دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : ابتلاء و تزکیه اخلاقی 

تکه ای از متن پایان نامه :

حیث اقتضت حکمته جل ثناؤه أن لا یحاسبهم علی ما یقع منهم من أعمال… إن الغرائز النفسیه من حیث هی لا تستدعی حسابا و لا عقابا، ما دامت«سفیان بن عیینه گوید از امام صادق (علیه السلام) راجع به قول خدای عز و جل: «تا بیازماید شما را که کدام یک نیکو کردارترید»[1]، پرسیدم حضرت فرمودند: مقصود پرکردارتر نیست، بلکه مقصود درست کردارتر می باشد و درستی همانا ترس از خدا و نیت صادق و کار نیک می باشد»[2].

2-5-1-4. تنبیه و تربیت

خداوند رب العالمین می باشد و کار رب تربیت مربوب می باشد. گاهی امتحان خداوند به معضلات و شدائد به مقصود تأدیب بشر می باشد البته تأدیب در جایی خواهد بود که فرد قابلیت ادب شدن را داشته باشد امّا آنان که این قابلیت را از دست داده‌اند ظلم و جنایت و پلیدی ملکه آن‌ها شده می باشد، مصائب برای آن‌ها جنبه تأدیب ندارد بلکه کیفر اعمال و کردار آن‌ها می باشد[3]. خداوند می‌فرماید:«وَ مَا أرسَلنَا فیِ قَریهٍ مِّن نَّبیِ إِلَّا أخَذنَا أهلَهَا بِالبَأسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُم یَضَّرَّعُون»[4] و ما هیچ پیغمبری به هیچ شهر و دیاری نفرستادیم مگر آن که اهلش را به شداید و سختی‌ها مبتلا ساختیم تا به درگاه خدا تضرع و زاری کنند. علامه طباطبائی(ره) در تفسیر این آیه می‌نویسد: «خدای سبحان هر پیامبری را که به سوی امتی می‌فرستاد به دنبال آن امت را با ابتلای به ناملایمات و سختی‌ها آزمایش می‌نمود تا به سویش راه یافته و به درگاهش تضرع کنند وقتی معلوم می‌گردید که مردم به این وسیله تنبیه نمی‌شوند سنّت دیگری را به جای آن سنّت جاری می‌ساخت.»[5]

مطلب مرتبط :   پایانامه در مورد : بررسی تطبیقی تفاسیر و قرائت‌های نوین از حکومت اسلامی در آراء و اندیشه‌های دکتر عبدالکریم سروش و آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی

بشر در زندگی ماشینی امروز غرق گشته می باشد و کمتر متوجه خطاها و گناهان خود می‌گردد و قاعدتاً متنبّه نشده و توفیق توبه پیدا نمی‌کند؛ مانند شاگردی که به جای درس خواندن، به تفریحات می‌پردازد اگر این دانش آموز به دلیل اعمال بد خود از سوی معلّم توبیخ نشود، روز به روز بر غفلت او افزوده می‌گردد، تا آن‌جا که شاید دیگر فرصت جبران گذشته را از دست بدهد. ما بشر‌ها دقیقاً چنین وضعی داریم؛ یعنی در جهان آفرینش شاگردی هستیم که درس انسانیت می‌آموزیم. در این مسیر راهزنانی وجود دارند تا ما را از راه به در کرده و از رسیدن به هدف بازدارند حوادث تلخ دنیا تأثیر تنبیه و توبیخ را ایفا می‌کنند و چوب بیدارباش برای ما هستند[6]. امام صادق (علیه السلام) نمی‌کند، بلکه بنابر اراده خویش، مدتی به آنان مهلت می‌دهد و نعمت‌هایشان را تجدید می‌نماید تا آنان به نعمت‌ها مشغول شوند و به یاد خدا نیفتند. پس خداوند از هر طریق حجت را بر بندگان خود تمام می‌کند تا دیگر دلیلی بر کفر و سرکشی خود نداشته باشند. «وَ قَالُوا یَأیُّهَ السَّاحِرُ ادعُ لَنَا ربَّکَ بِمَا عَهِدَ عِندَکَ إِنَّنَا لَمُهتَدُونَ * فَلَمَّا کَشَفنَا عَنهُمُ العَذَابَ إذَا هُم یَنکُثُون»[7] و به موسی گفتند ای ساحر بزرگ از خدای خود بخواه به آن عهدی که با تو دارد تا عذاب را از ما برطرف سازد و ما با این شرط راهنمایی می‌شویم زیرا ما عذاب را از آن‌ها برداشتیم باز ایشان نقض عهد کردند و ایمان نیاوردند این آیه حال کسانی را مطرح می‌کند که در هنگام ابتلاء، رو به خدا می‌کنند و بعد از گذر از سختی، خدا را فراموش می‌کنند؛ یقیناً حجت بر اینان تمام می باشد و در روز حساب عذری بر عصیان خود ندارند.

مطلب مرتبط :   پایانامه در رابطه با : بررسی تطبیقی تفاسیر و قرائت‌های نوین از حکومت اسلامی در آراء و اندیشه‌های دکتر عبدالکریم سروش و آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی

2-6.  اسباب و ابزار ابتلاء

خداوند در سنّت ابتلاء و امتحان ابزار و وسایلی را به کار می‌گیرد تا این سنّت الهی به اجراء درآید او بشر را با وسایلی گوناگون در مدرسه حیات به امتحان می‌کشاند، جمع امور و وسایلی که به نحوی با آدمی در ارتباط اند و در حیات و زندگی وی مؤثرند، از ابزار ابتلاء محسوب می‌گردند.

[1]. ملک، 2.

[2]. محمد بن یعقوب بن اسحاق کلینی، اصول الکافی، مترجم: حسن مصطفوی، تهران، کتاب فروشی علمیه اسلامیه، 1369 ش، ج 3، ص 26.

[3]. مجتبی بیگلری، ابتلاء از دیدگاه قرآن و سنّت، تهران، رمز، 1380، ص 141.

[4]. اعراف، 94.

[5].محمد حسین طباطبائی، همان، ج 8، ص 264.

[6].فرج الله هدایت نیا گنجی، بلاها و بلادیدگان، قم، مؤسسه بوستان کتاب، 1388 ش، ص 28.

[7]. زخرف، 49 و 50.

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده