نوامبر 24, 2020

بررسی تطبیقی نقش توسعه خدمات مخابراتی استان مازندران در جذب رضایتمندی مشترکان …

1 min read

Computer circuit board

گام نخست در فرآیند ایجاد دولت الکترونیک ، امکان استفاده آزاد و آسان از اطلاعات برای شهروندان است. این گام در تمامی کشور هایی که در این مسیر قدم گذاشته اند مشترک است. برخی از کشور های پیشرفته حتی قبل از ایجاد شبکه جهانی، اقدام به ایجاد مجموعه های الکترونیک غنی از اطلاعات به دوایر مختلف دولتی کرده و آن را به روش های مختلف در اختیار شهروندان قرار داده اند. امروزه بیشتر سازمان های دولتی در کشور های غربی، دارای سایت مستقل اینترنتی هستند که در ضعیف ترین حالت ، اطلاعات و قوانین جاری سازمان را در اختیار شهروندان قرار می دهند. در برخی دیگر از کشور ها نیز این مجموعه به صورت یک سایت مادر که حاوی پیوند هایی به زیر مجموعه های دولتی است، وجود دارد و شهروند با ورود به این سایت می تواند راه خود را تا جزئی ترین خدمات موجود، به راحتی انتخاب کند.
مزایای دولت الکترونیک عبارتند از :
۱- دسترسی مستقیم به اطلاعات و خدمات مالی
۲- ارتباط مستقیم با مقامات دولتی
۳- صرفه جویی در زمان ، حمل ونقل ، ساعات کار ، هزینه های خدمات و منابع انرژی
۴- افزایش کارایی عملیات دولتی
۵- ارایه خدمت به شهروندان به صورت ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته
۶- امکان ارایه خدمات در هر مکان
نماد های دولت الکترونیک
نماد های دولت الکترونیک نشان دهنده این است که یک دولت الکترونیک می تواند چه بخش ها و چه افرادی را با یکدیگر مرتبط سازد .
۱- رابطه موسسه دولتی با شهروند : مهم ترین و گسترده نوع کاربرد دولت الکترونیک، رابطه دولت با شهروند و بالعکس است . رابطه دولت با شهروند شامل ارایه اطلاعات مناسب به افراد، در اختیار قرار دادن فرصت ها، پرداخت قبض های مختلف و غیره می شود. این نوع رابطه با شهروند، به ایجاد تغییراتی در زندگی افراد منجر می شود.
۲- رابطه دولت با دولت : این نوع رابطه بین دولت ها بدین خاطر است که معمولا سازمان های دولتی، متکی به دیگر نمایندگان دولتی هستند و تعامل الکترونیک بین آنها، از اهمیا خاصی برخوردار است. در رابطه با دولت در بیشتر موارد نیاز به دسترسی مستقیم به پای گاه های اطلاعاتی وجود دارد.
۳- رابطه دولت با کسب و کار : این نوع رابطه نخستین رابطه ای بود که توسعه پیدا کرد، بنابراین به نیازهای خاصی از جامعه کسب و کار توجه می شود. این خدمات چند وجهی هستند.
بنگاه های اقتصادی عرضه کننده شریک، مشتری و بر حسب اتفاق رقیب دولت محسوب می شوند.
۴- رابطه دولت با کارکنان : این نوع رابطه بدین منظور طراحی شده است که کارکنان دولتی اطلاعاتی را برای بخش عمومی ارایه کنند تا بتوانند از شبکه داخلی دولتی یا شبکه های خصوصی بر اطلاعات منابع انسانی دست پیدا کنند. این اطلاعات می تواند شامل اطلاعات مربوط به بازنشستگی پرسنل، فرم های در خواست، نظام پیشنهادات و غیره شود.
این ۴ نوع کاربرد ستون های اصلی دولت الکترونیک و در واقع روح دولت الترونیک را تشکیل می دهند. برای برقراری این نوع ارتباط دولت باید اعتماد طرف های صاحب سود در دولت الکترونیک را به منظور مشارکت در این امر جلب کند . در مجموع به منظور ایجاد یک دولت الکترونیک مؤفق می توان چهار گام را پیشنهاد کرد :
۱- مشخص کنید مشتریان شما چه کسانی هستند
۲- مشتریان خود را به سمت استفاده از خدمات سوق دهید
۳- دریابید که مشتریان شما چه نیازهایی دارند و چه چیزهایی می خواهند
۴- رابطه با مشتری را ادامه دهید
تعدادی از راه کارهای قابل اجرا جهت پیاده سازی دولت الکترونیک به شرح زیر هستند :
– اطمینان از توانایی استفاده از تکنولوژی مورد نیاز دولت الکترونیک به شکلی ساده که بر استفاده از فناوری اطلاعات تکیه دارد : اگر فردی قابلیت استفاده از فناوری که دولت الکترونیک بر اساس آن شکل گرفته است را نداشته باشد ( به دلیل نداشتن تحصیلات یا توانایی محدود ) نمی تواند از دسترسی به اطلاعات دولت محروم شود. بنابراین اگر قسمتی از جامعه ناتوان از دسترسی به اطلاعات روی وب هستند، دیگر کانال های ارتباطی با دولت برای این قشر نباید مسدود یا محدود شود.
– آشنایی شهروندان با ارزش های دولت الکترونیک : دولت ها باید مردم را در رابطه با مزایای دولت الکترونیک آگاه سازند. اگر شهروندان ندانند با ایجاد دولت الکترونیک چه مواردی فراهم می شود علاقه مند به استفاده از امکانات دولت الکترونیک نمی شوند مه در غیر این صورت شکست هدف توسعه دولت الکترونیک حتمی است. چرا که به طور طبیعی افرادی که از طرح های دولت الکترونیک آگاه بوده و با آن احساس راحتی می کنند ، علاقه بیشتری به استفاده از آن خواهند داشت.
– اطمینان از دسترسی به اطلاعات وخدمات مفید : جایگاه اطلاعاتی ابتدایی دولت برروی وب از اهمیت بالایی برخوردار است ولی این تازه ابتدای راه است. وجود محتوای مفید موضوع مهمی است با توجه به تلاش دولت ها برای رسیدن به
 

نوشته ای دیگر :   مطالعه و بررسی عوامل موثر بر تمایلات رفتاری مشتریان- قسمت ۴

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت  fotka.ir  مراجعه نمایید.
Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.