تبلیغات اینترنتی

فروشی ، خرده فروشی در کالاهای فیزیکی و غیرفیزیکی، ارائه سرویس های مختلف به مشتریان و دیگر موارد تجاری می باشد. (اعرابی،۱۳۸۲).

ویژگیهای این تجارت عبارتند از:
جهانی نمودن تجارت ، برداشتن محدودیت های زمانی و مکانی ، کاهش قیمت منابع جهت خرید، افزایش درصد فروش ، دسترسی آسان به اطلاعات لازم ، کاهش چشمگیر هزینه های معاملاتی ، کاهش هزینه های زمانی معاملاتی و بسیاری دیگر از مزایای تجارت الکترونیکی.
تعریف بازاریابی الکترونیکی
بازاریابی اینترنتی بخشی از تجارت الکترونیک است که نوعا بر اصل “پرداخت بهازای هر کلیک ” استوار است وشامل اگهیهای تبلیغاتی موجود در سایتها ، ایمیلهایی که برای معرفی محصولات ارسال میشود .اگهیهای متحرک و جذاب گرافیکی ؛ تبلیغ در موتورهای جستجو ، تبلیغات در وبلاگهای مختلف و مقالات تبلیغاتی میباشد که مدیریت اطلاعات ، روابط عمومی ،خدمات مشتریان و بخش فروش را دربر دارد. درحال حاضر بیش از یک سوم مصرفکنندگان خانگی در امریکا و بسیاری از نقاط اروپا که به شبکه اینترنت دسترسی دارند خریدهای خود را بصورت اینترنتی انجام میدهند(Wiki, 2010)
مزایای بازاریابی الکترونیکی
بطور خلاصه میتوان مزایای این نوع بازاریابی را به صورت زیر ارائه نمود:
_ ایجاد فرصتهای تجاری جدید برای صنایع و بنگاههای بازرگانی.
_ جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش ترددهای بی مورد.
_ کمک به محیط زیست و مصرف بهینه منابع انرژی.
_ کاهش هزینه های تبلیغات و سربار و ایجاد رقابت در سطح بین المللی.
_ دسترسی سریع به اطلاعات.
_ حضور نداشتن واسطه و در نتیجه کاهش قیمتها.
_ ورود به بازارهای فرامنطقه ای در جهت بازاریابی جهانی.
_ گسترش دامنه کسب و کار و به تبع آن افزایش فروش و درآمد.
_ پشتیبانی بهتر، سریعتر و موثرتر.
_ افزایش توان ارتباطی با استفاده از وب سایت و…
_ امکان توسعه مناطق کمتر توسعه یافته و دسترسی آسان به منابع مناطق توسعه یافته.
_ افزایش میزان آگاهی و افزایش حق انتخاب مشتریان که به مشتریان امکان میدهد که در کمترین زمان، بهترین و مناسبترین انتخاب درخرید خود را داشته باشند.
تبلیغات
در دنیای امروز به دلایل مختلف که در راس آن دلایل اقتصادی است، ناگزیر به استفاده از تبلیغات هستیم . درآمد کشورها به میزان زیادی تابع تبلیغات بازرگانی آنهاست . تبلیغات بر افزایش تولید و تقاضای کالاها و خدمات ، در نتیجه ایجاد اشتغال ، افزایش درآمد و رفاه جامعه و کاهش فقر و بیکاری تاثیر دارد ( پاکدهی ، 1381، ص.20)
برخی از آمارها بیان می دارد که سالانه بیش از 400 میلیارد دلار هزینه تبلیغات بازرگانی می شود . مبالغی که کشورهای مختلف برای تبلیغات بازرگانی هزینه می نمایند با پیشرفت اقتصادی آنها ارتباط مستقیمی دارد. آمریکا با 50% بیشترین سهم را در هزینه های تبلیغاتی سالانه به خود اختصاص داده در کشورهای در حال توسعه 20% از سهم هزینه های تبلیغاتی را به خود اختصاص داده اند.
2.3.1 تبلیغات اینترنتی
تبلیغات اینترنتی به استفاده از اینترنت به عنوان یک کانال و وسیله ارتباطی برای ارسال تبلیغات در محیط وب اشاره دارد.
2.3.2 تاریخچه تبلیغات اینترنتی
تبلیغات اینترنتی برای اولین بار و به صورت بنر در 27 اکتبر سال 1994 و در سایت هات وایر نمایش داده شد. در جدول 2-1 به برخی از اتفاقات مهم صنعت تبلیغات اینترنتی اشاره شده است.
جدول2-1 تاریخچه تبلیغات
تاریخ
وقایع مهم
نوامبر 1993
کانال سی . ان . ان ( CNN ) تبلیغات اینترنتی را معرفی کرد .
اکتبر 1994
“هات وایر” اولین تبلیغ اینترنتی متعلق به ای . تی . اند تی(AT&T) و اسپرینت (Sprint) را در سایت خود قرار داد.
مارس 1995
راگو (Rugo)که اولین بسته نرم افزاری برای ایجاد سایت است معرفی شد .
جولای 1995
موسسه تحقیقاتی فارستر(Farrester) گزارش کرد که هزینه صرف شده برای تبلیغات اینترنتی در سال 1995 به رقم 37 میلیون دلار رسیده است .
اکتبر 1995
شرکت پوپی تیسون Poppi Tyson واحد فروش تبلیغات اینترنتی خود را به شرکت دابل کلیک تبدیل نمود .
ژانویه 1996

