اثرات پروتئین وی (Whey) روی تناسب اندام | رژیم غذایی

پروتئین ایشون (Whey) یکی از مکمل هاییه که نه فقط در بدنسازی بلکه در بین دیگه رشته ها هم استفاده میشن. و مصرف درست اون باعث رسیدن به نتیجه ایده آل و استفاده زیادتر از اندازه اون باعث عوارضی می شه.

جمع آوری – نبض ما

پودر ایشون، آسون هضم می شه و شامل تموم آمینو اسیدهاییه که بدنتون قادر به تولیدشون نیس، و باید از منابع غذایی تامین شن. هم اینکه قرص پروتئین ایشون (WHEY) شامل پروتئین ایشون، کربوهیدرات، کلسیم، بعضی چربیا و تعدادی مواد دیگه س.

پروتئین ایشون در آبی که از شیر دلمه شده جدا می شه، مثل آب پنیر یا آب ماست هست. منظور از شیر دلمه شده، شیر فاسد شده نیس، بلکه منظور پنیر یا ماسته. پس ضرری نداره، فقط باید از مصرف زیادتر از اندازه اون دوری کرد. چون که مصرف زیادتر از اندازه پروتئین ایشون بار کبدی رو زیاد می کنه و باعث آسیبای جدی به کبد می شه و همونطور که میدونید بعد از قلب، کبد مهم ترین عضو بدنه.

ساختار پروتئین

وقتی که در مورد پروتئین ایشون صحبت می کنیم واقعا داریم مراجعه می کنیم به یه پروتئین پیچیده که تشکیل شده از چندین زیرشاخه پروتئینای (پپتاید) دیگه مثل، بتا، لاکتوگلوبولین، آلفا لاکتوآلبومین، ایمینوگلوبین IgGs، گلیوکوماکروپپتایدز، بووین سرم آلبومین BSA و پپتایدهای فرعی دیگه مثل لاکتوپروکسی دیبس، لی سوزیم و لاکتوفرین.

فرق بین پروتئین ایشون ایزولیت و پروتئین ایشون کانسنتریت

 براساس اعلام اداره کل غذا و دارو،پروتئین ایشون ایزولیت یه پودر پروتئینی طبیعیه که از مشتقات اجناس لبنی به حساب میاید و دست کم بالای ۹۰ درصد شامل پروتئینه در صورتی این مقدار در پروتئین ایشون کانسنتریت در حدود ۸۰ درصده.هم اینکه،پروتئین ایشون ایزولیت تقریبا بدون شکر،لاکتوز یا چربی هستش.

اثرات پروتئین ایشون (Whey) روی تناسب اندام

فواید پروتئین ایشون

در چند تحقیق و آزمایش به عمل اومده در مورد پروتئین ایشون معلوم گردید که این پروتئین یه پروتئین مستعد واسه کم شدن اندازه سرطان، مقابله با HIV، افزایش قدرت ایمنی بدن، کاهش استرس و پائین آورنده کلسترول، افزایش سطح سرتونین در داخل مغز، پیشرفت کارکرد کبد در گروهی که انگار از مریضی هپاتیت رنج می برن، کاهش فشار خون و افزایش کارکرد فیزیکی بدن مثلا میشه اشاره کرد.

یکی از اثرات روشن پروتئین ایشون به ظاهر توانائی افزایش Glutathione GSH اون هستش. GSH به طور قطع مهمترین آنتی اکسیدان محلول در آبه که در بدن پیدا میشه.

GSH سه پپتایدیه که از آمینواسیدهای ال سیستین، ال گلوتامین و گلیسین تشکیل شده. از آنجائی که GSH به عنوان یه ماده شناخته شده لازم بر ایمنی بدن، اکسیدکننده استرس و حفظ سلامتی بدن هستش کاهش اون ربط داره با یه لیست بلند از بیماریا. پروتئین ایشون جایگاه خاصی در برنامه غذائی افراد داره. یکی از علائم دیگه کاهش GSH در ورزشکاران بروز سندرم تمرین زدگیه. پس این احتمال هست که به کار گیری پروتئین ایشون در جلوگیری از تمرین زدگی و یا دست کم تخفیف اون بسیار سخته.

۱- افزایش توده عضلانی بدن (خیلی راحت جذب بدن می شه)

۲- کاهش وزن بدن به خصوص چربیای بدن

۳- افزایش قدرت ایمنی بدن به وسیله افزایش مقدار گلوتاتیون

۴- پیشگیری از سرطان

۵- کمک به فعالیت سلولای لنفوسیت T که نقش مهمی در جواب ایمنی بدن دارن و در نتیجه کاهش تحلیل بافتای بدن درزمان مریضی و افزایش سطح سلامتی و تسریع بهبودی بدن بعد از مریضی.

هم اینکه تحقیقات نوین نشون میده این پروتئین از سرطان سینه  هم جلوگیری می کنه.

بعضی از ویژگیای پروتئین ایشون

جذب آسون

پودر ایشون، به آسونی به آمینو اسیدها تجزیه شده و در روده کوچیک راحت تر از منابع غنی پروتئینی مانند گوشت گاو، مرغ، ماهی یا سویا جذب می شه. جذب این پودر اونقدر خوب و راحت صورت میگیره که با اندازه جذب ۹۵٪ در جایگاه دوم پس از تخم مرغ با مقدارجذب ۱۰۰٪ قرار داره.

از اونجا که پودر ایشون سریع جذب می شه، مکملی مؤثر واسه مصرف بدون این دست اون دست کردن پس از انجام تمریناته، یعنی وقتی که که بدنتون در بالاترین نیاز به آمینواسیدها واسه رشد و بازسازی قرار داره. مکملای پروتئینی دیگه مانند پودر سویا، جذبشون بیشتر زمان میبره، ازینرو باید چند ساعت قبل از تمرین مصرف شن.

بدون چربی و با کلسترول پایین

پودر ایشون، با تجه به مارکش، بدون چربی یا با دست کم چربیه، و کلسترول کمی داره. اگه شما مراقب وزنتون هستین، این پودر براتون خوبه چون که در بقیه منابع پروتئین حیوونی مانند گوشت گاو، مرغ یا تخم مرغ، اندازه چربی اشباع و کلسترول، بالاست. رژیمهای غذایی پر چرب و کلسترول، با خطر دچار شدن به بیماریهای قلبی عروقی مانند تصلب شرائین و نارساییای قلب، رابطه مستقیم دارن.

کلسیم بالا، لاکتوز پایین

پروتئین ایشون مانند دیگه اجناس گرفته شده از شیر، منبع بسیار خوبی از کلسیم، ماده معدنی لازم واسه داشتن استخون بندی محکم و انقباض عضلانیه. هرچند برخلاف بیشتر اجناس لبنی، پودر ایشون شامل قند لاکتوز بسیار ناچیزیه. این مسئله، واسه آدمایی سودمنده که بدلیل نداشتن مقدار کافی آنزیم لاکتاز، قادر به تحمل لاکتوز نیستن. نبود لاکتوز، دلیل کم بودن طعم شیرینی پودر ایشون و کالری تقریبا پایین اونو هم توضیح میده.

مشکلات مصرف پروتئین ایشون

‏۱-‏‎ ‎دریافت مازاد پروتئین دلیل افزایش تولید مواد زائد اون در بدن می شه که دفع این مواد، بار کلیوی رو زیاد می کنه .پس ‏زیاده روی در مصرف پروتئین در دراز مدت ممکنه منتهی به مشکلات کلیوی مانند مشکل کلیه شه. هم اینکه بدنبال دفع این ‏مواد از ادرار, آب هم دفع می شه که این دلیل دهیدراتاسیون (کم آبی) بدن می شه‎.‎

‏۲- معمولا مواد غذایی شامل پروتئین, دارای اسید چرب اشباع و کلسترول هستن پس مصرف اونا دلیل افزایش چربی خون می ‏شه که این به نوبه خود دلیل افزایش احتمال دچار شدن به بیماریای قلبی-عروقی، فشارخون بالا، کاهش حساسیت به ‏انسولین و … می شه‎.‎‏

۳- ‎افزایش دریافت پروتئین دلیل افزایش دفع کلسیم از ادرار می شه که این در دراز مدت دلیل کاهش تراکم استخون و ‏دچار شدن به پوکی استخون می شه.اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین بعت اسیدی شدن ادرار, دفع کلسیم شدید شدن شده و احتمال بروز سنگای کلسیمی در ‏کلیه هست‎.‎

‏۴- مصرف آمینو اسیدهای تنها یا گروهی(مثل آرژنین و لیزین) ممکنه در جذب آمینواسیدهای لازم تداخل ‏کنه.هم اینکه جانشین کردن مکملهای آمینواسیدی بجای غذا, ممکنه دلیل کمبود بقیه مواد مغذی موجود در غذاهای ‏پر پروتئین مثل آهن,نیاسین و تیامین شه‎.‎‏ ‏‏

۵- ‎در رژیمای غذایی پر پروتئین-کم کربوهیدرات به دلیل کاهش دریافت انرژی بدن از کربوهیدرات, تولید مواد کتونی در خون ‏بالا میره که اینم دلیل افزایش دفع آب از راه ادرار می شه‎.‎

‏۶-‏‎ ‎دریافت مازاد انرژی از رژیم غذایی و مکملهای ورزشی باعث زیاد شدن وزن و چاقی می شه‎.‎

توجه

مصرف خودسرانه پروتئینا و مکملای ورزشی در خیلی از باشگاه ها رواج داره، اما درصورتی که در به کار گیری این ترکیبات دقت کافی انجام نشه می تونه مشکلات خطرناکی مانند فشارخون و آسیب به کلیه رو به همراه داشته باشه.بدیش اینه در باشگاه های ورزشی و در بین مربیان عقاید و باورهای اشتباهی در مورد مصرف مواد غذایی و به کار گیری مکملا و پروتئینا هست که هیچ پایه علمی ندارن.مثلا بعضی از مربیان به ورزشکاران پیشنهاد می کنن از آب، مواد شیرین یا مواد غذایی که نشاسته دارن استفاده نکنن. این یکی از باورهای اشتباه در خیلی از باشگاه هاست و بر خلاف تصور عموم این مواد باعث زیاد شدن وزن بعد از ورزش کردن نمی شن.

در بعضی از باشگاه ها به ورزشکاران پیشنهاد می شه واسه لاغری آب کرفس مصرف کنن یا واسه زیاد شدن وزن از پروتئینا استفاده کنن، درحالی که هیچ کدوم از این روش ها تاثیر زیادی بر تناسب اندام ندارن.

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *