دانلود پایان نامه

جاده و معابر شهری اقدام به رانندگی غیرعادی می نمایند. این قبیل رانندگان اقدام به برخی حرکات نمایشی و تخلفات رانندگی می پردازند که هم خود و هم دیگران را در معرض خطر قرار می دهند.  بی اطلاعی راننده: گاهی رانندگانی وجود دارند که به علت کمبود اطلاعات و ناآگاهی اقدام به انجام تخلفاتی می نمایند که خود از عواقب آن بی اطلاع هستند. در این بحث، رسانه ها و جراید و بالا بردن سطح فرهنگ نقش بسزایی دارد.  عوامل روحی: عوامل روحی فرد را می توان به خشم و عصبانیت، استرس، هیجان، اضطراب و … نام برد به طوریکه راننده در حالت خشم و اضطراب به راحتی تمرکز خود را از دست داده و مرتکب تخلف می شود. در این مورد رفتار راننده از حالت طبیعی خارج شده و دیگر برخود تسلط ندارد بنابراین تخلفی را انجام داده و مهمتر ازآن تصادفی را رقم می زند. رانندگانی که از آموزش بیشتری برخوردار هستند کمتر تخلف کرده وتصادفات انها نیز کمتر بوده است . همچنین مهارت در رانندگی انها باعث شده از وقوع خیلی از تصادفات پیش آمده جلوگیری نمایند . آموزش به رانندگان از اهمیت بالایی برخوردار است و بایستی قوانین راهنمایی و رانندگی با توجه تغییرات که به وجود می اید به انان گوشزد شود .تا در کاهش تصادفات موثر واقع شود . در شهرستان دماوند از طریق پلیس راهور آموزش به رانندگان وسایل نقلیه عمومی انجام گرفته وتاثیرنسبی در کاهش تصادفات داشته،اما با توجه به عدم استقبال حداکثری رانندگان در حد مطلوب اموزشها انجام نگرفته و همین این امر در روند تصادفات وافزایش انها نقش داشته است . در فرم کام تصادفات قریب 80درصد از رانندگان در علل اولیه لزوم آموزش عنوان گردیده است و بیست در صد باقی مانده عدم احساس مسئولیت راننده ذکر شده که نقش آموزش رانندگان به خوبی آشکار است .
6-1-15-2- بررسی وضعیت عابرین پیاده از نظر روشنایی معابر :
بنابراین ایمنی عابران پیاده مقوله ای است که بایستی در کنار خدمات حمل و نقل و ترافیک مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. یکی از مسائلی که در جلوگیری از بروز تصادفات خودرویی با تصادفات پیاده سهم به سزایی دارد تامین روشنایی معابر خواهد بود که در حال حاضر یکی از اجزای لاینفک هر سیستم حمل و نقل است که به منظور تامین روشنایی و دید کافی رانندگان، تاکید ویژه ای بر طراحی، تامین نگهداری آنها  وجود دارد که وجود روشنایی مناسب در شرایط کمبود نور و به خصوص شب ها می تواند موجبات ارتقای ایمنی مسیر را فراهم آورد که نیاز برای روشنایی معابر بیشتر در محیط شهری اهمیت پیدا می کند. روشنایی معابر درون شهری باعث عملکرد ایمن تر ترافیک در خیابان خواهد شد و محیط ایمنی را برای رفت و آمد عابران پیاده فراهم خواهد کرد. از دیگر مزایای روشنایی معابر درون شهری می توان به استفاده بیشتر از نواحی تجاری در هنگام شب و افزایش امنیت ترافیکی را برای کاربران راه در محدوده این مراکز دانست و در نتیجه هدف اصلی روشنایی راه را می توان تامین دید مناسب برای کاربران متفاوت راه قلمداد کرد .وجود روشنایی مناسب نه تنها باعث کم شدن خطر تصادف ترافیکی می شود بلکه شدت آن را نیز کاهش می دهد.خیلی از معابر شهری به دلایل مختلف فاقد روشنایی لازم هستند و در شب ها از لحاظ دید برای رانندگان ایجاد مشکل می نمایند . تردد عابرین پیاده در این مکان ها و عدم رویت انها توسط رانندگان موجب تصادف شده ودر خیلی از موارد بعد از تصادف نیز قابل رویت نیستند ومورد بر خورد مجدد قرار می گیرند . آمار تصادفات دماوند نشان میدهد از مجموع تصادفات عابرین پیاده تعداد 109 فقره تصادف در روز و تعداد 61 فقره در شب بوقوع پیوسته است .یعنی حدود یک سوم این تصادفات در شب بوده و این امار بالا عدم روشنایی محل تصادف را گوشزد می کند . ( امار تصادفات پلیس راهور دماوند ، 1393)
