اگه تازگیا وارد بخش ی بازاریابی محتوایی شدین یا مدت هاست که از ورود شما به این بازار میگذره، وجود راه حل محتوا یا بازبینی اون به خاطر اطمینان از به روز، نوآورانه و قدرتمندبودن اون خیلی سودمند هستش. الان رقابت در میدون ی بازاریابی محتوایی درمقایسه باقبل، افزایش زیادی داشته. مؤسسه ی بازاریابی محتوایی (Content Marketing Institute) بررسی ای انجام داده که برطبق اون ۷۰ درصد از بازاریابانی که با مدل بنگاه به بنگاه (B2B) در بازار فعالیت می کنن، اعلام داشتن که امسال درمقایسه با سال ۲۰۱۶، محتوای بیشتری تولید کردن. اولین قدم واسه پیش افتادن در این رقابت، داشتن یک طرح هوشمند و منظم واسه بازاریابی محتواییه. در این مقاله، دلیل نیازداشتن به یک طرح بازاریابی محتوایی و قدمای لازم رو واسه ایجاد اون بررسی می کنیم.

 

  • چیجوری از روانشناسی رنگ در بازاریابی استفاده کنیم؟
  • بازاریابی اطلاعات چیه و چرا می تونه کسب وکار سودآوری باشه؟
  • نگاهی به بازاریابی ربایشی، دلایل اهمیت و مراحل اون

راه حل محتوا چیه؟

راه حل محتوا، بخشی از طرح بازاریابی شماس و به معنای مدیریت هرگونه رسانه نوشتاری و دیداری قابل دانلودیه که دراختیار دارین یا می خواید بسازین. واسه تولید محتوا باید خوب برنامه ریزی کنین. زمانی که درحال طراحی راه حل محتوا هستین، باید موارد زیر رو درنظر داشته باشین:

  • کسی که محتوا رو براش تولید می کنین؛
  • مسئله ای که محتوا واسه مخاطب، حل می کنه؛
  • چیجوری محتوای منحصربه فردی تولید کنین؛
  • قالبایی که شما واسه تولید محتوا درنظر می گیرین؛
  • کانالایی که واسه پخش محتوا انتخاب می کنین؛
  • چیجوری تولید و پخش محتوا رو زمان بندی و مدیریت می کنین.

هفت قدم واسه طراحی راه حل محتوا

قدم اول: هدف خود رو تعریف کنین

هدف شما از طرح بازاریابی محتوایی چیه؟ چرا می خواید تولید محتوا کنین و یک طرح بازاریابی محتوایی بنا کنین؟ پیش از اقدام به برنامه ریزی، اهداف خود رو شناسایی کنین تا بتونین تشخیص بدین که چه چیزی واسه راه حل شما بهتره.



قدم دوم: برروی شخصیت مخاطبان تون تحقیق کنین

واسه ایجاد یک برنامه موفق، لازمه خوب، مخاطبِ هدف محتوای خود رو شناسایی کنین. این موضوع به ویژه واسه کسائی که تازه شروع کردن، خیلی مهمه. شما با شناختن مخاطب هدف می تونین محتوای ارزشمندتر و در رابطه تری تولید کنین. اگه شما یک بازاریاب باتجربه هستین، ممکنه هدف تون تغییر کرده باشه. می خواید بازار جدیدی رو انتخاب کنین یا اینکه همین بازار هدف فعلی رو گسترش بدین؟ می خواید همون مخاطب هدف رو حفظ کنین؟ شما باید هرسال ازطریق تحقیقات بازار، ویژگیای مخاطبان تون رو مورد بازبینی بذارین.

مطلب مرتبط :   استارتاپ های موفق خارجی و نکته‌هایی جذاب درباره آنها



قدم سوم: در محتوا بازبینی داشته باشین

یک سیستم آماده به کار، واسه مدیریت محتوای خود داشته باشین. چند بخش خیلی مهم این سیستم عبارت ان از: تولید محتوا، پخش محتوا و بررسی محتوا. بعضی از سیستمای مدیریت محتوا عبارت ان از: CoSchedule، WordPress، Joomla، Drupal و …

قدم پنجم: واسه تولید محتوا ایده پردازی کنین

حالا وقت اون رسیده ایدهایی رو واسه محتوای خود بپرورانید. دراینجا چند وسیله مفید در این مورد معرفی می شن:

