“اثرات پرخوری روی سلامت بدن | تغذیه سالم”

فاطمه حلوایی – بخش تغذیه و آشپزی آکا ایران

زیاده روی و پرخوری اثرات منفی زیادی روی سلامت بدن داره که در ادامه به اونا می پردازیم. لطفاً با ما همراه باشین…

عکس العمل بدن در برابر مصرف غذای زیادتر از اندازه نیاز

بعضی از ما عادت کردیم که اندازه زیادی مواد غذایی پر از کربوهیدراتا مصرف کنیم اونم در فواصل وقتی کم. بدن در مقابل این عادت عکس العمل نشون میده. در واقع پانکراس یا همون لوزالمعده در عکس العمل به جذب بیشتر از اندازه و زود به زود مواد غذایی شامل کربوهیدراتا شروع به آزاد کردن انسولین می کنه تا مازاد قند موجود در جریان خون رو کنترل کنه. این انسولین زیاد هم به مرور واسه بدن دردسرساز می شه.

بعد از پرخوری دوپامین یا همون هورمون لذت تولید می شه

ممکنه که بعد از خوردن و البته پرخوری احساس دریافت انرژی کنین که با افزایش ضربان قلب و تعریق همراه س. اما یه افت انرژی هم به دنبال اون بروز می کنه که با وضعیت تحریک پذیری زیاد و خستگی مشخص می شه

وقتی که به طور سالم و متعادلی تغذیه می کنین مغز به اندازه لازم دوپامین تولید می کنه. به نظر کارشناسان دانشگاه واشنگتن، وقتی که اندازه زیادی مواد غذایی شامل چربی و قند مانند بستنی و چیزای دیگه ای به جز اینا وارد بدن می شه، اندازه بیشتری از این هورمون ترشح می شه. اگه میل مفرطی به دریافت قند و شیرینی دارین، مغز نیاز بیشتری به دوپامین و در واقع مواد غذایی پیدا می کنه تا بتونه به این حس رضایت برسه. در نتیجه به مرور به مصرف این نوع مواد غذایی اعتیاد پیدا می کنه که اصلا واسه سلامتی خوب نیستن.

به دنبال پرخوری بدن آدرنالین و کورتیزون تولید می کنه

فشار و استرس فیزیکی که در نتیجه عادت به پرخوری به بدن وارد می شه هم اینکه باعث تحریک ترشح آدرنالین و کورتیزول می شه که هورمونای استرس هستن. در حالی که بدن مجبوره این نوع هورمونا رو در خون تحمل کنه همزمان تلاش می کنه تا به تعادل رسیده و اندازه این هورمونا رو کنترل کنه. ممکنه که بعد از خوردن و البته پرخوری احساس دریافت انرژی کنین که با افزایش ضربان قلب و تعریق همراه س. اما یه افت انرژی هم به دنبال اون بروز می کنه که با وضعیت تحریک پذیری زیاد و خستگی مشخص می شه. در این صورته که اندازه قند خون یهویی افت پیدا می کنه.

پرخوری سیستم ایمنی بدن رو ضعیف می کنه

پرخوری هم اینکه واسه ارگانای داخلی بسیار مضره. در عین حالا که بدن اندازه افزایش و افت قند خون رو تحمل می کنه و اندازه انسولین بالا و پایین میره، سیستم ایمنی بدن هم به مدت حدود ۲۴ ساعت بعد از پرخوری دچار ضعف می شه. در واقع برخلاف باور بعضی آدما که با زیاد خوردن بدنشون تقویت می شه، این کار باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی شده و بدن رو در برابر بیماریا ضعیف می کنه.

زیاده روی و پرخوری قدرت درک تشخیص گرسنگی واقعی رو نابود می کنه

بدن ما هورمونی به نام «گرلین» داره که باعث افزایش اشتها شده و وقتی که بدن نیاز به دریافت میان وعده یا غذا داره سیگنال میده. هورمون دیگری به نام «لپتین» هم نقش کاهش اشتها رو داشته و سیر شدن رو اعلام می کنه. یافته های پژوهشا نشون میدن آدمایی که از پرخوری و زیاده روی رنج می برن حساسیت شون نسبت به این هورمونا رو از دست میدن. به بیان دیگه آدمایی که دچار زیاده روی غذایی و پرخوری هستن نمی تونن به درستی گرسنگی و سیری واقعی خود رو تشخیص بدن. پس بیشتر از قبل به دام پرخوری می افتن.

پرخوری روی کیفیت خواب اثر بد میذاره

برخلاف باور بعضی آدما که با زیاد خوردن بدنشون تقویت می شه، این کار باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی شده و بدن رو در برابر بیماریا ضعیف می کنه

به نظر محققان زیاده روی در مصرف مواد غذایی باعث ایجاد مشکل در خواب می شه. اینطوری که فرد به سختی به خواب میره و در طول شب هم به دلیل احساس سنگینی، ریفلاکس معده و یا احساس تشنگی از خواب بیدار می شه. ریفلاکس معده (برگشت اسید معده به سمت مری) در بین آدمایی که به مدت طولانی زیاده روی و پرخوری می کنن بسیار رایجه.

چه عوامل باعث پرخوری و زیاده روی می شه؟

مشکلات غذایی و پرخوری در مغز شکل میگیره. به نظر کارشناسان مشکلات غذایی مانند پرخوری می تونه نتیجه سخت گیریا و قدغن شدن بعضی مواد غذایی یا کمبودهای غذایی به وجود اومده به وسیله رژیمای لاغری سفت و سخت باشه. محققان بر این عقیده هستن اگه خوردن زیاد غذا تا جایی که باعث احساس سنگینی و ناراحتی در فرد شه بیشتر از یه مرتبه در هفته و دست کم به مدت ۳ ماه ادامه داشته باشه اثر زیادی روی بروز مشکلات غذایی داره. در سال ۲۰۱۳، American Psychological Association عمل پرخوری رو یکی از مشکلات غذایی عنوان کردن که بیشتر از ۳.۵ درصد مردان و زنان آمریکا رو درگیر کرده. اگه تصور می کنین که دچار پرخوری شدین و احساس می کنین کم کم کنترل خود از کفتون میره حتماً به دکتر مراجعه کنین تا پیشنهادای لازم رو ارائه دهد. چون ادامه این روند سلامتی تون رو به خطر میندازه.


.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *