تا به حال فکر کردین که چرا در دنیای انبوه ، بعضی موفق می شن و بعضی با شکست روبرو می شن؟ چرا بعضی از کسب و کارا بیشتر از بعضی دیگر دیده می شه؟ جواب این سوالات در مفهومی به نام راه حل پنهون. حال اینکه راه حل دقیقا چیه و به چیکار میاد، موضوعیه که در این مقاله بررسی شده. شما می تونین اینجا با ۶ راه حل آشنا شید.

 

راه حل برنامه ایه که واسه قانع کردن مشتری به خرید کالا یا خدمات به کار میره. عناصر اصلی این برنامه موارد زیر هستن:

  1. خود محصول و امتیازات اون
  2. مشتریان و خصوصیات اونا
  3. مسیرهای جانشین واسه آگاه کردن مشتریان از محصول
  4. بهینه سازی انتخاب مشتریان با توجه به بودجه

همه اینا معنیش اینه که هدف باید روشن باشه، محیط باید خوب شناخته شه، وسیله لازم باید به طور مناسب دسته بندی شن و تصمیمات باید بر مبنای منابع در دسترس انجام شن. آزمایش مؤثر محصول، تعریف از بازار، بررسی رسانه و بودجه ی مناسب، همه دست به دست هم میدن تا بهترین برنامه ممکن رو داشته باشیم. البته این برنامه هیچ وقت خالی از عیب نخواهد بود چون منابع همیشه محدود هستن.

پیشرفت ی راه حل

بیانه ی جایگاه

راه حلای رسمی ، بر مبنای «بیانیه ی جایگاه» هستن. بیانیه ی جایگاه، واژه ای تخصصی در بخش ی بازاریابی و است و به این معناست که محصول شرکت در کجا قرار داره، چه فرقی با کالا و خدمات رقیبان داره و چیجوری در اختیار مشتری قرار میگیره.

مفهومی رو که در بیانیه ی جایگاه پنهون، معنی محصول می گیم. معنی محصول، ارزشایی که کالا یا خدمات ارائه می ده و چارچوبی که در اون، جا میگیره رو معرفی می کنه. پس معنی محصول واسه چاقوی شکار، با دمپایی روفرشیِ ابریشمیِ صورتی که در تاریکی برق می زنه، خیلی فرق می کنه! معنی محصول، انتخاب متن، تصویر و پیامی رو که باید در از اونا استفاده شه، مشخص می کنه. تعریفی از مشتریِ هدف و دلیل انتخاب و خرید کالا هم باید به طور پنهون در بیانیه ی جایگاه وجود داشته باشه.



مشتری هدف

مشتری هدف، ترکیبی گیج کننده از آدما زیادیه. در مرحله اول شامل فردیه که در آخر محصول ما رو می خره. بعد از اون، شامل افرادی می شه که در شرایط خاصی، تصمیم می گیرن که چه محصولی باید خریداری شه (اما خودشون اونو نمی خرند). و در آخر، شامل کسانیه که بر خرید محصول اثر می ذارن (بچه ها، همسر و دوستان). واقعا، صاحبان مشاغل کوچیک که به مشتریان خود نزدیک هستن، شاید می دانند دقیقا چه جوری آژانس تبلیغاتی رو در مورد مشتری هدف راهنمایی کنن.

رسانه ارتباطی

بعد از اینکه محصول، محیط مربوط به اون و مشتریِ هدف مشخص شدن، مسیرهایی که میشه به مشتری دسترسی داشت (یعنی رسانه های ارتباطی) باید آزمایش شن. ۵ کانال اصلی در اختیار صاحبان مشاغل قرار دارن:

  • چاپی: روزنامه ها (روزانه یا هفتگی) یا مجلات
  • شنیداری: رادیو ی FM و AM
  • ویدئویی: ویدئوهای تبلیغاتی، فروش تلویزیونی
  • شبکه جهانی اینترنت
  • ایمیل مستقیم
  • محیطی: بیلبورد، روی وسایل حمل و نقل عمومی (تاکسی و اتوبوس)

هر کدوم از این کانالا امتیازات و مشکلات و الگوهای قیمت مخصوص به خود رو دارن. پس مرحله ای مهم در راه حل ، توجه به این نکته خیلی مهمه: چه جوری با توجه به بودجه ای که در اختیار داریم بهترین وسیله رو انتخاب کنیم تا مناسب ترین پیام رو به بیشترین تعداد مشتریان برسانیم.