  • HubSpot’s Website Grader: هروقت بخواهید ببینین با بازاریابی الان خود درچه جایگاهی قرار گرفتین، این وسیله عالی به کمک تون خواهد اومد. این وسیله، از امور وبلاگی گرفته تا بازاریابی رسانه های اجتماعی، بخشای خیلی مهم بازاریابی شما رو آزمایش می کنه و با ارسال یک گزارش کامل، به شما امکان می ده تا هرکدام از این بخشا رو تقویت کنین. بااستفاده از این وسیله می تونین نسبت به سئوی سایت خود و هم کشف ایده های محتوایی جدید اقدام کنین.
  • HubSpot’s Blog Topic Generator: بااستفاده از این وسیله، می تونین واسه یک سال تموم، ایدهایی واسه پستای سایت خود داشته باشین. واسه این کار شما باید عناوین و عبارات کلی که می خواید درباره ی اون بنویسین رو در این وسیله تولیدکننده ایده محتوا وارد کنین و اون، همه کارا رو واسه تون انجام میده.
  • Feedly: این RSS feed محبوب و شگفت انگیز، عناوین ترندشده ی شما رو ثبت و درهمان زمان ایده های محتوایی پیدا می کنه.
  • BuzzSumo: در BuzzSumo می تونین محتواهای محبوب و ایدهایی درباره ی تولید محتوا پیدا کنین. این وسیله با به اشتراک گذاردن بخشی از محتوا در رسانه های اجتماعی، مشخص می کنه تا چه حد محتوا محبوبه. شما بااستفاده از این اطلاعات درمی یابید که کدوم ایده ی محتوایی، بهتر هستش.



قدم ششم: انواع محتوایی رو که می خواید تولید کنین، انتخاب کنین

شما واسه تولید محتوا، گزینه های مختلفی رو می تونین انتخاب کنین. دراینجا به چند مورد از محبوب ترین قالبای محتوا و هم وسیله ها و الگوهایی که واسه شروع می تونین استفاده کنین، اشاره شده.

مطلب مرتبط :   استراتژی رهبری هزینه و ویژگی‌های آن

۱. پستا

پستای وبلاگی یا سایتی باید به طور منظم منتشر شن تا بتونن بازدیدکنندگان جدیدی رو جذب کنه. پستا باید محتوای با ارزشی واسه مخاطبان بسازن تا اونا واسه اشتراک گذاشتن مطالب در رسانه های اجتماعی و دیگر سایتا تشویق شن. پیشنهاد می شه که پستا بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه باشن، البته اگه مخاطبان تون پستای کوتاه تر یا بلندتر رو پسند می کردن، برهمین پایه عمل کنین.

۲. کتابای الکترونیکی

در مقایسه با متن تنها، اینفوگرافیکا با نظم و نمایش تصویری داده ها، در ایجاد رضایت واسه مخاطبان بهتر عمل میکنن. این قالبای محتوا، به ویژه هنگامی که می خواید حجم زیادی از داده ها رو به شکلی روشن و با توانایی درک آسون، به اشتراک بذارین خیلی سودمند خواهند بود.

۴. ویدئوها

ویدئوها می تونن در رسانه های اجتماعی و سایتا به اشتراک گذاشته شن. ویدئوها درمقایسه با محتوای نوشتاری به صرف زمان بیشتری نیاز دارن، اما به خاطر اینکه محبوبیت و رواج بازاریابی چشمی درحال افزایشه، احتمال به اشتراک گذاردن یک ویدئو، ۴۰ برابر انواع دیگر محتواست؛ پس این رسانه حتما ارزش امتحان کردن رو داره.

۵. پادکستا

درحالتی که مخاطبان تون زمان یا علاقه ای به خوندن روزانه محتوا نداشته باشن، ایجاد پادکست امکان رابطه با شما رو واسه اونا فراهم می کنه. تعداد کسائی که به پادکست گوش میدن، روبه افزایشه و محاسبه می شه که در سال ۲۰۱۶، ماهانه ۵۷ میلیون نفر به پادکستا گوش دادن. اگه شما امکان مصاحبه و گفتگو با افراد ویژه ای رو دارین، می تونین اونو به شکل پادکست منتشر کنین.

۶. محتوای خارجی

اگه شما تا الان محتوای خود رو به طور منظم تنها در سایت شخصی تون منتشر کردین، ممکنه الان وقت اون رسیده باشه که این محتوا رو در سایتای دیگر هم پخش بدین؛ مثلا می تونین محتوا رو به شکلای جدید بیارین و در شبکه های اجتماعی مثل LinkedIn منتشر کنین.



قدم هفتم: محتوای خود رو منتشر و مدیریت کنین

بیشتر مردم تنها به ثبت کردن تعطیلات عادی چون سال نو و عید شکرگزاری در امور بازاریابی خود بسنده می کنن، اما شما نباید خود رو تنها به این رویدادهای مهم محدود کنین. اگه تعطیلات و رویدادهای خاصی هستن که واسه گروهی از مخاطبان تون اهمیت دارن، ارزش این رو داره که محتوای مربوطه رو در وبلاگ یا شبکه اجتماعی خود منتشر کنین.


دسته‌ها: Uncategorized

دیدگاهتان را بنویسید