2-15-2-عوامل درونی :
1-2-15-2–وضعیت عابرین پیاده 🙁 جسمانی ، رنگ لباس ، سن ، جنسیت ،تحصیلات، نوع گواهینامه ، شرایط جوی). در میان سه عامل انسان و راه و وسیله نقلیه که در رانندگی و بروز تصادفات به‌عنوان عوامل سه‌گانه ترافیک شناخته شده‌اند، انسان تنها عامل هوشمند است که می‌تواند از راه و وسیله نقلیه به هر شکلی که باشد بهره بجوید؛ اما در عین حال حدود 70درصد عوامل بروز تصادفات، عامل انسانی است. بنابراین توجه به عامل انسانی و آموزش و بازآموزی و به روز رسانی آموزش‌ها و دانستنی‌های آنها در بالا بردن سطح آگاهی و رشد فرهنگ ترافیک جامعه و رانندگان اهمیت بسیاری دارد.رانندگان وسایل نقلیه و عابرین پیاده از عوامل انسانی به شمار می روند که در تصادفات نقش اساسی دارنند . لذا مولفه های مربوط به انها بشرح ذیل مورد بررسی قرار می گیرند
2-2-15-2-بررسی وضعیت جسمانی عابرین پیاده :
شرایط فیزیکی مناسب و مطلوب ، هوش سرشار ،سرعت انتقال مناسب در مواقع خطر از ویژگی های جسمانی هر فر د است که می تواند با وجود این خصوصیات در حوادث ترافیکی قدرت عکس العمل موثر داشته وکمتر دچار صدمات گردد . اما وجود نقص جسمانی مانند بینایی ،شنوائی ، درک و شعور ، عدم هماهنگی اعضای بدن، قد ووزن مناسب، نقص دست و پا در عابرین می تواند فرد را در مقابل تصادفات ناتوان کند و قدرت جلو گیری از صدمات را از او بگیرد .در بین عابرین پیاده افرادی هستند که از توان جسمانی مناسبی برخوردار نبوده و بعلت نقص در سیستم بدن خود قادر به استفاده از بعضی از تجهیزات مانند پل های غیر مکانیزه نیستند و به ناچار از عرض خیابان استفاده می نمایند . ویا در هنگام پیا
ده روی از اجسام کمکی، کمک می گیرند . اینگونه افراد به دلیل ناتوانی جسمانی قدرت عکس العمل در مقابل خطرات رانندگی نداشته و اکثر ا قربانیان حوادث ترافیکی هستند . در تصادفات به وقوع پیوسته در شهرستان دماوند برابرکروکی های ترسیمی تعداد 5 مورد از تصادفات مربوط به افرادی بوده که دچار نقص جسمانی بوده و ناتوانی جسمانی انها باعث بروز حادثه گردیده است. پس می توان نتیجه گرفت وضعیت جسمانی افراد تاثیر زیادی در حوادث ترافیکی دارد .
3-2-15-2– بررسی وضعیت جسمانی رانندگان :
از مهمترین مولفه های رانندگی ، داشتن اعضای سالم است . اگرچه خیلی از افراد با وجود داشتن نقص دستها ویا پاها امکان رانندگی برای انها فراهم گردیده است . ولی به دلیل عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از نقص جسمانی در زمان مواجه با خطر مو جبات تصادف را فراهم می نمایند . وضعیت جسمانی رانندگان از نظر جسمانی، نقص جسمانی، خصوصیات فنی ،خصوصیات اخلاقی و اختلالات بینایی ،اختلالات شنوایی ،اختلالات تنفسی ، اختلالات نورولوژیکی ( مغز و اعصاب ) ،اختلالات حرکتی اندامهای فوقانی و تحتانی ، اختلالات عصبی ، عضلانی ، اختلالات قلبی و عروقی ، اختلالات ناشی از مصرف دارو و اختلالات روحی و روانی ( اعصاب و روان ) همگی از جمله عواملی هستند که قابل بررسی و در افزایش تصادفات نقش دارنند. تعدادی از تصادفات بین وسایل نقلیه و عابرین در ساعات شب به وقوع می پیوند . تاریکی محل و عدم رویت عابر زمینه ساز تصادف می گردد . و این عدم دید راننده را می توان در پوشش و رنگ لباس عابرین جستجو کرد . رنگ های تاثیر گذار در قابلیت دید به دو دسته تیره و روشن تقسیم می گردنند. لباس هایی با رنگ تیره که عابرین بر تن می نمایند کمتر قابل دیدن هستند و بیشتر در معرض خطر قرار دارنند .اما کسانی که لباس سفید بر تن دارند بوسیله باز تاب نور لباس از روشنایی کافی بر خوردار بوده و رانندگان به خوبی در نقاط تاریک آنها را رویت می نمایند . که این روش تاثیر بسیار زیادی در کاهش تصادفات عابرین پیاده دارد . در شهرستان دماوند از تعداد 170تصادف عابرین پیاده که بوقوع پیوسته برابر اطلاعات بدست آمده در کروکی های ترسیم شده تعداد 80 نفر لباس تیره و 50 نفر لباس روشن بر تن داشته و مابقی بصورت نامعلوم ثبت شده است . با توجه به افزایش پوشش رنگ لباس تیره در بین عابرین تاثیر ان به خوبی مشخص است . ( آمار تصادفات پلیس راهور دماوند ، 1391،1392)
4-2-15-2-بررسی وضعیت عابرین پیاده از نظر سن :عابرین کم سن و یاافراد با کهولت سن بالا بیشتر در معرض خطر تصادف قرار دارند . زیرا این افراد از قدرت تحرک کمتری برخوردار هستند . و یا در کودکان بعلت بازیگوشی در خیابان و توجه به اطراف خود ویا دویدن از عرض خیابان و عبور از بین وسایل نقلیه ، بیش از سنین دیگر در معرض خطر هستند . به استناد مندرجات کروکی های ترسیمی راهور دماوند از 10سالگی تا 30 سالگی و 50تا 70سالگی بیشترین سن عابرین پیاده ای بوده که تصادف نموده اند . با این وجود و بر اساس این امار کودکان و افراد جوان و افراد پیر بیشتر در معرض تصادف هستند . ( امار تصادفات پلیس راهور دماوند ، 1393)
5-2-15-2- بررسی وضعیت رانندگان از نظر سن انها :
رانندگان جوان به دلیل ریسک پذیری بالا و قضاوت خوش بینانه و افراط در توانایی رانندگی خود،درجه بالاتری از خطر در حین رانندگی را می پذیرند. بنابراین بیشتر در معرض خطر تصادف هستند و خطاهای بیشتری درحین رانندگی مرتکب می شوند . رانندگان جوان زیر 20 سال در مقایسه با رانندگان مسن تر ،توانایی کمتری در ارزیابی خطرهای حین رانندگی دارند و رانندگی پرخطردر آنها بیشتر بوده است از طرفی مطالعه دیگری نشان داده که در سنین بالاتر کاهش توانایی شناختی یا نقص بینایی رخ میدهد که زمان مورد نیاز برای واکنش را افزایش میدهد در نتیجه این مشکل امکان بروز تصادف برای افراد مسن بیشتر میشود . همچنین زنان جوان،ایمن تر از مردان جوان رانندگی می کنند، با بررسی بعمل امده از اطلاعات کروکی های ترسیمی پلیس راهور دماوند 79نفر از رانندگان که با عابرین پیاده تصادف کرده اند دارای سن 20تا30 سال دارنند و 75نفر سن 30تا50 سال سن دارند . در نتیجه بیشترین تصادفات به وقوع پیوسته دربین جوانان و میانسالان بوده است. ( امار تصادفات پلیس راهور دماوند ، 1393)
6-2-15-2- بررسی وضعیت عابرین پیاده از نظر جنسیت :
با توجه به ساختار بدنی زنان و مردان و قدرت تحرک انها در مقابله با خطرات ، وهمچنین نوع پوشش آنها در هنگام تردد در معابر و محدودیت انها ، به نظر میرسد مردان بیشتر در معرض تصادف قرار دارند. با بررسی کروکی های تصادفات عابرین شهرستان دماوند از مجموع 170فقر ه تصادف به بوقوع پیوسته از نظر جسیت تعداد 108 نفر مرد و تعداد 62 نفر زن بوده اند . می توان نتیجه گرفت که مردان بیشتر با توجه وضعیت های خاص در این شهرستان با خطر تصادف مواجه هستند . (امار تصادفات پلیس راهور دماوند ، 1393)
7-2-15-2- بررسی وضعیت رانندگان از نظر جنسیت آنها :
در رابطه با پژوهش هایی که در داخل کشور در مورد تفاوت های جنسیتی در تصادفات رانندگی و رابطه جنسیت باتصادفات رانندگی صورت گرفته است نتایج متناقضی به دست آمده است به طوری که بعضی از پژوهش ها از عدم رابطه و بعضی دیگر نشان می دهند که نرخ تصادفات رانندگی در مردان بالاتر است. بعضی از پژوهش ها عنوان کرده اند که الگوی تصادفات و رانندگی در مردان و زنان متفاوت است. در بعضی از پژوهش ها عنوان شده که مردان دو برابر بیشتر از زنان
در هر سال تصادف دارندو سه برابر بیشتر بعد از نوشیدن  الکل تمایل به رانندگی دارند،کمتر کمربند می بندند و بیشتر رانندگان عصبانی را مردان تشکیل می دهند. در عوض زنان بیشتر به علت اختلال در ادراک فضایی و موقعیت یابی تصادف می کنند و در کل اعتماد به نفس رانندگی انها پایین است. ( طهماسبی ،جوادی ،1391 :2) بررسی تصادف، نشان می دهد نرخ تصادف درهر دو جنس زیاد است، اما الگوی تصادفات رانندگان زن و مرد با یکدیگر متفاوت است. و هم چنین مردان و زنان در عدم رعایت فاصله مناسب با خودروی جلویی و نیز عدم رعایت سرعت مجاز مشابه هم هستند و تفاوت مهمی با یکدیگر ندارند. اما در حوزه مورد مطالعه قریب 125نفر از رانندگانی که تصادف نموده اند مرد هستند و تعداد45 نفر از انها زن هستند .پس بیشترین امارتصادفات عابرین پیاده و وسیله نقلیه مربوط به مردان است
8-2-15-2- بررسی وضعیت عابرین پیاده از نظرتحصیلات :
با توجه به اینکه هرچه میزان تحصیلات فرد بالاتر باشد از اندوخته علمی و آموزش های بهتری برخور دار است . و از قوانین راهنمایی و رانندگی درک عمیق تری دارد .و تبعیت وی از قوانین بهتر است .در نتیجه خود را مقید به به عبور از مکانهای امن می نماید که همین امر باعث کاهش تصادف می گردد.
9-2-15-2-بررسی وضعیت رانندگان از نظرتحصیلات :
میزان تحصیلات رانندگان با وقوع تصادفات وتخلفات رابطه موثری وجود دارد . هر چه میزان سواد وعلم رانندگان بیشتر باشد . انحراف انها به تخلفات رانندگی کمتر در نتیجه رعایت مقررات باعث کاهش تصادفات می گردد . تحقیقات نشان داده افرادی که از مدارک تحصیلی بالاتری برخوردار هستند بیشتر از قوانین تبعیت کرده و تصادفات انان نیز کمتر بوده است .افزایش سطح تحصیلات بر کاهش تخلفات آنها و در نتیجه تصادف موثر است. دارندگان تحصیلات دبیرستانی (دیپلم) بیشترین فراوانی را داشتند .در بررسی کروکی ها از تعداد 170فقره تصادف بوقوع پیوسته 60نفر از رانندگان دارای تحصیلات دیپلم و40 نفر مدرک پایین تراز دیپلم داشته اند . و تعداد 30نفر مدرک تحصیلی فوق دیپلم داشته اند . در نتیجه رانندگان با مدرک تحصیلی پایین تر از دیپلم بیشرین امار تصادف را به خود اختصاص داد ه اند که بایستی تو جه خاصی به بحث ارتقا علم و اگاهی رانندگان شود. ( امار تصادفات پلیس راهور دماوند ، 1393)
10-2-15-2- بررسی وضعیت رانندگان از نظر نوع گواهینامه :
در بررسی کروکی های ترسیمی توسط کارشناسان تصادفات راهور دماوند از مجموع 170فقره تصادف به بوقوع پیوسته تعداد 54 نفر دارای گواهینامه ب-1 بوده اند . که از رانندگانی هستند جدیدا وارد عرصه حمل و نقل شده اند . تعداد 77نفر دارای گواهینامه پایه دوم و تعداد11 نفر پایه یکم که از رانندگان با تجربه کافی در رانندگی هستند ،. همچنین تعداد 28 نفر فاقد گواهینامه رانندگی بوده اند . لذا نتیجه گرفته می شود که بیشترین تصادفات مربوط به رانندگان گواهینامه پایه دوم و ب-1 می باشد که نشان از ان دارد روند صدور گواهینامه به شکل اساسی انجام نمی گیرد . ( امار تصادفات پلیس راهور دماوند، 1393)
11-2-15-2- بررسی وضعیت رانندگان از نظر شرایط جوی :
شرایط جوی نیز از جمله عواملی است که در وقوع تصادفات عابرین پیاده نقش اساسی دارند . در اکثر مواقع ، عابرین در زمان بارندگی ویا لغزنده بودن سطح معابر در حاشیه راه ها و یا در طول خیابان و حتی در سطح سواره رو اقدام به تردد می نمایند که لغزندگی سطح معبر باعث می شود رانندگان قادر به کنترل

مطلب مرتبط :   دانلود پایان نامه مدیریت در موردتوسعه گردشگری

دیدگاهتان را بنویسید