مایکروسافت 200 هزار دلار به عنوان اسپانسر سایت سوپر باول (Super Bowl) پرداخت کرد .
می 1996
آی وی لیچ(ivillage) 800 هزار دلار از تبلیغات اینترنتی کسب درآمد کرد .
اکتبر 1996
شرکت کاسی (CASIE) اولین راهنمای تبلیغات تحت وب را معرفی کرد .
ژانویه 1997
شرکت هیولت پاکارد( (Hewlett Packardاولین بنر تعاملی را معرفی کرد .
اوت 1997
موسسه ارتباطی ژوپیتر(Jupiter) پیش بینی نمود که تبلیغات اینترنتی به 7/7 بیلیون دلار در سال 2002 خواهد رسید
2.3.3 مزیتهای تبلیغات اینترنتی
1.ایجاد ارتباط دوطرفه
2. توانایی هدفگیری ایستا و پویای مشتریان
3. دسترسی جهانی و شبانه روزی
3. قابلیت اندازه گیری و ردگیری بالا
4. طراحی پیام آگهی
5. ارسال، نگهداری و به روز رسانی آسان
6. قابلیت فروش
7. ایجاد یک پیوند مستقیم به لیست محصولات
جدول شماره 2-2 ضمن مقایسه تبلیغات با تبلیغات سنتی مزیت های تبلیغ در اینترنت مشخص شده است:
جدول ‏22 : مقایسه تبلیغات اینترنتی و تبلیغات سنتی
تبلیغات اینترنتی
تلویزیون
رادیو
روزنامه
سبک ارتباطی
ارتباط دو طرفه و تعاملی
ارتباط یکطرفه
ارتباط یکطرفه
ارتباط یکطرفه
دسترسی
دسترسی 24 ساعته

