اثرات ورزش و فشارخون | تغذیه سالم

اثرات ورزش و فشارخون

یه متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با بیان اینکه:« شروع فعالیت ورزشی مبتلایان به فشارخون باید با ۲۰ دقیقه باشه.آکا ایران گفت: « مبتلایان به فشارخون واسه اینکه بتونن ورزش نرمالی داشته باشن می تونن از فرمول سن استفاده کنن.آکا ایران

اصل اینکه ورزش وفعالیت فیزیکی باعث ایجاد سلامت جسمی می شه اصل تغییر ناپذیریه خصوصا در  جامعه ما که بیماریای متابولیک یعنی بیماریای مثل افزایش قند و چربی و فشارخون جزء شایع ترین بیماریای زندگی شهریه، توجه به اینکه واسه کنترل و پیشگیری از دچار شدن به این بیماریا باید چه طرحی داشته باشیم اصل مهمیه.آکا ایران

:« در جامعه پزشکی اصل در درجه اول براساس پیشگیریه بعد درمان و طی تحقیقاتی ثابت شده اندازه دچار شدن به فشارخون در کسائی که ورزش می کنن و فعالیت فیزیکی بیشتری دارن نسبت به کسائی که ورزش نمی کنن بسیار کمتره. آکا ایران

دکتر ترکان اضافه کرد:« پس باید اول به جامعه شهری که زندگی بدون جنب و جوش و کم تحرکی دارن اعلام کنیم که اگه میخوان از دچار شدن به مریضی فشارخون بالا جلوگیری کنن بدونن فعالیت ورزشی دلیلی واسه پیشگیری از بروز فشارخون بالا هستش حتی در مورد کسائی که سابقه خانوادگی دچار شدن به فشارخون بالا دارن فعالیتای ورزشی می تونه مانع از افزایش فشارخون در سنین میانسالی در اونا شه.آکا ایران

ایشون در ادامه گفت:« در بحث درمان هم ثابت شده افراد گرفتار به فشارخون اگه فشارخون کنترل شده ای داشته باشن یعنی فشار سیستولیک اونا بالای ۱۶ و فشار دیاستول اونا بالای ۱۰ نباشه می تونن با شروع برنامه ورزشی تلاش کنن همین فشارخون متوسط رو کنترل کنن.آکا ایران

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اضافه کرد:« در مورد کسائی که فشارخون اونا بالای ۱۶ به روی ۱۰ه پیشنهاد می شه اول درمان دارویی تحت نظر دکتر داشته باشن و تلاش کنن از مشکلات فشارخون جلوگیری کنن، وقتی که تونستن فشارخون خود رو کنترل کنن می تونن برنامه ورزشی رو شروع کنن. آکا ایران

ایشون گفت:« گروه اصلی مخاطب ما آدمایی هستن که دارای فشارخونای متوسط هستن. وقتی که شروع به فعالیت ورزشی می کنن نوع برنامه ورزشی که ما به اونا می دیم معمولا شروعش با سه روز پیاده روی روزانه است که کم کم این اندازه رو افزایش می دیم طوری که به پنج روز در هفته برسانند.آکا ایران

دکتر ترکان ادامه داد:« اندازه فعالیت رو با فعالیتای هوازی ملایم یعنی فعالیتای ورزشی که از گروه های عضلانی زیادی استفاده می شه پیشنهاد می کنیم که در راس اون پیاده روش ولی ورزشای دیگه مثل تنیس، بدمینتون، بسکتبال و والیبال که جزء ورزشای هوازی دسته بندی می شن رو هم می تونه بکنه ولی باید توجه داشته باشن که شدت ورزش و زمان ورزش رو از کم شروع کنن یعنی شروع فعالیت ورزشی باید با ۲۰ دقیقه باشه و کم کم وقتی بدن عادت کرد درزمان چند هفته این زمان رو به ۶۰ دقیقه در روز برسانند.آکا ایران

این متخصص طب ورزشی پیشنهاد کرد:« معمولا پیشنهاد ما به افراد فشارخونی اینه که ورزشای قدرتی انجام ندن مثل زدن وزنه یا بلند کردن اجسام سنگین. در خیلی از ورزشای بدنسازی آدما به اشتباه ورزشای بدنسازی رو با زدن وزنه ترکیب می کنن در مورد افراد فشارخونی نباید این کار انجام شه و یا اگه وزنه میزنن باید بسیار سبک باشه که اگه خواستن زیاد کنن تعداد زدن وزنه رو زیاد کنن نه اینکه وزن وزنه رو کم کم بالا برند.آکا ایران

ایشون تاکید کرد:« انجام ورزشای سنگین در مورد افراد گرفتار به فشارخون اصلا پیشنهاد نمی شه.آکا ایران

دکتر ترکان با اشاره به اینکه رفتن به سونای گرم و بعد رفتن به سونای سرد یه باور غلط بسیار رایجه تاکید کرد:« این کار اصلا واسه افراد خصوصا مبتلایان به فشارخون بالا پیشنهاد نمی شه چون که ممکنه منتهی به سکته های مغزی و قلبی شه.آکا ایران

ایشون درباره اینکه مبتلایان به فشارخون چیجوری ورزش نرمالی داشته باشن گفت:« به غیر از رعایت نکته های اشاره شده در مورد شروع ورزش از زمان کم و روزای کمتر و افزایش کم کم شدت ورزشای ملایم این افراد می تونن از فرمول سن استفاده کنن یعنی عدد ۲۲۰ رو منهای سن خود کنن عدد به دست اومده رو در ۶۰ درصد ضرب کنه. عدد به دست اومده تعداد ضربان قلب فرد به هنگام فعالیت ورزشی در مرحله اولیه س.آکا ایران

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اضافه کرد:« براین پایه فرد می تونه کم کم اونو زیاد کنه و هفته دوم ۶۵ درصد و هفته سوم ۷۰ درصد و هفته چهارم ۷۵ درصد تا اینکه درزمان چند هفته که بدنش کم کم عادت به ورزش کرده بتونه ضربان قلب خود رو به ۸۰ درصد اون عدد برسونه.آکا ایران

دکتر ترکان در آخر گفت:« نکته قابل توجه اینه که معمولا افراد گرفتار به فشارخون همزمان بیماریای جانبی دیگری هم دارن یعنی یا به دیابت گرفتار هستن یا چاق هستن و یا گرفتار به چربی خون بد هستن و یا به بیماریای قلبی گرفتار هستن پس در کنار برنامه ورزشی که واسه کنترل فشارخون دارن باید واسه درمان بیماریای جانبی خود هم دست به کار شن به این صورت که اگه چاق هستن رژیم غذایی مناسب دریافت کنن و در کنار اون با ورزش کاهش وزن داشته باشن اگه به دیابت گرفتار هستن باید قندخون رو کنترل کنن و برنامه غذایی مخصوص دیابتیا رو داشته باشن و اگه چربی خون بالایی دارن هم درمان دارویی داشته باشن و هم کاهش وزن و نسبت به کنترل فشارخون هم دست به کار شن.آکا ایران

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *