دانلود پایان نامه

آیا انگیزه منطقی در این امر وجود دارد یا نه؟ در جوامع کنونی بعضی از جوانان به خاطر کمبود شخصیت کارها و اعمالی انجام می‌دهند که نتیجه آن به بدحجابی و فساد ختم می شود و جوانان به خاطر اینکه خودشان و شخصیت خود را به نحو احسن نشان دهند و اینکه هیچگونه کمبودی ندارند با روی آوردن به بدحجابی می خواهند جبران کمبود شخصی کنند73 .
در دنیای غرب بعد از انقلاب فکری مظاهری از پیشرفت تمدن و ظاهر زیبا و روشنفکرانه بعنوان ره‌آورد انقلاب به جوامع هدیه شد که بدحجابی را می‌توان یکی از آن ره‌آوردها در تبلیغات غرب دانست ، در یک دوره ابتدایی و آغاز زندگی بشریت ، زن بعنوان وسیله خوشی قابل تملک بوده و بعد از آن در مرحله تمدن و پیدایش قوانین ، مختصر حقوقی برای زن مطرح شد که هنوز هم بعنوان یک موجود ضعیف قادر به اداره خود نیست تصور می‌شود که احتیاج به ولایت و سرپرستی دارد .
در دنیای معاصر در مساله بدحجابی به عنوان پدیده‌ای استوار به منشاء فکری تکیه نشده است و مسئله بدحجابی با فکر و اندیشه صحیح و منطقی به نتیجه نخواهید رسید و تمایلاتی مانند راحت‌طلبی ، خودنمایی ، کمبود شخصیت ، احساس حقارت از جمله انگیزه‌هایی است که موجب تشدید گرایش به بدحجابی می‌گردد . (و نه پایه‌های منطقی)
شاید در جامعه ما ، این عوامل تأثیر بیشتری داشته باشد ، البته طرز فکر غلط شرقی و غربی منشاء بدحجابی است که راه از بین بردن آن تبیین و تفسیر اندیشه صحیح است . اما شاید غلبه حس راحت‌طلبی و رفع کمبودها می‌باشد که عده‌ای را به بدحجابی و سپس بی‌بند و باری می‌کشاند74 .
23.ارضاء تمایلات
به طور طبیعی در قشر جوان غرایز و تمایلات جنسی وجود دارد که شخص را به طرف جنس مخالف سوق می‌دهد که این موارد باعث می‌شود جوانان تمایلات و هواهای نفسانی خود را ارضاء کنند و طوری نیازهای خود را جبران نمایند ولی با اجرای دستورات اسلام و اقوام به ازدواج جوانان ، در حد زیادی ارضاء تمایلات کم شده است .
24.حاکمیت فرهنگ غرب
فساد حاکمیت فرهنگ سلطه‌بر جهان ، که در این فرهنگ همه چیز برای به قدرت رسیدن زورمندان و تعضیف زیر سلطه‌ها به خدمت گرفته می‌شود و سعی می‌شود فرهنگ غرب جایگزین فرهنگ اسلامی شود و حداقل به مرور زمان فساد و بدحجابی در جامعه اسلام روبه‌رشد شود ولی جامعه‌ای که با ورود فرهنگ غرب مبارزه کند طبعاً با مظاهر آن خواهد جنگید75 .
25.استعمار و سوءاستفاده از بدحجابی
بدحجابی وسیله و ابزار کوبیدن تمام نظمها و قوانین دین اسلام و قرآن و ایجاد صحنه بی‌بند و باری و هرج و مرج عمومی است که بهترین آرزوی استعمار برای تسخیر ملتها و تاراج ثروت می‌باشد76 .
26.خودنمایی
بدحجابی ، ارضاء شهوت نفسی برای بعضی از زنان و رغبت جنسی برای برخی از مردان می‌باشد و همواره تاریخ از اولین روز آغاز ، نمایشگر این چنین صحنه‌های بر خلاف قاعده بوده که بعضی با پندارپروری خاص دست به کارهایی زده و خیال خود را پایه افکار بلندی وانمود می‌کنند .آیا افرادی که به اسلام و قرآن اعتراف دارند به چه جرأتی می‌گویند بی‌حجابی خروج از حدود دین و اسلام نیست و اینکه اختلاط بین دو جنس از روح‌الاسلام بعید نمی‌باشد جامعه غرب اصلاً حجاب را نمی‌‌شناختند همانطور که بی‌حجابی محض را که عریان می‌باشد ، نمی‌شناختند. واقعاً این بسیار خنده‌دار نیست ؟ زیرا اگر غرب بی‌حجابی را نمی‌شناخت پس معنای ” تبرج الجاهلیه الاولی ” جمال خود را نمایاندن چیست ؟ نبودن آرامش روانی ، نبودن حریم میان زن و مرد ، آزادی معاشرتهای بی‌بند و بار هیجانها و التهابهای جنسی را فزونی می‌بخشد و تقاضای سکسی را بصورت یک عطش روحی درمی‌آورد و یک خواست اشباع‌نشدنی را به بار می‌آورد . اسلام تدابیری برای تعدیل این غرایز اندیشه کرده یکی از آنها اینکه زنان بدن خود را از مردان بیگانه پوشیده نگه دارند و در اجتماع به جلوه‌گری و دلربایی نپردازند و به هیچ وجه و با هیچ رنگ و بهانه‌ای کاری نکنند که موجبات تحریک مردان بیگانه را فراهم آورد .
علت اینکه در اسلام دستور به پوشش اختصاص به زنان یافته ، این است که نیل به خودنمایی و خودآرایی مخصوص زنان است این زن به حکم طبیعت خاص خود می‌خواهد دلبری و مرد را دلباخته خود کند و در دام علاقه خود اسیر نماید . بنابراین تبرج و برهنگی از انحرافهای مخصوص زنان بوده و دستور پوشش را هم برای آنان مقرر کرده است . آهنگ جذاب سخن ، پوشیدن لباسهای نازک ، وقار در راه رفتن ، تعطر و تزئین ، ضعف حیا ، زیبایی‌طلبی ، وسوسه‌های شیطانی ، ضعف غیرت ، را از ریشه‌های دیگر بدحجابی می‌توان نام برد . و بدبختی و گرفتاری – قتل و کشتار زیاد ، خودکشی‌ها ، بیماریهای خطرناک و خطر جنین را از پیامدها و نتایج شوم آن به حساب آورد77.

مطلب مرتبط :   پایان نامه ارشد با موضوعانتقال اطلاعات، طول فصل رشد

فصل پنجم :

1.عوامل بدحجابی
2.انگیزه‌هایی بدحجابی
3.آفتهای بدحجابی

1.عوامل بدحجابی
با توجه به تعاریف بدحجابی عوامل آن به شرح زیر است :
الف . عدم هماهنگی بین ارگانهای تبلیغی و فرهنگی
بی‌برنامگی و دوباره‌کاریهای نهادهای مزبور در زمینه‌های مختلف تبلیغی و فرهنگی نظیر چاپ ، انتشار پوستر و نشریه ، کتاب ، مجله ، فیلم ، نمایشنامه ، سمینارهای مشابه و تکراری که غالباً بدون اطلاع و هماهنگی قبلی ارگانهای مربوط صورت می‌گیرد از یک سو موجب دلزدگی و بی‌میلی و بی توجهی مردم خصوصاً قشر جوان نسبت
به آثار هنری و تبلیغی فوق و از سوی دیگر موجب کشش و گرایش آنان به تفریح و سرگرمیهای آلوده و مبتذل و تظاهر به فساد و بدحجابی گردیده است .
ب . تلاش تشکیلاتی احزاب و دسته‌جات وابسته به ورشکستگان سیاسی
این عامل نیز در به فساد کشاندن جوانان امروز و حتی سران گروه‌ها و احزاب نقش دارد در ساختار کنونی اجتماعی گرایشات گروهکی جاذبه خود را از دست داده و لذا بیشترین تلاش خویش را در رابطه با ترویج فساد در اشاعه فرهنگ مبتذل در جامعه بخصوص قشر جوان به آزمایش گذاشتند .
شاپور بختیار در همین راستا اعتراف می‌کند که جمعیت کشور امروزه از مرز 45 میلیون نفرگذشته است ، بیش از نیمی از این جمعیت را از افراد زیر بیست سال تشکیل می‌دهند ما به این جمعیت جوان امید بسته‌ایم آنها را راهنمایی می‌کنیم.
ج . گروهکهای منافقین
گروهکهای منافقین با صدور فساد جنسی به داخل کشور و توسعه و ترویج آن در بین جوانان تغذیه و کنترل برخی از بوتیکها ، پارتی شبانه ، باندهای فساد ، فحشا ، تکثیر و توزیع نوارهای ویدئو و کاست ، نقش حماله الحطب استعمار را ایفا می‌نمایند78 .
جمعیت مدافع کراوات و پاپیون
سفارت‌خانه‌های دول خارجی
اشتغال مدیران و صاحب‌نظران
فقدان نظام فرهنگی و اجتماعی مدرن و بی‌نتیجه
عدم وحدت رویه در امور فرهنگی اجتماعی به امور اجرائی و اداری و مسئولیت‌های مملکتی
نهادها و ارگانهای ذیربط عدم تغذیه صحیح سیاسی ، عقیدتی جوانان عدم کنترل و هدایت صحیح برخی از برنامه‌های فرهنگی ،‌اجتماعی ، دستگاه‌های تبلیغاتی رسانه‌های گروهی از جمله تلویزیون ، سینما ، روزنامه ، مجلات .
مسافرت بی‌رویه به خارج از کشور
گسترش انگل‌وار ” ویدئو ” بعد از انقلاب
کم‌توجهی به اقلیت‌های مذهبی
د . عقده حقارت و حس خودکم‌بینی
تلاش استعمار در زدودن پوشش: هویت و شخصیت زن در گرو منش و روش زندگی اوست ، حجاب و پوشش منش والای زن مسلمان و شیوه عظیم زندگی او است . زن باحجاب از اینکه بازیچه هوسها قرار گیرد مانع می‌شود و از اینکه عامل فساد و گستردگی فساداندیشان شود حجاب جلو این هوس را می‌گیرد.
زدایش حجاب از اندام زن ، با هدف هویت‌زدایی از زن مسلمان انجام می‌شود تا بیشتر زن حافظ آرمان ، مکتب و شخصیتش باشد و برآورده امیال و هوسها و اهداف سلطه‌جویانه جباران نگردد .
استعمار پیر انگلستان در مسئله بدحجابی زنان در یک طرح بیان کرد که باید کوشش فوق العاده کرد تا زنان مسلمانان به بدحجابی ورها کردن چادر مشتاق شوند ، باید استناد به شواهد تاریخی کنیم که پوشیدگی زن از دوران بنی‌عباس بوده و مطلقاً سنت اسلام نیست و مردم همسران پیامبران را بدون حجاب می‌دیده‌اند و زنان صدر اسلام دوش به دوش مردان کار می‌کردند بعد از اینکه حجاب زن با تبلیغات وسیعی از بین رفت وظیفه مأموران است که جوانان را به عشقبازی ، روابط جنسی نامشروع با زنان غیر مسلمان تشویق کنند و زنان غیرمسلمان کاملاً بدون حجاب ظاهر شوند تا زنان مسلمان از آنان تقلید کنند79 .
طرح هماهنگ و یکسان کشف حجاب در کشورهای اسلامی و حضور عریان خانواده روسای وابسته به نظامهای استکباری و تلاش بی‌وقفه آنان در انجام این طرح نقش شگرف زدایش پوشش در اجرای طرح‌ها و رسیدن به اهداف استعمار ایفا کرده و می‌کند . فرهنگ‌ستیزان در جوامع اسلامی برای زدودن ارزشها تلاشی شگرف به کار گرفته‌اند . بی‌گمان روشها و منشهای انسانی از بینشهای اوست ، شیوه نگرش او به ارزشها در چگونگی موضع‌گیری‌اش نقش ایفا می‌کند . اسلام زن را در متن اجتماع به تلاش و کوشش خواند . اما با حجب و حیا و وقار و متانت ، سنگینی رفتار ، شکوه گفتار و سلامت کردار و اینها را برای او ارزش دانسته است .
و . دگرگونی ارزشها
اسلام حجاب را نشانی از شخصیت تلقی کرده است وقتی این ارزشها دگرگون شود تلقی زن از شخصیت و ارزش ، عرضه وجود ، نمایاندن آرایه ها و زیبائیها می‌شود و در بینش او دیگرسانی بوجود آمده ،خودنمایی را ارزش می‌پندارد ، گرایش درونی و تمایل فطریش راهی دیگر به فسادآفرینی می‌باشد80 .
سخن حضرت علی (ع) در ضمن خطبه‌ای پندآموز
” و ان النساء همتهن زینه الحیاه الدنیا و الفساد فیها ،”
” تلاش و همت زنان در جهت زینت و آرایه‌های زندگانی دنیا و ایجاد فساد و تباهی در آن است ”
بی‌گمان مصداق کلام ، زنی است که زینت‌گرایی فطری او را به راه افراط کشانده و در مسیر تباهی گام نهاده و با وجود این بعضی از پوشش‌ها برای حفاظت زن نیست بلکه نوعی عرضه وجود است . توسط افرادی که پوشش را برای نمایاندن برمی‌گزینند .
امیرالمومنین (ع) در این مورد فرمودند : “‌در آخرالزمان که بدترین زمانها است جمعی از زنان پوشیده‌ای که برهنه هستند لباس دارند اما نازک است گویا نپوشیده‌اند و از خانه با خودآرایی بیرون آمده ، اینان از دین بیرون رفته و در فتنه وارد شده و به شهوت تمایل دارند و به کوی لذات نفسانی در شتابند و حرامها را حلال می‌دانند و در دوزخ به عذاب الهی گرفتارند81 ”
علامه مجلسی با توجه به واقعیت‌های تاریخی زمان خودش نتوانسته این چگونگی را حل کند لذا فرموده است که تعبیر ” کاسیات عاریات ” چندان صحیح نیست ، چگونه زن پوشیده است و در عین حال برهنه ؛ از این رو بایستی به جای آن تعبیر، کاشفات عاریات به معنای زنان عریان و برهنه را به کار برد . اما پوشندگان لباسهای بدن‌نما در این عصر نشان دادند که هما
ن بقیه کاسات عاریات درست است .
این روشها و منشها قطعاً از چگونگی ارزش‌گذاری به زندگی سرچشمه می‌گیرد .
هـ . الگوهای ناهنجار
انسان فطرتاً الگوپذیر است و پیوسته ارزشهایی را در خود مجسم می‌کند و خود را با همان ارزشها می‌سازد ، مسأله الگو در اخلاق اسلامی جایگاه خاصی دارد .
توجه دادن قرآن ، انسان را به پیامبر بعنوان “‌ اسوه حسنه ” و اهتمام بر نمایاندن چهره‌های نیک و بد در جهت توجه دادن به جایگاه الگو در ساختار روحی وانسانی است از این رو هویت ستیزان در پی اقدامهای گسترده در جایگزینی الگوها نیز تلاشی شگرف نموده اند قهرمان سازی ، الگوآفرینی آن چنان در جهت زدایش هویت زن وسیع است که برنامه استعمار بوده است .
ی . خلا‌ءهای درونی
انسان گاه با کمبودهایی که دارد در پی جبران آن به راههایی دست می‌زند . کمبودهای عاطفی در خردسالی و بزرگسالی ، هویت و شخصیت را به شدت دچار کاستی می‌کند آنها اینگونه افراد چون راهنمایان خوبی ندارند . برای جبران آن به شیوه های غیرطبیعی متوسل شده اند و شخصیتی دروغین و بی‌پایه برای خود رقم زده‌اند و اینگونه افراد خواستند که با خودآرایی و خودنمایی نوعی ایجاد شخصیت‌پنداری کنند تا با جلب کردن نظرها و آفریدن جاذبه‌ها ، خلاءها را بپوشانند82 .
علامه سیدشرف‌الدین عاملی بیان کردند : ” لا ینتشر الهدی الا من حیث انتشر الضلال ” ” آنچه را که دشمن انجام داده باید ویران کرد که آنچه را انجام می‌دهند باید سد نمود و آبی را که بر جوی روان بوده و منحرف ساخته‌اند باید بازگرداند .
هجوم فرهنگ غرب و تلاش استعمار به نابودی حجاب
اعتقاد به آزادی غلط و ناآگاهی از آزادی صحیح و معقول
اعتقاد به دست و پاگیر بودن حجاب برای کار و تلاش
دگرگونی ارزشها و اعتقاد کاذب به شخصیت زن
الگوهای دروغین
تقلید کورکورانه و بدون دلیل از جهل و عدم اعتماد به نفس
عدم اعتماد به نفس و کمبود نشات گرفته انسانها را از راه راست منحرف می‌سازد
جایگزین‌ فرهنگهای بیگانه و دور شدن از فرهنگ اصیل اسلام
بی‌محتوایی و عدم استقلال فکری و ضعف تجربه و تحلیلهای عقلی و منطقی
سستی و سهل‌انگاری و زندگی بیمارگونه83

مطلب مرتبط :   دانلود پایان نامه با موضوعاعجاز قرآن، دستور زبان، استعاره و مجاز، علم الدلاله

2.انگیزه های بدحجابی
بدحجابی به شکل امروزی ، در واقع محصول تحولات اروپا و فرهنگ سرمایه‌داری حاکم بر غرب می‌باشد و تنها فرهنگ غربی مؤسس و مروج فرهنگ برهنگی است .
جامعه‌شناسان انگیزه‌هایی را در پیدایش و ظهور پدیده حجاب در جوامع بشری مطرح نموده‌اند که تأثیر ناگواری بر افکار جوانان و زنان غرب زده گذاشته است .
الف . انگیزه روانی و اجتماعی
برخی از جامعه‌شناسان معتقدند که فلسفه اصلی ظهور پیدایش زنان در نبود امنیت جسمی و جنسی زن در اجتماع گذشته خلاصه می‌شود و هر چه به گذشته برمی‌گردیم ظلم و بی عدالتی نسبت به زن بیشتر بوده است و سازمانها و نهادهایی که از حقوق و امنیت زن حمایت کنند و در مقابل متجاوزان که از حریم عفت او دفاع نمایند وجود نداشته است بویژه در جنگها و حملات نظامی که گاهی زنان بیش از اموال و املاک مورد تجاوز جبران‌ناپذیر مهاجمان واقع می شدند و نیز بر میزان ناامنی زن می‌افزوده است حتی در محیط زندگی شهری هم از گشت و گذار در کوچه و خیابان از چشم و دل و دست و زبان ، مردان آرامش نداشتند لذا برای آنکه از تعرض مردان شهوت باره در امان باشند ، حجاب و پوشش را


دیدگاهتان را بنویسید