استاندارد ایزو (ISO) گواهینامه ایه که از طرف یک منبع شخص سوم به شرکت خواسته کننده اعطا می شه و نشون دهنده برابری محصول یا خدمات شرکت دریافت کننده ی این گواهینامه با یکی از سیستمای بین المللی مدیریت کیفیته. استاندارد ایزو موجب افزایش اعتبار شرکتا در مناقصات می شه و در جلب اعتماد مشتریان هم مؤثره. شرکتا با اخذ این گواهینامه به سهامداران، کارکنان و مدیران ارشد خاطرنشان می کنن که واسه تحقق اهداف خود، مثلا مشتری مداری، در یک چارچوب مشخص پیش می رن. دارندگان این گواهینامه از اعتبار بالاتری پیش مشتری بهره مند می شن، طوری که مشتری با اعتماد بیشتری نسبت به خریداری محصول یا خدمات شون اقدام می کنن.



مثلا، شرکتا می تونن با اجرا سیستمای مدیریت کیفیت بر فرایندها و مراحل موثر در تولید محصول یا خدمات کنترل داشته باشن و اطمینان حاصل کنن که هرگونه ایرادی در اسرع وقت برطرف میشه تا سطح رضایت مشتریان به خطر نیفتد. اجرا این سیستما موجب ایجاد یک رابطه دائمی مؤثر بین کارکنان، کارپردازان و مشتریان می شه.

استاندارد ایزو در خیلی از مناقصات بخش عمومی و خصوصی واسه ورود شرکتا به مراحل بعدی مناقصه لازمه. این گواهینامه شانس شرکتا رو واسه پیروزی در مناقصه افزایش می ده و مبنی بر صلاحیت شرکت دارنده ی استاندارد ایزو واسه ورود به میدون رقابت برابر با بقیه شرکتای حریفه. استفاده داخلی شرکتایی که موفق به اخذ این گواهینامه می شن، به میزان زیادی رشد می کنه و به دنبال ارتقای استفاده داخلی، فرصت مناسبی ایجاد می شه تا این شرکتا در ظرفیتای عملیاتی و فروش پیشرفت کنن.

کلا، شرکتا به سه دلیل اصلی خواسته کننده اخذ استاندارد ایزو هستن:

  1. افزایش شانس پیروزی در مناقصهای عمومی و خصوصی؛
  2. رشد استفاده داخلی و کاهش هزینه ها؛
  3. بازاریابی مخفی (جلب اعتماد مشتری از راه لوگوی استاندارد ایزو).

واسه اینکه بدونین به اخذ استاندارد ایزو نیاز دارین یا نه، به سوالای زیر مراجعه کنین:

  • قصد دارین در بعضی از بخشای فعالیت تون پیشرفت کنین؟
  • قصد دارین با ریشه کن کردن مشکلات و جلوگیری از بروز مجددشان، در زمان و هزینه های پولی صرفه جویی کنین؟
  • قصد دارین در مناقصات صنفی شرکت کنین؟
  • قصد دارین واسه بهره مندی مطلوب تر از زمان در مدیریت منابع تغییر بسازین؟
  • قصد دارین با پاسخگویی شایسته به بازخوردهای مشتریان، رابطه بین مشتریان و کارپردازان رو بهبود ببخشین؟
  • قصد دارین استفاده داخلی شرکت رو پیشرفت بدین؟
  • قصد دارین از هزینه های دائمی مجوز و بیمه کم کنین؟
مطلب مرتبط :   استراتژی های توانمند سازی منابع انسانی

اگه جواب تون به هر یک از این سوالا مثبت بود، پس می تونین واسه دریافت گواهینامه ای که متناسب با اهداف تون باشه، اقدام کنین.



اصول شش گانه استاندارد ایزو

۱. کنترل مدارک

هر مدرک با یک شماره منبع و هم یک شماره نسخه کدگذاری و بایگانی می شه تا به سهولت قابل دسترسی باشه.

۲. کنترل سوابق

سوابق عبارتند از مدارکی که طبق دستورالعمل اصل فوق کدگذاری و بایگانی شده باشن. کنترل سوابق یک روش موثر در جست وجوی سوابق کیفیه. این اصل به مراحل بایگانی، نگه داری و حذف سوابق در آخر زمان نگه داری اشاره داره.

۳. بازنگری داخلی

طبق این اصل، سیستم مدیریتی به طور دقیق مورد آزمایش قرار میگیره تا اطمینان انجام بشه که شرکت در آخر یک سال میتونه از ممیزی اعتبارسنجی حکم تأیید صلاحیت دریافت کنه. طی این آزمایش اطمینان حاصل می شه که فعالیتای شرکت با چیزای مهم ممیزی داخلی که در مفاد استاندارد ایزو تعریف شدن، برابری داره.