دانلود پایان نامه

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

برنامه زمانی معین و زمان نمایش بسیار کوتاه
برنامه زمانی معین و زمان نمایش بسیار محدود
برنامه زمانی معین و زمان نمایش بسیار محدود
بازار قابل دسترسی
مخاطبان جهانی
مخاطبان منطقه ای
مخاطبان منطقه ای
مخاطبان محلی
فرآیند مدیریت
فرآیندهای مدیریت سیستماتیک برای تبلیغ دهندگان ، ناشران و شرکتهای تبلیغاتی
مدیریت نیمه اتوماتیک یا دستی
مدیریت نیمه اتوماتیک یا دستی
مدیریت نیمه اتوماتیک یا دستی
پیوند مستقیم به فهرست محصولات
دارد
ندارد
ندارد
ندارد
توانایی مبادله مستقیم محصول
دارد
ندارد
ندارد
ندارد
هدف گیری تبلیغات
هدفگیری ایستا و پویای مشتری مبتنی بر رضایت ، اطلاعات شخصی و دسترسی پویا و مبادله اطلاعات
فاقد هدفگیری سیستماتیک
فاقد هدفگیری سیستماتیک
فاقد هدفگیری سیستماتیک
ردگیری تبلیغات
ردگیری اتوماتیک
ردگیری بسیار محدود
ردگیری بسیار محدود
فاقد ردگیری
ارزیابی عملکرد
ارزیابی و سنجش اتوماتیک
فاقد ارزیابی و سنجش عملکرد اتوماتیک و مستقیم
فاقد ارزیابی و سنجش عملکرد اتوماتیک و مستقیم
فاقد ارزیابی و سنجش عملکرد اتوماتیک و مستقیم
هزینه
کم
بسیار بالا
بالا
متوسط
2.3.4 محدودیت های تبلیغات اینترنتی
مشخصات و ویژگی های مخاطبان : اکثر کاربران اینترنت به محصولات و تکنولوژی مربوط با رایانه است. تنها 14 درصد تبلیغات برای سایر محصولات مصرفی و کمتر از 10 درصد آن برای اتومبیل ، مسافرت و خدمات مالی است . به علاوه غالب کاربران اینترنت در گروه سنی خاصی قرار دارند که این امر موجب کاهش مخاطبان این نوع از تبلیغات می شود .
ازدحام : با زیاد شدن تعداد آگهی های تبلیغاتی احتمال مورد توجه قرارگرفتن آگهی ها به شدت کاهش می یابد .
فقدان کنترل های لازم در مورد محتوای تبلیغات اینترنتی : یکی از محدودیت های تبلیغات اینترنتی ، فقدان کنترل های لازم است . مرکز آموزشی ارتباطات رسانه ای آمریکا ، اینترنت را شبکه فریب نامیده است چراکه برخی از تبلیغ دهندگان با پیام های تبلیغاتی زیرکانه و با هدف قرار دادن کودکان ، سعی در فریب آنان دارند .
اینترنت در ایران
اینترنت از اوایل دهه 70 به ایران راه پیدا کرد و همچون سایر کشورها در ایران نیز به سرعت گسترش یافت . با مرور وقایع مهم در تاریخ اینترنت در ایران به موارد قابل توجهی برخورد می کنیم که برخی از مهمترین این وقایع به شرح جدول 2-3 می باشد :
جدول2‏3 : برخی وقایع اینترنت در ایران
سال
اتفاقات مهم
1368
مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات (IPM) به منظور ایجاد واداره پروژه های تحقیقاتی و اشاعه تماس علمی بین دانشگاه های ایران و موسسات بین المللی آغاز بکار کرد .
1371
تعداد کمی از دانشگاههای ایران از جمله دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه گیلان توسط مرکز تحقیقات فیزیک نظری واز طریق پروتکل UUCP به اینترنت وصل تا با دنیای خارج ایمیل رد و بدل کنند .
1372
مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات ، به عنوان تنها نهاد ثبت قلمرو(.ir) در ایران به رسمیت شناخته می شوند . این قلمرو مشخصه تعیین شده برای هویت ایران در فضای اینترنت است .
1373
اولین بولتن بورد(BBS) و اولین وب سایت ایرانی داخل ایران توسط شرکت ندا رایانه راه اندازی می شود . همچنین این موسسه روزنامه همشهری را به زبان فارسی در اینترنت منتشر می کند . که این اولین روزنامه رسمی ایرانی در وب محسوب می شود . در همین سال به دنبال اتصال به اینترنت از طریق ماهواره کانادایی کدویژن (Cadvision) موسسه ندا رایانه فعالیت بازرگانی خود را به عنوان اولین شرکت خدمات سرویس اینترنتی (ISP) آغاز می کند .
1374
مجلس ایران تاسیس شرکت امور ارتباطات دیتا تحت نظر شرکت مخابرات ایران را تصویب می کند و مسئولیت توسعه خدمات دیتا در سطح کشور را به طور انحصاری در اختیار آن شرکت قرار می دهد .
1376
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(IRNA) وب سایت خود را از طریق شرکت مخابرات انگلستان انتشار میدهد . بعداً آنرا به آمریکا منتقل می کند تا بوسیله وب سرور شرکت GPG منتشر شود .
1377
پروژه یونیکد در ایران با قرارداد شورای عالی انفورماتیک وهمکاری بنیاد دانش و هنر واقع در انگلستان و با نظارت و مدیریت فنی دانشگاه صتعتی شریف تحت عنوان فارسی وب آغاز می شود . هدف پروژه این است که با گنجاندن کامل و جامع الفبای فارسی در استاندارد یونیکد، نشر فارسی در کامپیوتر مخصوصاً اینترنت و وب استاندارد شود و اصولاً مشکل قلم (فونت های) غیر استاندارد موجود در نرم افزارهای ایرانی حل شود .
1379
شرکت IranGate.net در شهر اصفهان تاسیس می شود تا بعنوان یک ISP خدمات اینترنتی را بطور اختصاصی به شهرهای پر جمعیت غیر از تهران ارائه دهد .
در همین سال ایران بطور رسمی عضو کنسرسیوم یونیکد می شود .
1380
برای اولین بار پدیده وبلاگ نویسی در ایران آغاز می شود . درست یک سال بنابر آمار غیر رسمی تعداد وبلاگ نویسان از مرز 15000 نفر می گذرد .
1381
اولین سرویس وبلاگ نویسی ویژه فارسی زبانان در وب سایت Persianblog.com در ایران آغاز بکار می کند. هدف تیم ارائه دهنده این سرویس مجانی ایجاد محیطی کاملاً فارسی از جمله متن نویس سازگار با زبان فارسی ، تقویم شمسی وسیستم نظرخواهی فارسی و متمرکز نمودن وبلاگ نویسان فارسی زبان در یک سایت و در نتیجه افزایش بینندگان این وبلاگ است . در عرض 7 ماه نزدیک به 21000 ایرانی برای استفاده از این سرویس ثبت نام می کنند .
1385
قلمرو (دومین) فارسی ] .ایران[ توسط “مرکز تحقیقات فیزیک نظری” طراحی و در اختیار متقاضیان قرار گرفت.
به دنبال ورود اینترنت به ایران تعداد کاربران آن نیز در کشور به طور فزاینده ای افزایش یافته است. به طوری که در سال 2007 تعداد کاربران اینترنت در ایران بالغ بر 19 میلیون نفر تخمین زده می شود . این رقم ضریب نفوذ 27 درصدی اینترنت در ایران را نشان می دهد که در مقایسه با کشورهای منطقه قابل توجه است .
تبلیغات اینترنتی در ایران
در ایران اینترنت از سال 1376 بطور نسبتاً فراگیر به کار گرفته شده است و تعداد کاربران آن بطور فزاینده ای در طول سالیان اخیر افزایش یافته است . با وجود اینکه تعداد سایت های فارسی از رشد بسیاری برخوردار بوده است اما همچنان میزان تبلیغات اینترنتی این سایتها بسیار کم و ناچیز می باشد. این موضوع باعث شده مشکلات مالی فراوانی برای سایت ها بوجود آید چرا که یکی از مهمترین منابع درآمدی سایت ها در دنیا درآمدهای ناشی از تبلیغات است. مشکلات مالی سایت های ایرانی بسیاری از آنها را پس از مدتی به تعطیلی می کشاند و این به معنای از دست رفتن فرصتهای شغلی برای عده ای است . نکته قابل توجه دیگر این است که بازار تبلیغات اینترنتی سایت ها فقط محدود به یک کشور و یا یک منطقه خاص نیست. این به معنای دسترسی به بازاری بسیار گسترده است که متاسفانه به دلیل عدم استفاده مناسب سهم سایت های ایرانی از حجم درآمد ناشی از فعالیت های تبلیغاتی بسیار اندک است .
به طور کلی در هر فعالیت تبلیغی دو هدف عمده می تواند دنبال شود اول اینکه هر تبلیغی با هدف ایجاد ارتباط و ارسال پیامی انجام می شود . دوم اینکه هدف از انجام تبلیغ ، فروش محصول می باشد . اما یکی از وجوه ممیزه تبلیغات اینترنتی با تبلیغات سنتی در این است که امکان فروش محصول و یا خدمت را بلافاصله پس از تبلیغ و یا گاهی در حین نمایش تبلیغ فراهم می آورد . در واقع این امر امتیازی را برای این نوع از تبلیغات فراهم می آورد . ولی نکته در اینجا است که در ایران به دلیل فراهم نبودن زیرساخت های تجارت الکترونیک و فقدان مکانیزم ها و قوانین لازم ، مخاطبان امکان خریداری کالا و خدمتی را که تبلیغ آن را به صورت اینترنتی می بینند ، ندارند. این به معنای از دست رفتن یکی از مهمترین مزیت های تبلیغات اینترنتی است زیرا که چنانچه هدف از تبلیغ فقط اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط باشد ، به دلیل همه گیر نشدن اینترنت در کشور ، رسانه های دیگری چون تلویزیون ، رادیو و روزنامه ها قطعاً تاثیرگذاری بیشتری خواهند داشت. نتیجه اینکه در چنین فضایی اینترنت به عنوان یک رسانه شانس خود را برای جذب تبلیغات بیشتر از دست می دهد.
از سوی دیگر تبلیغات اینترنتی هنوز در سبد (پورتفولیوی) شرکت های تبلیغاتی -که در بسیاری از موارد به عنوان مشاور تبلیغ دهندگان خدماتی را به آنها عرضه می کند – جایگاه مناسبی پیدا نکرده است . چرا که به دلیل هزینه های کم تبلیغ در اینترنت کارمزد شرکت های تبلیغاتی نیز در صورت دادن تبلیغی در اینترنت بسیار کم خواهد بود . از طرف دیگر عدم آشنایی این شرکت ها با مکانیزم های تبلیغات اینترنتی از جمله مکانیزم هایی جهت سنجش و اندازه گیری اثربخشی تبلیغات اینترنتی باعث شده است که این شرکتها تمایل کمتری به دادن تبلیغ در اینترنت داشته باشند . چرا که وجود مکانیزم های اندازه گیری اثربخشی تبلیغات در اینترنت یکی از مزیت های این نوع تبلیغات است و در صورتی که امکان استفاده از مزیت های تبلیغ در اینترنت در کشور فراهم نباشد ، بالطبع تبلیغ دهندگان نیز تمایلی برایارائه تبلیغ در اینترنت نخواهند داشت . (بختایی و گلچین فر، 1388، ص.23-54)
جمع بندی
در این بخش ابتدا تجارت الکترونیک و بازاریابی الکترونیکی و سپس تبلیغات اینترنتی، محدودیتها و مزیتهای آن و روند این نوع از تبلیغات در

]]>

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *