دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : ابتلاء و تزکیه اخلاقی 

تکه ای از متن پایان نامه :

می‌فرماید «وَ إِنَّکَ لَعَلىَ‏ خُلُقٍ عَظِیمٍ»[1]پس مباحث اخلاقی در قرآن مجید تحت عنوان تزکیه نفس مطرح گردیده می باشد نه تحت عنوان اخلاق[2]

با مطالعه کتب اخلاقی نیز می‌توان به همین نتیجه رسید؛ زیرا در تمامی مباحث کتاب‌های اخلاقی از آیات تزکیه بهره گیری شده می باشد و با سیری در کتب تزکیه نفس مشاهده می‌گردد که مطالب این کتاب‌ها نیز از مباحث مختلف پیرامون فضایل اخلاقی و رذایل اخلاقی تشکیل شده می باشد. چنان‌که بعضی از پژوهشگران بر این باور هستند که در خصوص تربیت معنوی واخلاقی، قرآن کریم از واژه “تزکیه”ومشتقات آن بهره گیری کرده می باشد. بدین ترتیب واژه “تزکیه” فراگیرترین واژه‌ای می باشد که قرآن در مورد تربیت اخلاقی به کار برده می باشد.[3]

هدف اخلاق توحیدی قرآن کریم”قرب الهی وابتغای وجه الله”می باشد چنانکه هدف اصلی تزکیه و تهذیب نفس نیز قرب الهی و دستیابی به فلاح مطلق می باشد، پس مسلک سوم اخلاقی همان تزکیه نفس می‌باشد؛ زیرا که علامه طباطبایی نتیجه مسلک سوم را عبودیت حبی اظهار کرده و بر این باور می باشد که بشر با عبودیت حبی به قرب خداوند متعال می‌رسد.

اخلاق قرآنی به توحید و نفی شرک دعوت می‌کند و منجربه عبودیت محض می‌گردد؛

مسلک اخلاق قرآنی به وضوح مشاهده می‌گردد؛ زیرا که در اخلاق قرآن، بشر هدفی غیر از خود خداوند متعال ندارد واین هدف او را از همه رذائل و ناپاکی‌ها مبرا کرده و به تقوای الهی آراسته می‌کند و در نتیجه او به قرب خداوند متعال نائل می‌گردد و این همان فلاح مطلقی می باشد که بشر‌ها به وسیله تزکیه نفس به آن بشارت داده شده‌اند.

مطلب مرتبط :   دانلود : بررسی تطبیقی جایگاه زن در قرآن و حدیث و فمینیسم با نگاهی به ریشه ها و سیر تاریخی آن

در مسلک قرآنی بشر‌ها از نظر معرفت و طرز تفکر، به گونه‌ای تربیت می‌شوند که زمینه‌های رذائل اعم از: اعتقادی، ملکاتی و رفتاری در وجود آن‌ها از بین رفته و دیگر محل و موضوعی برای رذائل باقی نمی‌ماند؛ به عبارت دیگر در این روش، اوصاف رذیله و خصلت‌های ناپسند، از طریق رفع و پیشگیری از بین می‌رود نه از طریق دفع و درمان؛ یعنی در این روش اجازه داده نمی‌گردد که رذائل در نفس بشر نفوذ کند تا در صدد برطرف کردن آن برآید، بلکه قلب‌ها چنان مملو از علوم، معارف و محبت الهی می‌گردد که دیگر محل و موضوعی برای رذائل اخلاقی باقی نمی‌ماند.

علامه طباطبایی سر طهارت بشر از آلودگی‌ها را در این نکته می‌داند که اساس و مبنای مسلک قرآن کریم، بر مبنای توحید خالص و ناب می باشد که نسخه آن منحصر به نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) و معارف والای قرآن کریم می‌باشد.[4]

بشر در مسلک اخلاق توحیدی قرآن در نهایت به مرحله‌ای می‌رسد که فقط وجه باقی خداوند متعال را می‌طلبد و دیگر نه فضیلتی برای او مطرح می باشد نه رذیله‌ای؛ نه به فواید دنیوی می‌اندیشد و نه به فواید اخروی؛ یعنی هدف او رسیدن به خدای متعال می باشد و رذائل و فضائل اخلاقی به عنوان بشر نیستند بلکه تنها رسیدن به خدای متعال و دستیابی به رضایت خدای سبحان و قرب الهی هدف اصلی می باشد و این هدف، تزکیه را به دنبال خود دارد و بشر از همه آلودگی‌ها پاک گشته و به همه فضائل آراسته می‌گردد.

تزکیه نفس در اصطلاح علم اخلاق، رشد و ارتقاء نفس به وسیله چیزهایی امثال معرفت الله و ایمان به آن و مراقبت و اقدام بر طبق تقوای الهی و زیاد کردن خیرات و برکات و تطهیر نفس از گناهان و شرور و حرام‌ها و تهذیب نفس از رذائل و مفاسد اخلاقی و تربیت نفس طبق فضائل و اخلاق و پاک کردن نفس از روسوبات کفر نفاق ریاء و حسد و… می باشد [5].در واقع تزکیه در اصطلاح علم اخلاق عبارت از پاک کردن و پیراستن نفس از نقایص و صفات رذیله و آراستن آن به صفات پسندیده و چنان

[1]. قلم، 4.

مطلب مرتبط :   پایان نامه : بررسی تطبیقی تفاسیر و قرائت‌های نوین از حکومت اسلامی در آراء و اندیشه‌های دکتر عبدالکریم سروش و آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی

[2]. همان.

[3]. محمد حسن رحیمیان و محمد تقی رهبر، آیین تزکیه، ص20.

[4]. محمد حسین طباطبائی، همان،  ج1 ص375.

[5]. محمد خیر فاطمه، منهج الاسلام فی تزکیه النفس، بیروت: دار الخیر، 1424 هـ. ق، چاپ اول، ص13.

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه