اثرات ورزش کردن با لباس های تنگ و چسبان | رژیم غذایی

پوشیدن لباسای چسبون هنگام ورزش نتیجه بخشه یا ضرر داره؟

وقتی صحبت از دویدن و ریکاوری می شه، چسبون بودن چه تأثیراتی داره؟ در سال ۲۰۱۴، به یه هتل کوچیک در ایتالیا رفتم تا با افراد دیگری از تیم دو کوهستانی آمریکا ملاقات کنم. چشمانم به راناشون افتاد. تک تک اونا شلوارهای چسبون پوشیده بودن. چند روز بعد در بین مسابقه، تقریباً نصف افراد تیم جورابای تنگ تا زانو پوشیدند. خیلی از ورزشکارهای نخبه از لباس چسبون واسه مسافرت، ریکاوری و یا مسابقه استفاده می کنن، اما خیلی از افراد فکر می کنن این کار لزومی نداره. پس کی درست میگه؟

مسافرت با لباسای چسبون

خون هم مثل خیلی از چیزها، به جز KilianJornet در برابر گرانش قرار داره. درنتیجه می تونه در پاها تجمع پیدا کنه، که جریان خون رو کاهش داده و پاکسازی فرآورده های جانبی شیمیایی رو آهسته می سازه.

Stephanie Howe، دکترای علوم ورزشی و جزء ۱۰۰ قهرمون ایالات غربی در سال ۲۰۱۴ میگه که در بین مسافرت، نبود جنب و جوش و اختلاف فشار می تونه موجب افزایش مایعات در ساق پاها شه. این می تونه موجب خستگی و سنگین شدن پاها، و هم اینکه مشکلات زیاد مثل ترومبوز وریدی عمقی (DVT) (لخته شدن خون که می تونه موجب ناراحتی بسیار زیاد و بعضی وقتا مرگ شه) که ورزشکاران به طور خاص مستعد اون هستن، شه.

Howe میگه در بین فعالیت، ما یه «پمپ عضله» داریم که خون رو به قلب برمی گردونه. وقتی در حال استراحت هستین، فشردگی (به خاص فشردگی مدرج، که در نواحی جور واجور فشار متفاوتی رو وارد می کنه) می تونه موجب گردش خون به روش مشابهی شه، که تجمع خون و خطر DVT رو کم می کنه.

ریکاوری با لباسای چسبون

ریکاوری کردن بعد از دویدن شامل دو متغیر مربوط به همه. احساس درد، یه جواب ذهنی به یه پدیده فیزیکی، تا حدودی به وضعیت روانی دونده وابسته. ً، آسیب و التهاب عضله پاسخای فیزیولوژیک به استرس فیزیکی هستن، و می تونن به طور عینی اندازه گیری شن. هم روان شناسی و هم فیزیولوژی واسه کارکرد بعدی اهمیت دارن.

یه مطالعه در سال ۲۰۱۶ در مجله پزشکی ورزشی، متون علمی موجود در مورد فشردگی رو بررسی کرد. با اینکه بین تموم تحقیقات توافق نبود، اما الگوهای مهمی از نظر آماری وجود داشت. پوشیدن لباس چسبون بعد از فعالیت، آسیب و التهاب عضله رو کمی کم کرد. هر چند بزرگ ترین اثر، کاهش در درد پا و تأخیر در شروع خستگی عضله بود. به عبارت دیگه، اثر فیزیولوژیک کمه، اما اثر روان شناختی (اینکه چه نوع دردی رو حس می کنین) زیاده.

Emily Kraus، دکتر ورزشی در دانشگاه استنفورد و برنده دوی ۵۰ کیلومتر Sean O’Brien در سال ۲۰۱۶ میگه، بر خلاف وجود اختلافات زیاد در تحقیقات مربوط به فشردگی، وقتی صحبت از ریکاوری می شه، بیشتر با هم توافق دارن. اون میگه «من شخصاً فشردگی لباس چسبون بعد از یه مسابقه یا تمرین دو رو دوست دارم، و با پژوهشای فعلی که می گن فایده روان شناختی داره موافق هستم. »

کارکرد

یه عنصر کلیدی سریع دویدن در دوهای کوهستانی، صرفه جویی در دویدن، یا مقدار انرژی مصرفی واسه مقدار خاصی از کاره. واسه تصور اینکه لباس چسبون چقدر می تونه به صرفه جویی در دویدن کمک کنه، لیوانی رو در نظر بگیرین که قبل از حمل و نقل، محکم در پلاستیک حبابی پیچیده شده، درنتیجه احتمال خرد شدن اون کمتره. به صورت نظری، پوشیدن لباس چسبون موقع ورزش می تونه کارکرد مشابهی داشته باشه، و نیروی جذب شده به وسیله عضلات در حال فعالیت رو کاهش داده و چگونگی انقباض عضلات رو بهتر کنه.

در عمل، بررسی مجله پزشکی مشخص کرد که دلایل مربوط به بهتر شدن کارکرد، مختلفه. پوشیدن لباس چسبون موقع ورزش، اثر مثبت کمی بر صرفه جویی در دویدن، و هم اینکه احساس فشار و پاکسازی لاکتیک اسید داشت (که می تونه ریکاوری بین تمرینات انفجاری با شدت بالا رو تسریع کنه. ) اما تأثیری بر متغیرهای زیاد دیگه، از جمله جذب اکسیژن، ضربان قلب، حجم سکته قلبی و مهم تر از همه، زمانای واقعی دویدن نبود.

براساس پژوهشا Kraus راضی نشد که فایده مثبت اساسی در پوشیدن لباس چسبون موقع دویدن هست. درعین حال اون میگه «خطر ضرر رسوندن اون بسیار کمه، اما حتماً اندازه مناسبی انتخاب کنین تا زیاد تنگ نباشه. » Howe میگه، در واقع فشردگی بسیار زیاد با قطع بعضی جریانا می تونه مانع گردش خون موقع فعالیت شه. یه نکته منفی که محققان مجله پزشکی ورزشی به اون اشاره کردن این بود که فشردگی موجب افزایش ملایمی در دمای مرکز بدن شد. Howe توضیح میده که فشردگی می تونه خنک کردن از راه تعریق رو، که روش اصلی بدن واسه حفظ تعادل دمای خوده، کم کنه. به خصوص در مسابقات طولانی تر، این می تونه موجب افزایش بیش ازحد گرما شده و درنتیجه بر کارکرد اثر بزاره.

قضاوت پایانی

پس، پوشیدن لباس چسبون دوندگان تیم آمریکا درست بود؟ فواید آشکاری در اون، به خاص واسه سفر و ریکاوری هست، اما جواب قطعی موجود نیس. ببینین چی واسه شما نتیجه بخشه. اگه به افزایش گرما حساس هستین، ممکنه لباس چسبون مناسب نباشه. اما اگه یه مسابقه در هوای سرد دارین و به نظر می رسه احساس فشردگی باعث بهتر شدن صرفه جویی در دویدنتان می شه، لباس چسبون بپوشید.

.

منبع : faranaz.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *