دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : ابتلاء و تزکیه اخلاقی 

تکه ای از متن پایان نامه :

. هر چه خداوند بنده‌ای را بیشتر دوست داشته باشد، او را بیشتر به رنج‌های دنیا مبتلا می‌سازد. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «اِنَّ عَظیمَ الاَجرِ لَمَع عظیمِ البَلاء و ما اَحَبََّ اللهُ قَوما ً اِلاّ اَبتلاهُم»[1] همانا پاداش بزرگ و ارجمند با رنج و زحمت بزرگتر می باشد و خداوند گروهی را دوست ندارد مگر این‌که آن‌ها را به بلا گرفتار سازد.

و نیز به سدیر فرمود: «اِنَ اللهَ اذا اَحَبَّ عَبداً غَتََّهُ بِالبَلاءِ غَتََّا وَ انَّا وَ اِیاکُم یا سَدیر لَنُصبِح بِه وَ نُمسِی»[2] براستی هنگامی که خداوند بنده‌ای را دوست بدارد او را غرق بلا می‌کند و همانا ما و شما شیعیان ای سدیر با بلا شب را به صبح و روز را به شب می‌رسانیم.

حال این سوال پیش می‌آید خداوند چه کسانی را دوست دارد؟

ان الله یحبُّ المُحسِنین [3]

ان الله یحبََّ التَّوابین و یحبُّ المُتطهَرین [4]

انَّ اللهَ یحبُّ المُتَِقین [5]

و اللهُ یحِبُّ الصِابرین [6]

تلخ و هلاکت آور باشد. هیچ کس از فراوانی آن کامیاب نشد، مگر آن که رنجی از رنج‌های آن را دید…»[7]

دومین ابتلای اهل کفر و ظلم این می باشد که امکان بهره برداری از دنیا برایشان فراهم می‌گردد تا سرانجام به ناگاه عذاب فرا می‌رسد و آن‌ها دیگر فرصتی برای بازگشت و اصلاح ندارند.

«فَلمّا نَسوا ما ذُکِّرو ا بِه فَتَحنا عَلیهِم اَبوابَ کُلِّ شی حَتّی اِذا فَرِحوا بِما أوتُوا أَخذناهُم بَغتَهً فَإذا هُم مُبلسون» هنگامی که آن‌چه را به آن‌ها یادآوری شده بود، فراموش کردند؛ درهای همه چیز را به روی آن‌ها گشودیم تا دل خوش شدند، ناگهان آن‌ها را گرفتیم پس در این هنگام ناامید شدند. [8]

به همین دلیل به پیامبر (صلی الله علیه و آله) می‌فرماید که به آن‌ها که از حق روی می‌گردانند هشدار بده و بگو «إِن أدری لَعَلََه فِتنَه لَکُم وَ مَتاع اِلی حین» من نمی‌دانم شاید این آزمایشی باشد و بهره‌ای برای مدتی که سر می‌آید.[9]پس مرتبه‌ای از ابتلائات الهی مثل استدراج و مکر و املاء مخصوص کافرانی می باشد که لباس تقوا را برکنده و از حریم عبودیت خارج شدند. «کَذلکَ نَبلوهُم بِما کانوا یفسقُون» [10]البته این همه از لطف و رحمت خداوند می باشد که رو گردانندگان از آخرت را از نعمت اندک دنیا بهره‌مند می‌کند تا دست کم در این جا خوشی ناچیزی را تجربه کنند و همین بهره کم را از دوستانش می‌گیرد تا اجر عظیم اخروی را نصیب شان کند. هم از این رو پیامبر فرمود: «عَجَبا ً لِلعَبدِ المُومن مِن شیعَهِ مُحمدِ وَ عَلی علیهما السلام اِن ینصرفِی الدّنیا عَلی اَعدائه فَقد جَمَع لَه خَیر دارین وَ اِن امتَحَن فِی الدّنیا فَقَد ادَّخرَلَه فی الاخِرهِ ما لایکون لمِحنَته فِی الدّنیا قَدرٌ عِندَ اِضافَتها اِلی نِعمَ الاخِره و کَذلکَ عَجَبا للعَبد المُخالف لَنا اَهل البَیت اِن خَذَلَ فی الدّنیا وَ غََلَب باِیدِی المُومنینَ فَقد جَمعَ عَلیه عَذابَ الدّارین.[11]

مطلب مرتبط :   دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی گرایش سنجش و اندازه گیری با موضوع ارزشیابی دوره های ضمن خدمت معلمان مشمول ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان با و بدون سابقه شرکت در دوره های آموزشی