۴. نبود برابری

نبود برابری زمانی اتفاق میفته که شرکت با مشکلات پیش بینی نشده روبرو شه. این مشکلات ممکنه داخلی باشن، مثلا منسوخ شدن فرایندها و مراحل یا خطاهای انسانی، اما بعضی وقتا هم مشکلات از خارج شرکت ناشی می شن، مثلا نارضایتی مشتریان یا مسائل مربوط به کارپردازان.

۵. اقدامات اصلاحی

این اقدامات از طرف سیستم مدیریتی تنظیم می شن تا در صورت بروز نبود برابری اِعمال شن و از بروز دوباره نبود انطباقات جلوگیری شه.



۶. اقدامات پیشگیرانه

این اقدامات به خاطر شفاف سازی و مقابله با خطرات احتمالی در پیش گرفته می شن تا از بروز نبود انطباقات در آینده کم کرده شه.

استاندارد ایزو ۹۰۰۱

استاندارد ایزو ۹۰۰۱ یک سیستم مدیریت کیفیت با توانایی کامل شدن در هر کسب و کاریه. با اجرا این سیستم اطمینان حاصل می شه که مشتری به دلیل برخورداری شرکت از فرایندها و مراحل تعریف شده ای که پشت سر هم بازنگری می شن، از یک سطح کیفیت پایدار بهره مند میشه. این سیستم به طور کامل با مراحل موجود در شرکت کامل سازی و به بخشی از فرهنگ سازمانی تبدیل می شه. در این سیستم، کارایی که به جریان می افتن فقط به خاطر برابری با استاندارد ایزو ۹۰۰۱ نیستن، بلکه با هدف منفعت رسانی به خود شرکت دارنده ی این گواهینامه عملیاتی می شن.

مطلب مرتبط :   استارتاپ چیست؛ ارائه تعاریف گوناگون از مفهوم استارتاپ

استاندارد ایزو ۹۰۰۱ بر اصول زیر استواره:

  • مشتری مداری؛
  • رهبری؛
  • مشارکت مردمی؛
  • راه و روش فرایندی؛
  • راه و روش سیستمی در مدیریت؛
  • پیشرفت همیشگی؛
  • راه و روش واقع گرایانه در تصمیم گیریا؛
  • روابط دوطرفه سودمند با کارپردازان.



استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱

استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ یک سیستم مدیریت زیست محیطی با توانایی کامل شدن در هر کسب و کاریه. در این سیستم سعی می شه تا علاوه بر کاهش هزینه ها، منابع از نو مورد استفاده قرار گیرند یا اگه قابل استفاده ی دوباره نیستن، تا حد امکان بازیافت شن. شرکتای دارای این گواهینامه پایبند شدن تا بر جنبهایی از فعالیت خود که اثرات زیست محیطی دارن، آگاهی و کنترل داشته باشن. اِعمال این سیستم موجب می شه شرکت بتونه بخشایی رو که مصرف و ضایعات بالا دارن، شناسایی کنه و اینطوری از اتلاف هزینه ها کم کرده شه. این سیستم در بعضی صنایع خاص اطمینان حاصل می کنه که شرکت دارنده ی گواهینامه ی فوق به رعایت قوانین و مقررات حقوقی پایبنده.

با توجه به اینکه اقدامات هیچ شرکتی ممکن نیس حتما موافق با محیط زیست باشه، این سیستم سعی به کاهش مصرف مواد نپخته داره، اما اگه کاهش مصرف مواد نپخته به وسیله شرکت عملی نباشه، سیستم ایزو ۱۴۰۰۱ شرکت رو تشویق می کنن تا مصرف این مواد رو در یک اندازه پایدار نگه داره. این سیستم بی اینکه در فعالیتای کلی و روزمره ی شرکتا دخالت کنه، امکانی رو فراهم میاره تا هر کسب وکاری مقاصدش رو خود مشخص سازه و اهداف دست یافتنی بسازه.

استاندارد ایزو ۲۷۰۰۱

سیستم مدیریت امنیت اطلاعات ایزو ۲۷۰۰۱ یک راه و روش منظم و پویش گرایانه در مدیریت مؤثر خطرات تهدیدکننده ی امنیت اطلاعات پنهونی است. این سیستم موجب مدیریت موثر اطلاعات حساس شرکتا می شه و با شناسایی نقاط ضعیف اطمینان حاصل می کنه که اطلاعات حساس در مقابل تهدیدات احتمالی به قدر کافی مصون هستن. سیستم نام برده شامل افراد، فرایندها و سیستمای آی تی می شه. هر کسب وکاری که به دنبال تقویت امنیت اطلاعات باشه، فارغ از اینکه چقدر وسعت داره، می تونه نسبت به دریافت این گواهینامه اقدام کنه.

برگرفته از: isoqsltd

جلسات کاری رو تبدیل به وسیله موفقیت خود کنین


دسته‌ها: Uncategorized

دیدگاهتان را بنویسید