مطلب مرتبط :   استراتژی شرکت آدیداس چیست و برای تغییر زندگی مردم چه راهبردهایی دارد؟

اجرا

کمپین با راه حل فرق داره. کمپین یه سری از برنامه های جداگونه و هماهنگه؛ اما راه حل نحوه ی اجرا رو مشخص می کنه. حضور در همه جا و به شکل همیشگی در درجه اول اهمیت قرار داره. همه جنبه های کمپین مثل متن، تصاویر و موسیقی باید بازتابی از راه حل تبلیغاتی باشن. این به ویژه زمانی که از چند کانال مختلف، مثل تلویزیون، انتشارات، ایمیل و غیره استفاده می کنین مفیده. واسه رسیدن به بیشترین انسجام لازم، خیلی از مبلغان حرفه ای از مفاهیمی استفاده می کنن که به شکل تصویر، شعار تبلیغاتی و یا ترکیبی از چند روشه.

با این حال، صاحبان مشاغل کوچیک باید به کمپین تبلیغاتی خود با دیدی واقع گرایانه نگاه کنن. البته، معمولا اونا دنبال راه حلای مؤثر و کم هزینه می گردن، اما در حالت عادی بعیده که بشه به طور با هم از کانال تبلیغاتی ای استفاده کرد که هم مؤثر و هم ارزون باشه.

به همین دلیله که مشخص کردن بودجه ای مناسب واسه از اهمیت زیادی برخورداره. نمی شه پولی رو که از قسمتای دیگر اضافه اومده واسه هزینه کرد. با تخصیص دادن پول کافی و استفاده از مناسب ترین کانال، می تونین به نتیجه ای که توقع دارین برسین؛ یا کمه کم وضعیت حاضر رو بهبود ببخشین. از اونجا که هزینه ثابتی در ماه به این کار اختصاص میدید، بهتره بازدهی خود رو آزمایش کنین.

اینجا تعدادی از بهترین راه حلای تبلیغاتی رو معرفی می کنیم که می تونین از اونا واسه بهبود فعالیتای تبلیغاتی خود استفاده کنین:



۱. مخاطبِ هدف خود رو شناسایی کنین

بدیش اینه باید بگم کالا یا خدماتی که شرکت شما ارائه می ده، مناسب همه آدمای دنیا نیس. خیلی از کسب و کارهای کوچیک، کمپینای تبلیغاتی هدفمندی ندارن؛ در حالی که مشخص کردن مخاطب هدف یکی از امتیازات راحت ی آنلاینه.

واقعا، باید بر مبنای داده هایی که جمع می کنین، بتونین مخاطب هدف رو خوب شناسایی کنین. با داشتن این اطلاعات و چیزایی که از مشتریان فعلی خود میدونید، می تونین با خوب، افرادی رو که خصوصیات مشابهی با اونا دارن هم مخاطب بذارین و بدین شکل مشتریان بیشتری جمع کنین.

مهم نیس شما آنلاین باشه یا نه؛ فقط باید اطمینان داشته باشین که متن و تصاویر تبلیغاتی، بازتابی از مشتریانی باشن که می خواید با اونا کار کنین. این کلیدِ هدف گیریِ درسته.

۲. خود رو آزمایش و پیگیری کنین

خیلی از کسب و کارهای کوچیک، اصلا نمی دونن تبلیغاتشان نتیجه داره یا نه. پلتفورمای آنلاین مثل Google AdWords و فیسبوک، اطلاعات زیادی درباره ی شما در اختیارتون قرار میدن و این به شما کمک می کنه تا فهمیده باشین تبلیغاتتان اثری داره یا نه. ولی این معنیش این نیس که لازم نیس به شخصه تبلیغ خود رو مورد بررسی و آزمایش بذارین، اما معنیش اینه که می تونین واسه قدمای بعدی خود تصمیمات سریع تری انجام کنین.

اگه شما آنلاین نیس، حتما ایمیل یا شماره تلفنی رو واسه شناخت بهتر اینکه کارا چه جوری پیش میره اختصاص بدین. در علاوه بر مشتریان هم می تونن از این راه با شما در رابطه باشن.



۳. بدونین که چه زمانی باید تبلیغ کنین

در نگاه اول، تبلیغ در تموم سال و اختصاص دادن بودجه ی مشخصی به شکل ماهانه واسه این کار به نظر عاقلانه می رسه. اما امکان نداره بتونین در تموم سال به یک شکل و با یک نوع راه حل تبلیغ کنین. اگه اجناس شما فصلی هستن، باید در فصل مناسب رو به بالاترین حد برسونین. بهتره کمی زودتر از فصل شروع کنین و بعضی از روشای تبلیغاتی رو واسه بعدا کنار بذارین.

