دانلود پایان نامه

حرفه‌ای چند رشته‌ای و یا فرا رشته‌ای تلقی می‌شود که در ارتباط با سایر حرفه‌ها و علوم همچون جامعه‌شناسی، جغرافیا، اقتصاد، معماری و موارد دیگر قرار می‌گیرد. برنامه ریزی شهری و منطقه‌ای شامل شاخه‌های مختلفی همچون آمایش سرزمین، برنامه‌ریزی حمل و نقل، برنامه‌ریزی کاربری زمین، برنامه‌ریزی محیطی و موارد دیگر می‌شود که هر کدام از آنها نقش اساسی در حمل ونقل وکاهش حوادث ترافیکی دارنند . ( پور محمدی ، 1387 : 1)

1-12-2-اهداف برنامه‌ریزی شهری :
متمرکز کردن منابع، ایجاد فرصتهای مناسب برای شهرهای متوسط، کمک به شهرهای کوچک و مناطق روستایی و تدوین سیاستهای توسعه منطقه‌ای، توسعه شهر ،شکل دهی به محیط زیست ،ارتقا کیفیت زندگی شهری ، توسعه حمل ونقل پایدار ،استفاده بهینه از کاربری زمین ، گسترش مراکز خدماتی ورفاهی واداری در چهار گوشه شهر به جهت جلو گیری از تردد به هسته مرکزی شهر . همگی از اهداف برنامه ریزی شهری به شمارمی روند .(احدی ،نادری ،1392: 2-4)

2-12-2- طراحی معابر شهری :
طراحی مناسب معابر درون شهری به منظور سهولت در رفت وامد ورسیدن کم هزینه ودر کوتاه ترین زمان ممکن به مقصد انجام می پذیرد که دارای شاخصه های متعددی است که نمونه ای از آنها به شرح ذیل است :1- تاثیر نوع تسهیلات و توسعه محیط اطراف ان .(جریان منقطع یا غیر منقطع ،ترافیک دو جهته با جدا کننده) 2- مسیر خطهای عبور و موانع جانبی .(عرض خطها، فاصله طولی ،عرض شانه ) 3- سرعت طرح (سطح سرویس راه ) 4- نوع منطقه (هموار ،کوهستانی ، تپه شرایط ترافیکی (انواع وسایل نقلیه ) (ستایش ولی پور ،1385 : 240)
13-2- آمار تصادفات :
1-13-2- امار تصادفات در دنیا : روزانه 3400 نفر به علت حوادث ترافیکی فوت میکنندکه نوجوانان،سالمندان،عابرین پیاده و دوچرخه سواران مهمترین گروه آسیب پذیر هستند.88 کشور جهان که تقریباً 600000000/1 نفر از جمعیت کره زمین را دارند از 2007 تا 2010 توانستند مرگ و میر را کاهش دهند و 87 کشور افزایش مرگ و میر داشتند.
نوع کشور
جمعیت
مرگ و میر ترافیکی
وسیله نقلیه
کشورهای بادرآمدمتوسط

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

72%
80٪
52٪
کشورهای با درآمد کم
12%
12٪

کشورهای با درآمد بالا
16%

47٪
-240000/1 نفر سالیانه در دنیا فوت می کنند . 20 تا 50 میلیون نفر دچار آسیب و صدمه می شوند . -59 درصد از مرگ و میر ها در گروه سنی 44-15 ساله اتفاق افتاده است . -دهه 2011 تا 2020 دهه اقدام برای افزایش ایمنی جاده ها از طرف سازمان ملل نامگذاری شده است . 88 درصد از مرگ و میر های ترافیکی در کشورهای با درآمد کم و متوسط اتفاق افتاده است که فقط 53درصد از وسائط نقلیه را دارا می باشند . ( منطقه مدیترانه شرقی و افریقا )- نیمی از مرگ و میر ها در عابرین پیاده ، موتورسوارها و دوچرخه سوارها می باشد . – علت اصلی مرگ و میر در افراد 29-15 ساله حوادث ترافیکی می باشد . – چنانچه اقدامی در زمینه کنترل حوادث ترافیکی تا 2020 صورت نگیرد مرگ و میر به 9/1 میلیون ونهصد هزار نفر خواهد رسید  یعنی 53 درصد رشد خواهد کرد. – تنها 28 کشور که 7 درصد جمعیت جهان یعنی 416 میلیون نفر جمعیت دارند قوانین جامع در مورد تمام 5 عامل خطرحوادث ترافیکی ( سرعت ، مصرف الکل در هنگام رانندگی ، کلاه ایمنی درموتورسواران ، کمر بند ایمنی و صندلی کودک ) را به اجرا گذاشته اند . – حوادث ترافیکی بین 3-1 درصد از درآمد ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است . – بیش از 77 درصد کل مرگ و میر ها در مردان اتفاق می افتد . مرگ و میر در مردان جوان زیر 25 سال سه برابر زنان در همین گروه سنی می باشند1.
————————————————————————————-
( گزارش سال 2013 ،سازمان جهانی بهداشت: ezak.blogfa.com./ )1-
2-13-2- بررسی آمار تصادفات تعدادی از کشور ها :
آمار نشان می‌دهد یک پنجم کل قربانیان حوادث رانندگی در جهان در سال گذشته میلادی که مجموع آنها یک میلیون و ۲۴۰ هزار نفر بود، پیاده بودند. (سازمان بهداشت جهانی، 1392) .سال گذشته ۳۸ درصد کل عابران کشته شده در حوادث رانندگی در جهان را ساکنان قاره آفریقا تشکیل می‌دادند که به این ترتیب بالاترین درصد عابران قربانی حوادث رانندگی در قاره آفریقا مشاهده می‌شود. در برخی کشورهای آفریقایی مانند لیبریا، دو سوم کل قربانیان حوادث رانندگی را عابران پیاده تشکیل می‌دهند.کمترین درصد عابران قربانی حوادث رانندگی در جهان در کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا به ثبت رسیده است، به گونه‌ای که عابران در این کشورها فقط ۱۲ درصد کل کشته شدگان در حوادث رانندگی را تشکیل می‌دهند (سازمان جهانی بهداشت ، 1392)
3-13-2- لیست کشورهایی که بیشترین میزان تلفات سالانه را دارند اشاره می کنیم.
1- برای مثال هر ساله در انگلیس 4 نفر در میان هر 100000 نفر به علت تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند. ( تلفات رانندگی دنیا: مجله بهار ،1391)
2. چاد – 29 نفر
بیش از 400000 کیلومتر جاده این کشور کوچک افریقایی جمعیتی 11 میلیونی دارد. بیش از 50 درصد جمعیت این کشور زیر 14 سال سن دارند. یک پنجم جمعیت نیز بین 17 تا 24 سال سن دارند که بیشترین جمعیت رانندگان این کشور را تشکیل می دهند. چاد کشوری فقیر بوده و نامناسب بودن زیر ساخت ها و جاده ها یکی از دلایل اصلی آمار بالای تلفات رانندگی در این کشور است.
3-عمان – 30 نفر
این کشور ساحلی در همسایگی امارات متحده عربی کمی کوچکتر از ایالت کنزاس امریکا است بیشتر جاده های این کشور از مسیر صحرا و بیابان عبور می کنند و اکثرا پوشش آسفالت مناسبی ندارند. علاوه بر جاده های نامناسب یکی دیگر از دلایل آمار بالای تصادفات جاده ای منجر به مرگ با دمای تابستانی و طوفان های شن است.
4- گینه بیسائو – 2. 31 نفر
این کشور در غرب افریقا در همسایگی سنگال و گینه تنها 7. 1 میلیون نفر جمعیت دارد. در بیشتر مواقع رانندگان عصبانی و با عجله هستند مدام به زبان پرتقالی فریاد می زنند. تنها 7 درصد جمعیت این کشور به سن 55 سالگی می رسند.
5-نیجریه – 7. 33 نفر
تنها 1. 6 درصد از جمعیت این کشور بالای 55 سال عمر دارند و متوسط سن افراد 18 سال است. آمار بالای تلفات رانندگی تنها دلیل مرگ و میر در این کشور نیست بیماری های واگیردار مانند ایدز ، خشونت بالا و کمبود بهداشت عمومی از دیگر عوامل مرگ و میر بالا در این کشور است.
6-ایران – 1. 34 نفر
متوسط سن در ایران 28 سال بوده و 10 درصد مردم این کشور بالای 55 سال سن دارند. در مقایسه با کشورهای دیگر موجود در لیست این مساله مشخص می شود که نسبت بین سن و تعداد تلفات حوادث جاده ای تنها فاکتور مؤثر نیست. نحوه رانندگی، امنیت خودروها و وضعیت زیرساخت جاده ها نیز در این آمار مؤثر است.
7-ونزوئلا – 2. 37 نفر
یکی از مواردی که تمام کشورهای موجود در این لیست یکسان است آب و هوای گرم و معتدل است. خودروها در آب و هوای گرم و معتدل بیشتر از آب و هوای سرد دوام می آورند. ونزوئلا نیز مملو از خودروهای قدیمی و تقریبا از کار افتاده است. تأمین قطعات نیز بسیار مشکل است. تصادفات به دلیل فرسودگی بیش از حد خودروها از دلایل اصلی تلفات سوانح رانندگی در این کشور است.
8- تایلند – 1. 38 نفر تایلند یکی دیگر از کشورهای موجود در لیست با آب و هوای شرجی است که در استانداردهای امنیتی به خوبی در مورد جاده ها و خودروهای این کشور رعایت نمی شود. به همین دلیل نیز این کشور سابقه بدی در حوادث جاده ای خطرناک دارد که در بیشتر مواقع به جراحت و مرگ ختم شود.
9 – جمهوری دومینیکن – 7. 41 نفر
طبق گزارشات قوانین راهنمایی و رانندگی تا حدود زیادی در این کشور رعایت نمی شود. اکثر رانندگان به چراغ قرمز اعتنایی ندارند و گردش به چپ و راست و از ن
گاه رانندگان در هر زمانی امکان پذیر است. در این کشور گفته می شود بوق خودرو بیشتر از ترمزهای آن مورد استفاده قرار می گیرد. ( تلفات رانندگی دنیا: مجله بهار ،1391)
4-13-2- امار تصادفات در ایران
    تصادفات رانندگی در حالی هشتمین عامل مرگ و میر در دنیا محسوب می شود که کشور ما با اختصاص 28 درصد کشته های تصادفات رانندگی، دومین عامل مرگ و میر در ایران را از آن خودکرده است.  سالانه هزارنفر عابر پیاده در حالی قربانی تصادفات رانندگی می شوند که این موضوع زنگ خطر بی دفاع بودن پیاده ها در تصادفات رانندگی و لزوم اقدامات پیشگیرانه برای ارتقای سطح سلامت این گروه از شهروندان را بیش از پیش برای مسئولان گوشزد می کند. 28 درصد موارد مرگ و میر ناشی از تصادفات در کشور مربوط به عابران پیاده است در حالی که این آمار دنیا22درصداست. (محمدی:1392 ،17-92). در دنیا به ازای هر یکصد هزار نفر ده تا 30 نفر به علت تصادف جان خود را از دست می دهند در حالی که در ایران این آمار به 30 تا 40 مورد مرگ به ازای هر یکصد هزار نفر رسیده است. عابران پیاده از رکورد جهانی هم جلو زدند. آنها با ثبت آمار 28 درصدی کشته های تصادفات رانندگی در کشور از آمار 22 درصدی جهان هم پی افتادند . فراوانی تعداد خودروها را در وقوع تصادفات رانندگی بی تاثیر می داند و معتقد است که میزان خودروهای کشورهای با درآمد بالا، 50 درصد خودروهای کل دنیاست، اما مرگ و میر ناشی از تصادف آنهافقط8درصداست (محمدی،1392: 1،92)
5-13-2- امار تصادفات ویژه شرق استان تهران (لازم به ذکر است شهرستان دماوند از نظر چارت سازمانی زیر مجموعه پلیس راهور ویژه شرق تهران است . پلیس راهور ویژه شرق تهران شامل شهر های ورامین ، پاکدشت، قرچک ، پیشوا ، دماوند ،پردیس ، فیروزکوه می باشد . برابر آمار تصادفات ویژه شرق تهران ، کل تصادفات بوقوع پیوسته در سال 1391در شهرهای تابعه پلیس راهور ویژه شرق که قبلا اسامی آنها قید گردیده تعداد 2416فقره بوده که از این تعداد 820فقره تصادف جرحی وتعداد 169 فقره تصادف فوتی بوده است . همچنین سهم تصادفات عابرین پیاده از این تعداد 75فقره فوتی است . که این آمار نشان می دهد تقریبا یک سوم تصادفات فوتی مر بوط به عابرین پیاده است .. در سال 1392درحوزه پلیس راهور ویژه شرق تعداد 3068 فقره تصادف ثبت گردیده که از این تعداد 1181فقره تصادف جرحی و137 فقره تصادف فوتی بوده است . سهم تصادفات عابرین پیاده 60 فقره فوتی است که که این آمار نشان می دهد 50درصد تصادفات فوتی مر بوط به عابرین پیاده است . لذا با توجه به آمار های بالا در سال 1392نسبت به سال 1391 از نظر تصادف فوتی با 15 فقره کمتر کاهش داشته اما در همین زمان از نظر تصادفات جرحی تعداد 361 فقره افزایش نشان می دهد که معادل 8 درصد کل تصادفات است . تصادفات فوتی عابرین پیاده در سال1392 نسبت به سال 1391 با تعداد 15 فقره کاهش نشان می دهد . که این امر بواسطه حضور پلیس راهور و ارائه راهکارهای اساسی و اصلاح هندسی نقاط حادثه خیز بوده است ولی از نظر تصادفات عابرین پیاده افزایش نشان می دهد . پلیس راهور ویژه شرق تهران در سال 1390از استان تهران به مرکزیت کرج انتزاع یافته لذا آمار 1389 دردسترس نبود است .(آمار تصادفات راهور شرق تهران ،1393 )
6-13-2-امار تصادفات در دماوند
بررسی آمار تصادفات عابرین پیاده شهرستان دماوند :
بابررسی دفاتر ثبت تصادفات و کروکی های ترسیمی موجود در پلیس راهور دماوند در مجموع تعداد 1200 فقره تصادف اعم از فوتی ، جرحی ، خسارتی به تفکیک ذیل در سالهای 1391و1392 به وقوع پیوسته است : در سال 1391 تعداد 520 فقره تصادف بوقوع پیوسته که از این تعداد 15 فقره فوتی ، تعداد 78 فقره جرحی ، تعداد 427 فقره خسارتی بوده است .در سال 1392 تعداد 680 فقره تصادف بوقوع پیوسته که از این تعداد 19 فقره فوتی ، تعداد 92 فقره جرحی ، تعداد 569 فقره خسارتی بوده است .کل تصادفات عابرین پیاده در این مدت 170 فقره بوده است .در سالهای 1389و1390 تعداد کل تصادفات 1400 فقره ثبت شده است. تصادفات عابرین پیاده 115فقره بوده است . که نشان میدهد در سالهای 1391و1392تصادفات عابرین پیاده حدود 55فقره بوده که تقریبا 52در صد افزایش داشته است با توجه به جمعیت 150000 نفری این شهر، وقوع این تصادفات آمار بسیار بالایی است . (آمار تصادفات پلیس راهور دماوند ،1393) )مانننتت
14-2- نقش پلیس و اجرای قانون :
همچنان که گفته شد، پلیس راه و راهور به عنوان مرز تعامل حکومت و مردم، به نوعی ویترین حکومتی نیز تلقی می شود. چگونگی این تعامل و رعایت احساس رضایت شهروندان وحقوق شهروندی ایشان، حفظ کرامات اخلاقی در مراوده با آن ها و نیز رعایت رفتار عادلانه نسبت به متخلفین، اولین رمز گسترش قانون گرایی و توسعه فرهنگ صحیح ترافیکی در بین شهروندان است. چرا که رعایت این پارامترها در تغییر نگرش شهروندان به حکومت وتکوین نگرش عادلانه و اخلاق گرا بدان، تأثیر مستقیم و به سزایی را باقی می گذارد و این خود به توسعه رفتارهای امن ترافیکی منجر خواهد شد.اما پلیس اگر چه می تواند و باید به ایفای نقش کنترل و فرماندهی دیگر سامانه هایدخیل در ترافیک را بعهده داشته باشد، ولی امنیت ترافیکی در سایه پذیرش هر کدام ازدیگر ارگان های حکومتی از سهم مشارکت و مسئولیت و وظیفه و تقسیم کار ملی فراهم خواهد آمد.(روحانی ، 1388: 84) . پلیس مقررات ترافیکی تناسب خویش را ازنظر ایجاد مسئولیت مدنی و ایفای نقش بازدارندگی ازتخلفات را از دست داده اند. نمونه ای از این واقعیت ، حمایت نادرست قانون از تخلفات عابرین و امکان فراوان سوء است
فاده توسط آن ها و در نتیجه عدم امکان توسعه عدالت اجتماعی می باشد. ناهمخوانی مجازات ها و ضعف تناسب آن ها با شدت تخلفات از دیگرمصداق هایی است که باعث می شود برای عامل انسانی در حوادث ترافیکی کشور سهمی بالاتر از 70 درصد را قائل شد.مجری قانون موظف است بر اساس قوانینِ تدوین یافته و پس از آن که قانون گذار روابط ترافیکی انسان ها را تعیین نمود، بر اساس آن ها روابط ترافیکی را تنظیم نموده و بدین ترتیب نظم وامنیت و عدالت را تضمین بخشد. تنظیم روابط، و این مهم فقط در سایه رعایت عدالت در اجرا امکان پذیر خواهد شد. هم اکنون مجریان

مطلب مرتبط :   دانلود فایل پایان نامهعدالت سازمانی


دیدگاهتان را بنویسید