دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : ابتلاء و تزکیه اخلاقی 

تکه ای از متن پایان نامه :

-2-2-3. داشتن ابزار شناخت

خداوند در قرآن از گوش، چشم و قلب به عنوان ابزار شناخت نام می‌برد. قرآن کریم می‌فرماید: «وَ اللهُ أخرَجَکُم مِّن بُطُونِ اُمَّهَاتِکُم لَا تَعلَمُونَ شَیئاً وَ جَعَلَ لَکُمُ السَّمعَ وَالابصاَرَ وَالأفِدَه»،[1] و خدا شما را از بطن مادران بیرون آورد در حالی‌که هیچ نمی‌دانستید و به شما گوش و چشم و قلب اعطا نمود. «بدون شک هیچگاه عالم خارج به درون وجود ما راه نمی‌یابد، بلکه تصویر در روح ما تأثیر می‌بندد و به این ترتیب همیشه شناخت ما نسبت به جهان خارج به وسیله ابزاری صورت می‌گیرد که از همه مهم‌تر سمع و بصر(چشم و گوش) می باشد. این ابزار آن چیز که را از خارج دریافته‌اند به ذهن و فکر ما منتقل می‌سازند و ما با نیروی عقل و اندیشه آن را در می‌یابیم و به تجزیه و تحلیل آن می‌پردازیم به همین دلیل در آیه فوق، پس از اظهار عدم آگاهی مطلق بشر به هنگام گام نهادن در این جهان، می‌فرماید:

«خداوند چشم و گوش و قلب را در اختیارتان گذاشت» و اگر می‌بینیم نخست از «گوش» نام می‌برد و سپس از «چشم» با اینکه چشم ظاهراً دایره فعالیت وسیع تری دارد شاید به خاطر آن می باشد که گوش وسیله‌ای می باشد برای تعلیم و تربیت در همه زمینه‌ها، زیرا از طریق شنیدن کلمات به همه حقایق اعم از آن چیز که در دایره حس می باشد و آن‌چه بیرون از دایره حس آشنا می‌گردد، در حالی‌که چشم این وسعت اقدام را ندارد، درست می باشد که بشر با خواندن کلمات از طریق چشم می‌تواند به این مسائل آشنا گردد اما امثال این‌ها، که در این چیزها مالک حقیقى خداست و مالکیت بشر به تملیک خداى تعالى می باشد، آن هم تملیک ظاهرى و مجازى نه تملیک حقیقی و واقعی.[2]

مطلب مرتبط :   بررسی تطبیقی جایگاه زن در قرآن و حدیث و فمینیسم با نگاهی به ریشه ها و سیر تاریخی آن - پایانامه ارشد

2-3-1-2. ربوبیت

سؤالى که به ذهن مى‏رسد این می باشد که مگر آزمایش براى این نیست که اشخاص یا چیزهاى مبهم و ناشناخته را بشناسیم و از میزان جهل و نادانى خود بکاهیم؟ اگر چنین می باشد، خداوندى که علمش به همه چیز احاطه دارد و از اسرار درون و برون همه کس و همه چیز آگاه می باشد، غیب آسمان و زمین را با علم بى‏پایانش مى‏داند، چرا امتحان مى‏کند؟ مگر چیزى بر او مخفى می باشد که با امتحان آشکار گردد؟! در آغاز بایستی دانست که مفهوم آزمایش و امتحان در مورد خداوند با آزمایش‌هاى ما بسیار متفاوت می باشد.

آزمایش‏هاى ما براى شناخت بیشتر و رفع ابهام و جهل می باشد، اما آزمایش الهى در واقع همان” پرورش و تربیت” می باشد.

توضیح اینکه در قرآن متجاوز از بیست مورد امتحان به خدا نسبت داده شده می باشد، این یک قانون کلى و سنت دائمى پروردگار می باشد که براى شکوفا کردن استعدادهاى نهفته (و از قوه به فعل رساندن آن‌ها) و در نتیجه پرورش دادن بندگان آنان را مى‏آزماید، یعنى همانگونه که فولاد را براى استحکام بیشتر در کوره مى‏گدازند تا به اصطلاح آبدیده گردد، آدمى را نیز در کوره حوادث سخت پرورش مى‏دهد تا مقاوم گردد.

در واقع امتحان خدا به کار باغبانى پر تجربه شبیه می باشد که دانه‏هاى مستعد را در سرزمین‌هاى آماده مى‏پاشد، این دانه‏ها با بهره گیری از مواهب طبیعى شروع به نمو و رشد مى‏کنند، تدریجاً با مشکلات مى‏جنگند و با حوادث پیکار مى‏نمایند در برابر طوفان‌هاى سخت و سرماى کشنده و گرماى سوزان ایستادگى به خرج مى‏دهند تا شاخه گلى زیبا یا درختى تنومند و پر ثمر بار آید که بتواند به زندگى و حیات خود در برابر حوادث سخت ادامه دهد.

مطلب مرتبط :   پایان نامه ارشد: بررسی مدل احتمال خطی بر میزان استفاده از خدمات دندانپزشکی در شرکت بیمه ایران

سربازان را براى این‌که از نظر جنگى نیرومند و قوى شوند به مانورها و جنگ‌هاى مصنوعى مى‏برند و در برابر انواع مشکلات تشنگى، گرسنگى، گرما و سرما، حوادث دشوار، موانع سخت، قرار مى‏دهند تا ورزیده و آبدیده شوند.[3]

قرآن مجید به این حقیقت در جاى دیگر تصریح کرده مى‏گوید «وَ لِیبْتَلِی اللَّهُ ما فِی صُدُورِکُمْ وَ لِیمَحِّصَ ما فِی قُلُوبِکُمْ وَ اللَّهُ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ» [4] را در کمتر از یک چشم به هم زدن از راه دور براى او حاضر کرد، سلیمان گفت این لطف خدا می باشد براى اینکه مرا امتحان کند آیا شکرگزارى مى‏کنم یا کفران؟ [5]

[1]. نحل، 78.

[2]. همان، ج‏1، ص532.

[3].ناصر مکارم شیرازی، همان، ج‏1، ص527.

[4].آل عمران، 154.

[5]. نمل، 40.

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

دسته‌ها: دسته‌بندی نشده