مطلب مرتبط :   استراتژی اقیانوس آبی چیست و چه کاربردی در صنعت دارد؟

بسته به نوع کسب و کاری که دارین، شاید مثلا عید نوروز فصل خوبی واسه فروش محصول شما باشه. بهتره همیشه پول بیشتری واسه هزینه در زمانای اوج فروش کنار بذارین. در آخر، بهتره همیشه حواستون به رقبا هم باشه. اگه بودجه ی فصلی رو از قبل کنار بذارین، شاید حتی بتونین از رقیبان هم پیشی بگیرین.

۴. خوب برندسازی کنین

مشتریان می تونن تبلیغ شما رو برمبنای متن، تصاویر، انتخاب رنگ، لوگو یا حروف چاپی در یک نگاه تشخیص دن؟ اگه این سؤال به نظرتون خنده دار میاد بهتره نگاهی به کمپینای تبلیغاتی برندهای مهم و معروف بندازین. خیلی وقتا فقط با دیدن رنگ اونا می تونین تشخیص بدین که به چه برندی تعلق دارن.

کم کم، مشتریان طرح تبلیغ شما رو شناسایی کرده و با اون رابطه برقرار می کنن. شاید وسوسه شید هر بار که تبلیغ جدیدی می سازید برند خود رو تغییر بدین؛ اما این کار باعث گیج شدن مخاطبان شده و در دراز مدت اثر خود رو از دست می بده. هدف شما باید این باشه که برند تون رو در جایای خاص و با تبلیغاتی که واسه مخاطبِ هدف آشنا باشه نمایش بدین. در یک کلام، خوب برندسازی کنین و تصویر برند خود رو تغییر ندین تا مشتریان با شما رابطه برقرار کرده و وفادار بمونن.

۵. از منابع خود خوب استفاده کنین

همه میدونیم که رتبه بندی در جستجوهای اینترنتی چقدر مهمه، اما شاید شما زمان و منابع کافی واسه اینکه مطالب جدید و خلاقانه واسه سایت خود تهیه کنین، نداشته باشین. در اینجور زمانی، بهترین فرصته تا از خدماتی مثل Google AdWords و Bing Ads استفاده کنین تا بی اینکه احتیاجی به بهینه سازی مطالب و کلمات کلیدی خود داشته باشین، در نتایج SERP در جایگاهای بالا ظاهر شید. اگه بودجه ی کافی واسه تبلیغ دارین اما وقت واسه تهیه ی محتوا ندارین، می تونین از این منابع استفاده کنین.

اگه بودجه ی کمی رو به اختصاص دادین، عاقلانه نیس که واسه در مجله ای گرون هزینه کنین. یک کمپین در فیسبوک خیلی هوشمندانه تره و می توانید هزینه روزانه تون رو هم به این شکل کنترل کنین.

منابعی رو که خیلی آسون در دسترس دارین رو راست مورد آزمایش بذارین و از اونا در راه رشد کار و کاسبی خود استفاده کنین.



۶. در جایای مناسب خودتون رو به نمایش بذارین

داشتنِ خیالات زیاد در مورد مشتریان هدف، خطرناکه. مثلا، اگه برنامه رادیویی ایه که از اون خوشتون میاد و تصور می کنین مشتریان شمام اونو دوست دارن، عاقلانه نیس هزینه زیادی صرف در برنامه رادیویی کنین؛ چون هم گرانه و هم ثابت شده خیلی مؤثر نیس.

فرصتای زیادی واسه صرفه جویی در هزینه وجود دارن. اگه در جای نامناسبی تبلیغ کنین، پول خود رو هدر میدید. به جای این کار بهتره مشتریان خود رو بشناسید. بعد، اونا رو مورد آزمایش بذارین. به این فکر کنین دوست دارن در کدوم سایتای اینترنتی وقت بگذرونن، کجا می تونین افراد دیگری مثل به اونا پیدا کنین، چه کتابا یا مجلاتی می خونن و به کدوم برنامه های رادیویی یا پادکستا گوش میدن. وقتی مشتریان خود رو درست بشناسید، بهتر می تونین اونا رو به کار و کاسبی خود جذب کنین.

حرف آخر

چیزی نیس که اونو اجرا کنین و بعد فراموشش کنین. باید نگاهی راهبردی به اون داشته باشین و در زمان مناسب اونو به اجرا درآوردید.

برگرفته از: inc.com entrepreneur.com


دسته‌ها: Uncategorized

دیدگاهتان را بنویسید