در فایل Robots.txt می تونه به گوگل اعلام کنه که به سایت شما مراجعه نکرده و در نتیجه تغییرات اون رو ایندکس نکنه. این مسئله ضربه مهلکی به سئو میزنه.

مثالهای خیلی از این مسئله در محیطای آنلاین بازگو شده. مثلا صاحب یه سایت به خاطر نبود رضایت کار پشتیبان سایت خود، اون رو اخراج کرده و اون هم واسه گرفتن انتقام یه کد “Disallow: /” رو به فایل robots.txt اضافه می کنه. مثل این اتفاقات فت و فراوون دیده شده.

چیجوری با این مسئله مقابله کنیم: با بررسی ترافیک سایت خود به طور تکراری افتای شدید اون رو بررسی کنین و هر از چند گاه هم به فایل robots.txt سایت نگاهی بندازید.

با به کار گیری گوگل وبمستر هم می تونه این مسئله رو بررسی کرده و هم اینکه به هشدارهای اون هم دقت فرمایید.

۶٫ هک کردن سایت
هک کردن سایت و سئو منفی
حتی اگه هدف یه هکر، سئو منفی نباشه، هک کردن سایت می تونه به سئو سایت صدمه بزنه. گوگل از کاربران خود مواظبت می کنه و بخاطر این قبل از ورود کاربران به سایتای هک شده، هشداری به اونا میده. هک شدن سایت مطمئنا موجب افت رتبه شدید سایت می شه و احتما داره که سایت کلا از یافته های جستجو حذف شه.

چیجوری با این خطر مقابله کنیم: جدا از مسئله سئو منفی، پیشرفت امنیت سایت به دلایلی که ذکر شد، باید در اولویتاتون باشه. پیشرفت امنیت سایت با در نظر گرفتن پلتفرم اون، با به کار گیری روشای متنوعی انجام می شه و بسته به نیاز خود می تونین لایه های جور واجور امنیتی رو در اون بسازین.