شگفتا از بنده‌ی با ایمان از پیروان پیامبر و علی(علیهما السلام) اگر در دنیا برابر دشمنش یاری شده و پیروز گردد. زیرا خداوند خیر دنیا و آخرت را برای او جمع کرده. و اگر به ناکامی آزموده گردد، چنان قرآن کریم این حقیقت را درآیات متعددی متذکر شده می باشد. «وَ لَنَبلُوَنَّکُم حَتیَ نَعلَمَ المُجَاهِدِینَ مِنکُم وَ الصَّابِرینَ وَ نَبلُوا أخبَارَکم»[12]، به یقین ما شما را امتحان می‌کنیم تا مجاهدان از شما و صابران را مشخص نماییم و اخبار شما را نیز [که اعمال و اسرار شماست] می‌آزماییم [تا صدق و کذب شما را در همه امور معلوم بداریم].

2-5-1-2. ظهور ملکات اخلاقی

ملکات اخلاقی بشر به تنهایی نمی‌تواند معیاری برای ثواب و عقاب گردد،[13] مگر آن که زمانی که در قالب اعمال بشر خودنمائی کند:

«خداوند بندگانش را می‌آزماید تا آن چه در درون دارند در اقدام آشکار کنند، استعدادها را از قوه به فعل برسانند و مستحق پاداش و کیفر گردند. اگر آزمایش الهی نبود این استعدادها شکوفا نمی‌گردید و میوه‌های اعمال بر شاخسار درخت وجود بشر نمایان نمی‌گشت»[14].

امام علی (علیه السلام) می‌فرمایند: «وَ إِن کَانَ سُبحَانَهُ أعلَمَ بِهِم مِن أنفُسِهِم وَ لَکِن لِتَظهَرَ الأفعَالُ الَّتی بِهَا یُستَحَقُّ الثَّوَابُ وَ العِقَاب»[15]، اگرچه خداوند از آنان نسبت به خودشان داناتر می باشد امّا آزمایش برای آن می باشد که اعمال شایسته پاداش و عقاب آشکار گردد.

پس امتحان خداوند، به این معنی نیست که او از اسرار بندگان بی‌اطلاع می باشد به دیگر سخن امتحان الهی برای حصول علم تازه نیست بلکه خداوند همه اقدام‌ها و عکس العمل‌ها را می‌داند و امتحان الهی برای این می باشد که اعمال و رفتار بشر‌ها ظهور و بروز یابد. برای مثال «با آزمایش حضرت ابراهیم(علیه السلام) معلوم خداوندی که موفقیت آن حضرت بود، در روی صحنه هستی تحقق پیدا نمود، نه این که خداوند اقدام آن حضرت را نمی‌دانست و سپس آن را دانست»[16] صاحب تفسیر الکاشف در اظهار فلسفه و حکمت ابتلاء خداوند می‌نویسد: «… إنما یمتحنه لأمور «منها»: أن یترجم العبد ما هو کامن فی نفسه إلی اقدام ملموس،

[1]. حسین بن سعید کوفی اهوازی، المومن،، قم، مؤسسه الامام المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، 1404 ه.ق، ص24.

مطلب مرتبط :   بررسی مدل احتمال خطی بر میزان استفاده از خدمات دندانپزشکی در شرکت بیمه

[2]. همان، ص25.

[3]. بقره، 195 و آل عمران، 134 و 148 و مائده، 13 و 93 .

[4]. بقره، 222.

[5]. آل عمران، 76 و توبه، 4 و 7.

[6]. آل عمران، 146.

[7]. محمد بن حسین شریف الرضی، نهج البلاغه، محمد دشتی، خطبه 111،لم یکن امرؤ منها فی حبره الا اعقبته بعدها عبره و لم یلق من سرائها بطنا الامنحته من ضرائها ظهرا. و لم نظله فیها دیمه رخا الا هتنت علیه مزنه بلاء. و حری اذا اصبحت له منتصره ان تمسی له متنکره و ان جانب منها اعذوذب و احلولی امر منها جانب فاوبی. لا ینال امرؤ من غضارتها رغبا الا ارهقته من نوائبها تعبا…»

[8]. انعام،44.

[9]. انبیاء،111.

[10]. اعراف،163.

[11]. محمد باقر بن محمد تقی مجلسی، همان، ج64، ص234.

[12]. محمد، 31.

[13]. ناصر مکارم شیرازی، همان، ج‏1، ص 528.

[14]. محمدرضا هاشم زاده، فلسفه امتحان الهی، اصفهان، تأثیر نگین، 1389 ش، ص 30.

[15]. عبدالحمید بن هبه الله، ابن أبی الحدید، همان، ج 18، ص 248.

[16]. محمد تقی جعفری، همان، ج 9، ص 85.

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده