دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : ابتلاء و تزکیه اخلاقی 

تکه ای از متن پایان نامه :

در یک تقسیم بندی کلی، می‌توان ابتلاء را به دو گونه تقسیم نمود: 1- دینی و شرعی 2- طبیعی و انسانی، و خود طبیعی و انسانی یا خیر و نیکی می باشد و یا شر و بدی:

«وَ بلَوناهُم بِالحَسَناتِ وَ السَّیئاتِ…» [1]

«وَ نَبلوَکُم بِالشَّر وَ الخَیرِ فِتنَهً…»[2]

این تقسیم براساس ظاهر می باشد یعنی آن‌چه که ظاهرا مردم آن را خوب و بد می‌دانند، مانند مال که مردم آن را نیک پنداشته و فقر را بد می‌انگارند، در حالی‌که اگر از این ابتلائات با سربلندی بیرون بیایند، در هر صورت حسنه می باشد و اگر شکست بخورد شکستی بزرگ می باشد.

در قرآن و سنّت از وسایل و ابزار مختلفی به مقصود ابتلاء بشر نام برده شده که ما در این‌جا به اهمّ آن‌ها اشاره خواهیم نمود:

2-6-1. دینی و شرعی

به عنوان نمونه به بعضی از تکالیف شرعی که ابزار آزمایش الهی هستند اشاره می‌گردد:

«وَ لکِن لِّیَبلُوَا بَعضَکُم بِبَعضٍ وَ الَّذِینَ قُتِلُوا فیِ سَبِیلِ اللهِ فَلَن یُضِلَّ أعمَالَهُم»[3]، ولیکن (با این جنگ کفر وایمان) می‌خواهد شما را به یک دیگر امتحان کند و آنان که در راه خدا کشته شوند خدا هیچگاه اعمالشان را تباه و ضایع نمی‌گرداند. مرحوم طبرسی در تفسیر این آیه می‌نویسند:«ای لیمتحن بعضکم ببعض فیظهر المطیع من العاصی و المعنی أنه لو کان الغرض زوال الکفر فقط لأهلک الله سبحانه الکفار بما یشاء من أنواع الهلاک و لکن أراد مع ذلک أن یستحقوا الثواب و ذلک لا یحصل إلا بالتعبد و تحمل المشاق»[4]، یعنی دستور به جنگ و جهاد برای این می باشد که شما را به یکدیگر بیازماید و مطیع و عاصی مشخص گردد.

مطلب مرتبط :   پایان نامه با عنوان بررسی تطبیقی جایگاه شهادت شهود در فقه امامیه و حقوق کیفری ایران

پس خداوند مؤمنین را بدون این که در میدان جنگ حاضر شوند و با کفار رو به رو گردند و از جان گذشتگی و فداکاری کنند ثواب و پاداش عطاء نمی‌کند، همان طور که در سوره آل عمران می‌فرماید: «مَّا کاَنَ اللهُ لِیَذَرَ المُؤمِنِینَ عَلَی مَا أنتُم عَلَیهِ حَتیَ یَمِیزَ الخبِیثَ مِنَ الطَّیِّبِ»[5]، خدا بر آن نیست که مؤمنان را بر این [وضعی] که شما بر آن قرار دارید [که منافق از مؤمن، و خوب از بد مشخص و معلوم نیست] واگذارد، [بر آن می باشد] تا پلید را از پاک [به سبب آزمایش‌های مختلف] جدا سازد.

2-6-1-1-4. حج

زیارت کعبه‌ای که در سرزمین خشک و سوزان قرار دارد و نیز اعمال خاصی دارد که با این موقعیت جغرافیایی، طاقت فرساست. پس انجام این فریضه الهی در آن مکان و با آن وظائف خاص، امتحان خداوند می باشد تا درجه اخلاص مردم معلوم گردد و البته در برابر این امتحان بزرگ، اجر و ثوابی عظیم می باشد. چنان که امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمودند: «کُلَّمَا کَانَتِ البَلوَی وَ الِاختِبَارُ أعظَمَ کَانَتِ المَثُوبَهُ وَ الجَزَاءُ أجزَل»[6]، یعنی هرچه امتحان و آزمایش سخت تر باشد ثواب و پاداش بیشتر می باشد.

قرآن از زبان حضرت حضرت ابراهیم (علیه السلام) می‌فرماید:«رَبَّنَا إِنی أسکَنتُ مِن ذُرِّیَّتِی بِوَادٍ غَیرِ ذِی زَرعٍ عِندَ بَیتِکَ المُحَرَّمِ رَبَّنَا لِیُقِیمُوا الصَّلَوه..[7]، پروردگارا، من بعضی از ذریه و فرزندان خود را به وادی بی‌کشت و زرعی نزد بیت الحرام تو مسکن

[1]. اعراف،168.

[2]. انبیا، 35.

[3]. محمد، 4.

[4]. ابو علی الفضل بن الحسن الطبرسی، مجمع البیان، بیروت، داراحیاء الترث العربی، 1406 ه.ق، ج 9، ص 148.

مطلب مرتبط :   دانلود پایان نامه ارشددرباره ابتلاء و تزکیه اخلاقی

[5]. سوره، 95.

[6]. محمد بن حسین شریف الرضی، همان، ص 192.

[7]. ابراهیم، 37.

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه