اثرات منفی هله هوله روی کودکان | تغذیه سالم

اثرات منفی هله هوله روی کودکان

اثرات منفی هله هوله روی کودکان

هله هوله

تاثیر اون بر سلامت روان

نیاز به یه رژیم غذایی خوب، از همون اول زندگی شروع می شه. یه مطالعه که در سال ۲۰۱۳ در “مجله آکادمی روانپزشکی کودک و نوجوون آمریکا” منتشر شد، رژیم غذایی کودکان ۶ ماهه تا ۵ ساله و هم اینکه رژیم غذایی مادر در زمان بارداری رو مورد بررسی قرار داره. محققان نتیجه گرفتن که رژیم غذایی مادر باردار و کودک پس از تولد، هردو می تونن بر سلامت کودک تاثیر بذارن. یه رژیم غذایی پر از هله هولهای ناسالم و مواد مغذی کم، با مشکلات رفتاری و عاطفی از جمله اضطراب و افسردگی در رابطه بود.

تاثیر اون روی خطر چاقی و دچار شدن به مریضی

به گفته محققان که یه مطالعه در سال ۲۰۰۴ در مجله طب کودکان منتشر کردن، یه رژیم غذایی پر از فست فود در افراد ۴ تا ۱۹ ساله، خطر دچار شدن به چاقی رو زیاد می کنه. اونا به این نتیجه رسیدن کودکانی که فست فود می خوردند، کالری، چربی، کربوهیدرات، قندهای اضافه و نوشیدنیای شیرین شده با شکر بیشتری نسبت به آدمایی که فست فود نمی خوردند، مصرف کردن. هم اینکه این کودکان، شیر، فیبر، میوه و سبزیجات غیر نشاسته ای کمتری مصرف کردن.

با در نظر گرفتن مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها، احتمال ابتلای کودکان چاق به فشار خون بالا و کلسترول بالا بیشتره و هر دو اینا از عوامل خطر واسه بیماریهای قلبی عروقی هستن. هم اینکه، کودکان چاق در خطر بالاتری واسه دچار شدن به پیش دیابت، مشکلات استخون و مفصل، آپنه خواب و مشکلات روانی قرار دارن. وضعیت چاقی اونا می تونه در بزرگسالی هم اونا رو تعقیب کنه.

تاثیر اون بر کارکرد تحصیلی

یه رژیم غذایی پر از مواد غذایی بدرد نخور می تونه مانع موفقیت بچه شما در مدرسه شه. محققان در سال ۲۰۱۳، رژیمای غذایی بیشتر از ۵۰۰۰ دانش آموز رو با نمراتشان تو یه آزمایش سواد استاندارد، مقایسه کردن. اونا به این نتیجه رسیدن علم آموزانی که رژیم غذایی با کیفیت پایین مصرف کرده بودن، در این آزمون استاندارد کارکرد بدتری داشتن. یافته ها در سال ۲۰۰۸ در مجله «بهداشت مدارس» منتشر شد.

رژیم غذایی ایده آل واسه کودکان

کالری مصرفی ایده آل واسه یه کودک براساس جنسیت، سن و سطح فعالیت بدنی فرق داره. کلا یه دختر از سن ۴ تا ۱۳ سالگی، بین ۱۲۰۰ و ۲۲۰۰ کالری نیاز داره. وقتی که به سالهای نوجوونی اش برسه، به ۱۸۰۰ تا ۲۴۰۰ کالری نیاز داره. پسران جوون در طول سالهای قبل از بلوغ به ۱۲۰۰ تا ۲۶۰۰ کالری و در سنین نوجوونی به ۲۰۰۰ تا ۳۲۰۰ کالری در روز نیازدارند. این کالریها باید شامل غذاهایی باشن که چربی اشباع، چربی ترانس، کلسترول، نمک و قندهای اضافه کمی دارن.

طیف خیلی از مواد غذایی رو از همه گروه های غذایی انتخاب کنین، از جمله پروتئین خالص مانند ماکیان، ماهی و حبوبات، اجناس لبنی کم چرب، غلات سبوس دار و مقدار زیادی میوه و سبزی. واسه جلوگیری از پرخوری، واسه بار دوم بررسی کنین که اندازه سهما واسه سن کودک شما مناسبه یا نه./ فیتنس مگزین

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

  • مطالب در رابطه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *