دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : ابتلاء و تزکیه اخلاقی 

تکه ای از متن پایان نامه :

-3-1-3. شرآفرینی

در کلام جدید از ابتلائات تکوینی به عنوان شر نام برده می‌گردد که از طریق آن، خداوند را انکار می‌کنند. شبهه‌ ازاین‌قراراست:

اگر خداوند قادر مطلق و عالم مطلق باشد می‌تواند مانع بروز شر گردد.

اگر او خیرخواه (خیّر) باشد، خواستار این امر می باشد.

پس اگر خدا وجود داشته باشد نباید هیچ شرّی وجود داشته باشد.

اما شرّ هست پس خدا وجود ندارد.[1]

جی. ال. مکی از این شبهه دو گزاره می‌سازد و همان نتیجه انکار خدا را به این شکل اثبات می‌کند:

الف) خدایی هست که قادر مطلق، عالم مطلق و خیرخواه محض می باشد.

ب) شر هست.

آن‌گاه می‌گوید این دو گزاره با یکدیگر ناسازگارند زیرا گزاره دوم (شر هست) صادق می باشد پس بایستی از گزاره‌ اول که همان اعتقاد به خداست دست شست و می‌گوید که باورهای دینی فاقد تکیه‌گاه عقلانی‌اند.[2]

در جواب بایستی گفت، اول: تنها در ملاحظه اجزا، شر هست. اما در ملاحظه کل جهان شری وجود ندارد.[3] شر جزئی، خیر کلی می باشد. شرور هنگامی که جدای از کل در نظر گرفته می‌شوند به صورت شر جلوه می‌کنند[4] و همیشه اینگونه نیست که یک موجود خیرخواه بخواهد تا آن‌جا که می‌تواند شرّ را از بین ببرد. زیرا گاهی ممکن می باشد به علت های اخلاقی نخواهد شر را از بین ببرد، مانند مادری که به خاطر تجربه و پختگی فرزندش، همه شرور را از سر راه او برنمی‌دارد.[5] زیرا آن شرّ«پاره‌ای از ارزش‌ها و بعضی خیرهای شناخته شده نمی‌تواند منفک از نوعی شرّ، موجودیت یابند. برای مثال بعضی از افراد در برابر رنج‌ها و مصائب، پایداری اخلاقی سازنده‌ای از خود نشان می‌دهند و با این کار در دیگران روح پایداری می‌دمند و از دل موقعیتی نامطلوب، موقعیتی نیکو پدید می‌آورند. البته در چنین موقعیتی شرّ، شرّ می‌ماند. اما کل وضعیت امور، خیر می باشد. در این صورت خیر موجود بایستی مهم‌تر از آن شرّ باشد وگرنه وضعیت در کل خیر نخواهد بود. اما البته محال می باشد که این وضعیت امور خیر بدون تحقق شرّ، محقق شوند.»[6]

پس خداباوران می‌گویند: شرّ شرط لازم یا پیامد خیرات عظیم می باشد. به دلیل شایستگی عظیم بعضی از خیرهاست که خدای خیر مطلق می‌تواند به وجود شرور رضایت دهد. زیرا می‌توان تصویری معقول و فراگیر از عالم را در قالب کلی ترسیم کرد که تبیینی از خیرات و شرور آن به دست دهد.[7]

مطلب مرتبط :   پایانامه ارشد در مورد : بررسی تطبیقی تفاسیر و قرائت‌های نوین از حکومت اسلامی در آراء و اندیشه‌های دکتر عبدالکریم سروش و آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی

پنجم: «موضع بشر تعیین‌کننده خیر و شر و پدیدآورنده آن قرار گرفته می باشد.»[8]

«درحالی‌که اگر خداوند موجود مطلق می باشد نه یک فرد عادی. پس خطاست که خیریت خدا را شبیه به خیریت فاعل بشری بدانیم. یعنی ممکن می باشد خدا خیر باشد به این معنا که واقعیت خداوند خیر می باشد و دارای ارزش متعالی می باشد. اما این خیریت به این معنا نیست که خدا یک فاعل خیر متعالی می باشد یعنی نفس اینکه خداوند چنین عالمی را اراده کرده می باشد، قطع نظر از این‌که ما چه قضاوتی درباره آن داریم، دلیل بر خوب بودن آن می باشد. لزومی ندارد که خداوند را با معیارهای بشری بسنجیم[9]

نتیجه می‌گیریم که «هستی، خیر علی‌الاطلاق می باشد. هستی از آن حیث که هستی می باشد خیری می باشد که شرّی در آن نیست و حُسنی می باشد که قبح ندارد. اگر ما چیزها و کارها را موصوف به بدی، زشتی، ناپسندی و اوصاف دیگر می‌کنیم بر اثر یک امر عَرَضی می باشد.»[10]

«شرّ عَرَضی می باشد و عرض، کیفیتش هرچه باشد، هیچگاه نمی‌تواند چیزی به جوهر بیفزاید.»[11]

وسیله‏اى می باشد براى پیمودن مراحل تکامل، در نظر داشتن این دو اصل اساسى اثر عمیقى در ایجاد روح استقامت و صبر دارد.

بدیهى می باشد مقصود از گفتن جمله “إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیهِ راجِعُونَ” تنها ذکرزبانى آن نیست، بلکه در نظر داشتن حقیقت و روح آن می باشد که یک دنیا توحید و ایمان در عمق آن نهفته می باشد.[12]

در نظر داشتن گذرا بودن حوادث این جهان و سختی‌ها و مشکلاتش و این‌که این جهان گذرگاهى بیش نیست عامل دیگرى براى پیروزى محسوب مى‏گردد که در جمله “إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیهِ راجِعُونَ” (ما از آن خدا هستیم و به سوى خدا باز مى‏گردیم) آمده می باشد. اصولا این جمله که از آن به عنوان” کلمه استرجاع” یاد مى‏گردد، عصاره‏اى می باشد از عالی‌ترین درس‌هاى توحید و انقطاع الى اللَّه و تکیه بر ذات پاک او در همه چیز و در هر زمان، و اگر مى‏بینیم بزرگان اسلام به هنگام بروز مصائب سخت این جمله را با الهام گرفتن از قرآن مجید تکرار مى‏کردند براى این بوده می باشد که شدت مصیبت آن‌ها را تکان ندهد و در پرتو ایمان به مالکیت خداوند و بازگشت همه موجودات به سوى او، این حوادث را در خود هضم کنند.

مطلب مرتبط :   دانلود پایان نامه ارشددرباره ابتلاء و تزکیه اخلاقی

امیر مؤمنان على (علیه السلام) در تفسیر این جمله مى‏فرماید: «ان قولنا انا للَّه اقرار على انفسنا بالملک و قولنا و انا الیه راجعون اقرار على انفسنا بالهلک.»

این که ما مى‏گوئیم” إِنَّا لِلَّهِ” اعتراف به این حقیقت می باشد که ما مملوک اوئیم و اینکه مى‏گوئیم” وَ إِنَّا إِلَیهِ راجِعُونَ” اقرار به این می باشد که ما از این جهان خواهیم رفت” و جایگاه ما جاى دگر می باشد.[13]

«مَنْ کانَ یرْجُوا لِقاءَ اللَّهِ فَإِنَّ أَجَلَ اللَّهِ لَآتٍ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ[14]

آن کس که به دیدار خداوند امید دارد (مى‏داند که) بى شک اجلى که خداوند تعیین کرده آمدنى می باشد و اوست شنواى دانا.

حضرت على (علیه السلام) فرمودند: «مراد از “لِقاءَ اللَّهِ”، روز قیامت می باشد.»[15]

[1]. ویلیام چیتیک، عوالم خیال، ترجمه قاسم کاکایی، تهران: نشر هرمس، 1385ش، ص 131.

[2].  الوین پلانتینگا، فلسفه دین خدا و شر، ترجمه محمد سعیدی مهر، مؤسسه فرهنگی طه، 1376ش، ص 174.

[3]. ابوعلی حسین ابن عبدالله ابن‌سینا، الاشارات و تنبیهات، با توضیح محقق طوسی و قطب‌الدین رازی، قم: نشر البلاغه. 1375ش ، ج 3، ص 323.

[4]. الوین پلاتینکا، کلام فلسفی، ترجمه ابراهیم سلطانی و احمد نراقی، مؤسسه فرهنگی صراط 1384، چاپ دوم، ص 149.

[5]. همان، 133

[6]. الوین پلانتینگا، همان، ص 193.

[7]. چالرز تالیافرّو، همان، ص 493.

[8]. مرتضی مطهری، همان، ص 181.

[9]. چالرز تالیافرّو، همان، ص 298.

[10]. محیی الدین ابن عربی، فتوحات مکیه، قاهره:بی چا، 1339ق، ص20.

[11]. فریتیوف شوان، همان، ص 249.

[12]. ناصر مکارم شیرازی، همان، ج‏1، ص: 526

[13]. محمد بن حسین شریف الرضی، همان، کلمات قصار جمله 99.

[14]. عنکبوت،5.

[15]. عبد علی بن جمعه عروسی حویزی، تفسیر نور الثقلین و توحید صدوق، قم، اسماعیلیان، 1415 ه.ق، ص 267.

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده